Newsy

Pociągi będą bardziej punktualne. Planowane są inwestycje w sygnalizację kolejową

2015-01-16  |  06:40

Stare urządzenia sygnalizacyjne spowalniają polską kolej i zwiększają koszty utrzymania infrastruktury. To się jednak zmieni, bo w ramach wartych ponad 10 miliardów euro inwestycji w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej wiele linii zyska nową sygnalizację. Pozwoli to na bardziej punktualne i bezpieczniejsze przejazdy, a także obniży koszty ponoszone przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Niektóre urządzenia sygnalizacyjne PKP mają niemalże 100 lat. Nie jest to ewenementem w skali Europy, podobnie jest w Niemczech. Tak stare urządzenia wymagają jednak dużych nakładów finansowych. Jest to związane z ich wysokimi kosztami ich utrzymaniem oraz koniecznością zatrudnienia wielu pracowników do obsługi – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Przyżycki, dyrektor zarządzający Thales Polska.

W najbliższych latach polska kolej będzie modernizowana dzięki środkom unijnym. W perspektywie 2014-2020 na projekty z tego obszaru transportu przewidziano ponad 10 mld euro. Modernizowane będą głównie te linie, na których do tej pory miało miejsce mniej inwestycji.

Jak wylicza Przyżycki, inwestycje współfinansowane przez UE obejmą m.in. magistralę E59 na odcinku Poznań-Szczecin, E75, czyli Rail Baltica z Warszawy do krajów bałtyckich, oraz E20 od Warszawy do granicy z Niemcami. Duże inwestycje są też planowane na linii łączącej Warszawę z Lublinem.

Tych prac na pewno będzie dużo. Dodatkowo dojdą wszelkiego rodzaju linie o znaczeniu lokalnym, regionalnym – zaznacza Przyżycki. ‒ Mówimy o kompleksowych modernizacjach linii kolejowych: począwszy od torów, poprzez system sieci trakcyjnej, telekomunikację, system sygnalizacji, a skończywszy na obiektach mostowych i inżynierskich.

Jak tłumaczy ekspert, wdrożenie nowoczesnego systemu sterowania ruchem, które produkuje Thales, pozwoli na bezpieczną jazdę powyżej 160 km/h, a budowa Lokalnego Centrum Sterowania, tzw. LCS, umożliwi m.in. sterowanie długimi, nawet kilkudziesięciokilometrowymi odcinkami linii kolejowych z jednego miejsca. Nowoczesna automatyka nie tylko zwiększy bezpieczeństwo, lecz także przyniesie oszczędności.

Nowe systemy instalowane w ramach inwestycji w LCS zwiększają także możliwość zdalnej diagnostyki, co pozwala na zmniejszenie awaryjności. Równocześnie zapewniają przewidywanie zdarzeń ruchowych, dzięki czemu mniej pociągów będzie opóźnionych.

System transportowy jest krwiobiegiem każdej gospodarki. Im bardziej jest atrakcyjny i efektywny, tym bardziej efektywna i konkurencyjna jest gospodarka – przekonuje Przyżycki. ‒ Inwestycje w polską kolej i w ogóle w system transportowy zwiększą więc naszą efektywność gospodarczą.

W Polsce Thales zaangażowany jest m.in. we wdrażanie najnowszych technologii w PKP PLK. Firma z powodzeniem zakończyła inwestycję zaprojektowania i zabudowy Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS poziom 1). System został wdrożony na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) na odcinku 225 km z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia. Jej głównym celem było zwiększenie bezpieczeństwa oraz podniesienie maksymalnej prędkości do 200 km/h. Obecnie Thales wdraża nowoczesne systemy automatyki kolejowej, m.in. na liniach łączących Warszawę z Trójmiastem oraz Łodzią, gdzie w ramach kontraktu dostarczy Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS poziom 2). Ponadto prowadzi prace modernizacyjne na linii E30 na odcinku Katowice-Kraków-Rzeszów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.