Newsy

Poczta Polska upamiętniła 25. rocznicę wyborów prezydenckich. Do sprzedaży trafiła specjalna emisja kartek nawiązujących do prezydentów II RP

2015-11-30  |  06:30
Mówi:Agnieszka Kłoda-Dębska
Funkcja:zastępca dyrektora biura marketingu i filatelistyki
Firma:Poczta Polska
  • MP4
  • Poczta Polska wprowadziła do obiegu unikatowe kartki przedstawiające rezydencje i samochody Ignacego Mościckiego i Stanisława Wojciechowskiego. Oprócz wizerunków obydwu prezydentów RP na kartkach widoczne są limuzyny marki Cadillac oraz reprezentacyjne budynki i wnętrza – Sala Kolumnowa w Pałacu Prezydenckim na Krakowskim Przedmieściu i część gabinetu marszałka Józefa Piłsudskiego w Belwederze. To nie lada gratka dla filatelistów i wyjątkowa pamiątka z okazji 25. rocznicy pierwszych wolnych wyborów prezydenckich w Polsce.

    Poczta Polska wydała dwie piękne emisje na kartkach pocztowych ze znakiem opłaty i datownikiem. Jedna emisja dotyczy rezydencji prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, a druga – samochodów prezydenckich. Bardzo się cieszymy, że udało nam się te kartki wydać właśnie z okazji 25. rocznicy pierwszych wyborów prezydenckich – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Kłoda-Dębska, zastępca dyrektora biura marketingu i filatelistyki w Poczcie Polskiej.

    Kartki mają wymiary 148 x 105 mm, obie serie zostały wydane w nakładzie 17,5 tys. sztuk. Autorem projektu jest Andrzej Gosik. Kartki mają nadrukowany znaczek opłaty pocztowej o wartości 1,75 zł. 

    Na jednej z kartek jest cadillac, którym jeździł prezydent Ignacy Mościcki, na drugiej cadillac, którym jeździł prezydent Stanisław Wojciechowski. Ciekawostką jest to, że prezydent Wojciechowski kochał konie i zawsze mu się wydawało, że to jest najbardziej reprezentacyjny środek transportu. Czasy się szybko zmieniały i te amerykańskie samochody, które były specjalnie dla prezydentów sprowadzane do Polski, też miały swoje miejsca w historii – tłumaczy Agnieszka Kłoda-Dębska.

    W części ilustracyjnej na pierwszej kartce zostało umieszczone zdjęcie prezydenta RP Stanisława Wojciechowskiego, który w asyście wsiada do samochodu Cadillac Type 57 Limousine model z 1918 roku. Z kolei na drugiej kartce widać Prezydenta RP Ignacego Mościckiego, który wraz z królem Rumunii Karolem II wyjeżdża z lotniska na Okęciu samochodem Cadillac 370C All Weather Phaeton z 1933 roku.

    Na naszych kartkach z rezydencjami prezydentów pokazujemy Belweder i Pałac Prezydencki. Pokazujemy oba obiekty od strony ogrodów oraz sale reprezentacyjne. Myślę, że dla naszych filatelistów będzie to bardzo ciekawa emisja – mówi Agnieszka Kłoda-Dębska.

    W części ilustracyjnej na pierwszej kartce umieszczono centralną część gabinetu marszałka Józefa Piłsudskiego, a na drugiej –  fragment Sali Kolumnowej. Agnieszka Kłoda-Dębska podkreśla, że emisje specjalne cieszą się dużym zainteresowaniem popularnością, bo wśród nich można znaleźć prawdziwe perełki.

    Największą popularnością cieszą się te emisje, które są w niewielkich nakładach i są przygotowane w sposób wyjątkowy, na przykład mają ukryte mikrodrukiem jakieś słowa albo wypukłość, albo użyto w ich produkcji specjalnego koloru bądź zapachu. Wydawaliśmy również znaczki malowane na jedwabiu. Nasze emisje przede wszystkim różnią się w świecie tym, że mają piękne unikatowe projekty i zawsze wprowadzamy tam jakieś ciekawostki – mówi agencji przedstawicielka Poczty Polskiej.

    Wydanie kartek przedstawiających samochody i rezydencje prezydentów RP było inicjatywą Kancelarii Bronisława Komorowskiego z 2013 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Polska z planem zmian w edukacji na następne 10 lat. Szkoły będą uczyć lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

    Wdrożenie Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji to jeden z kamieni milowych KPO. Jej osią ma być Dekalog Cyfrowej Transformacji Edukacji ­– zebrany w 10 punktów zestaw kluczowych wyzwań, z jakimi system edukacji będzie się musiał zmierzyć, by wyposażyć uczniów w kompetencje, które już dziś stają się niezbędne, nie tylko na rynku pracy. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji. Wszystkie założenia wynikające z dokumentu mają być spełnione do 2035 roku.

    Teatr

    Alicja Węgorzewska: W Warszawskiej Operze Kameralnej sięgamy po rzadkie i trudne dzieła sprzed wieków. Chcemy zaprezentować widzom najwyższy kunszt

    – Sukcesy Warszawskiej Opery Kameralnej to sukcesy całego zespołu. Każde ogniwo musi pracować na najwyższych obrotach i na najwyższym poziomie – podkreśla Alicja Węgorzewska. Dyrektor WOK wyjątkowo skutecznie działa na rzecz przywracania niezwykłych dzieł barokowych na scenę i zaprasza do współpracy nietuzinkowych artystów. W obliczu rosnącej dominacji sztucznej inteligencji i rewolucji technologicznej stara się udowodnić, że klasyka nie tylko przetrwała próbę czasu, ale i zyskała nową jakość. Efektem pracy wielu osób są nieprzeciętne produkcje, profesjonalnie zarejestrowane i odnoszące sukcesy na międzynarodowych konkursach.

    Problemy społeczne

    Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy

    Roczny cykl regularnej aktywności fizycznej w połączeniu z edukacją zdrowotną znacząco redukuje ryzyko zdrowotne i poprawia kondycję – wynika z programu badawczego Zdrowa OdWaga przeprowadzonego przez Medicover. U uczestników badania poprawiły się wskaźniki zdrowotne, spadła też absencja chorobowa w pracy. – Wyliczyliśmy metodą naukową, że dzięki 12-miesięcznemu programowi zdobyli oni dodatkowy rok życia w lepszym zdrowiu – ocenia dr n. med. Piotr Soszyński, koordynator medyczny programu badawczego Zdrowa OdWaga.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.