Newsy

Poczta Polska upamiętniła 25. rocznicę wyborów prezydenckich. Do sprzedaży trafiła specjalna emisja kartek nawiązujących do prezydentów II RP

2015-11-30  |  06:30
Mówi:Agnieszka Kłoda-Dębska
Funkcja:zastępca dyrektora biura marketingu i filatelistyki
Firma:Poczta Polska
  • MP4
  • Poczta Polska wprowadziła do obiegu unikatowe kartki przedstawiające rezydencje i samochody Ignacego Mościckiego i Stanisława Wojciechowskiego. Oprócz wizerunków obydwu prezydentów RP na kartkach widoczne są limuzyny marki Cadillac oraz reprezentacyjne budynki i wnętrza – Sala Kolumnowa w Pałacu Prezydenckim na Krakowskim Przedmieściu i część gabinetu marszałka Józefa Piłsudskiego w Belwederze. To nie lada gratka dla filatelistów i wyjątkowa pamiątka z okazji 25. rocznicy pierwszych wolnych wyborów prezydenckich w Polsce.

    Poczta Polska wydała dwie piękne emisje na kartkach pocztowych ze znakiem opłaty i datownikiem. Jedna emisja dotyczy rezydencji prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, a druga – samochodów prezydenckich. Bardzo się cieszymy, że udało nam się te kartki wydać właśnie z okazji 25. rocznicy pierwszych wyborów prezydenckich – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Kłoda-Dębska, zastępca dyrektora biura marketingu i filatelistyki w Poczcie Polskiej.

    Kartki mają wymiary 148 x 105 mm, obie serie zostały wydane w nakładzie 17,5 tys. sztuk. Autorem projektu jest Andrzej Gosik. Kartki mają nadrukowany znaczek opłaty pocztowej o wartości 1,75 zł. 

    Na jednej z kartek jest cadillac, którym jeździł prezydent Ignacy Mościcki, na drugiej cadillac, którym jeździł prezydent Stanisław Wojciechowski. Ciekawostką jest to, że prezydent Wojciechowski kochał konie i zawsze mu się wydawało, że to jest najbardziej reprezentacyjny środek transportu. Czasy się szybko zmieniały i te amerykańskie samochody, które były specjalnie dla prezydentów sprowadzane do Polski, też miały swoje miejsca w historii – tłumaczy Agnieszka Kłoda-Dębska.

    W części ilustracyjnej na pierwszej kartce zostało umieszczone zdjęcie prezydenta RP Stanisława Wojciechowskiego, który w asyście wsiada do samochodu Cadillac Type 57 Limousine model z 1918 roku. Z kolei na drugiej kartce widać Prezydenta RP Ignacego Mościckiego, który wraz z królem Rumunii Karolem II wyjeżdża z lotniska na Okęciu samochodem Cadillac 370C All Weather Phaeton z 1933 roku.

    Na naszych kartkach z rezydencjami prezydentów pokazujemy Belweder i Pałac Prezydencki. Pokazujemy oba obiekty od strony ogrodów oraz sale reprezentacyjne. Myślę, że dla naszych filatelistów będzie to bardzo ciekawa emisja – mówi Agnieszka Kłoda-Dębska.

    W części ilustracyjnej na pierwszej kartce umieszczono centralną część gabinetu marszałka Józefa Piłsudskiego, a na drugiej –  fragment Sali Kolumnowej. Agnieszka Kłoda-Dębska podkreśla, że emisje specjalne cieszą się dużym zainteresowaniem popularnością, bo wśród nich można znaleźć prawdziwe perełki.

    Największą popularnością cieszą się te emisje, które są w niewielkich nakładach i są przygotowane w sposób wyjątkowy, na przykład mają ukryte mikrodrukiem jakieś słowa albo wypukłość, albo użyto w ich produkcji specjalnego koloru bądź zapachu. Wydawaliśmy również znaczki malowane na jedwabiu. Nasze emisje przede wszystkim różnią się w świecie tym, że mają piękne unikatowe projekty i zawsze wprowadzamy tam jakieś ciekawostki – mówi agencji przedstawicielka Poczty Polskiej.

    Wydanie kartek przedstawiających samochody i rezydencje prezydentów RP było inicjatywą Kancelarii Bronisława Komorowskiego z 2013 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.