Newsy

Poczta Polska upamiętniła 25. rocznicę wyborów prezydenckich. Do sprzedaży trafiła specjalna emisja kartek nawiązujących do prezydentów II RP

2015-11-30  |  06:30
Mówi:Agnieszka Kłoda-Dębska
Funkcja:zastępca dyrektora biura marketingu i filatelistyki
Firma:Poczta Polska
  • MP4
  • Poczta Polska wprowadziła do obiegu unikatowe kartki przedstawiające rezydencje i samochody Ignacego Mościckiego i Stanisława Wojciechowskiego. Oprócz wizerunków obydwu prezydentów RP na kartkach widoczne są limuzyny marki Cadillac oraz reprezentacyjne budynki i wnętrza – Sala Kolumnowa w Pałacu Prezydenckim na Krakowskim Przedmieściu i część gabinetu marszałka Józefa Piłsudskiego w Belwederze. To nie lada gratka dla filatelistów i wyjątkowa pamiątka z okazji 25. rocznicy pierwszych wolnych wyborów prezydenckich w Polsce.

    Poczta Polska wydała dwie piękne emisje na kartkach pocztowych ze znakiem opłaty i datownikiem. Jedna emisja dotyczy rezydencji prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, a druga – samochodów prezydenckich. Bardzo się cieszymy, że udało nam się te kartki wydać właśnie z okazji 25. rocznicy pierwszych wyborów prezydenckich – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Kłoda-Dębska, zastępca dyrektora biura marketingu i filatelistyki w Poczcie Polskiej.

    Kartki mają wymiary 148 x 105 mm, obie serie zostały wydane w nakładzie 17,5 tys. sztuk. Autorem projektu jest Andrzej Gosik. Kartki mają nadrukowany znaczek opłaty pocztowej o wartości 1,75 zł. 

    Na jednej z kartek jest cadillac, którym jeździł prezydent Ignacy Mościcki, na drugiej cadillac, którym jeździł prezydent Stanisław Wojciechowski. Ciekawostką jest to, że prezydent Wojciechowski kochał konie i zawsze mu się wydawało, że to jest najbardziej reprezentacyjny środek transportu. Czasy się szybko zmieniały i te amerykańskie samochody, które były specjalnie dla prezydentów sprowadzane do Polski, też miały swoje miejsca w historii – tłumaczy Agnieszka Kłoda-Dębska.

    W części ilustracyjnej na pierwszej kartce zostało umieszczone zdjęcie prezydenta RP Stanisława Wojciechowskiego, który w asyście wsiada do samochodu Cadillac Type 57 Limousine model z 1918 roku. Z kolei na drugiej kartce widać Prezydenta RP Ignacego Mościckiego, który wraz z królem Rumunii Karolem II wyjeżdża z lotniska na Okęciu samochodem Cadillac 370C All Weather Phaeton z 1933 roku.

    Na naszych kartkach z rezydencjami prezydentów pokazujemy Belweder i Pałac Prezydencki. Pokazujemy oba obiekty od strony ogrodów oraz sale reprezentacyjne. Myślę, że dla naszych filatelistów będzie to bardzo ciekawa emisja – mówi Agnieszka Kłoda-Dębska.

    W części ilustracyjnej na pierwszej kartce umieszczono centralną część gabinetu marszałka Józefa Piłsudskiego, a na drugiej –  fragment Sali Kolumnowej. Agnieszka Kłoda-Dębska podkreśla, że emisje specjalne cieszą się dużym zainteresowaniem popularnością, bo wśród nich można znaleźć prawdziwe perełki.

    Największą popularnością cieszą się te emisje, które są w niewielkich nakładach i są przygotowane w sposób wyjątkowy, na przykład mają ukryte mikrodrukiem jakieś słowa albo wypukłość, albo użyto w ich produkcji specjalnego koloru bądź zapachu. Wydawaliśmy również znaczki malowane na jedwabiu. Nasze emisje przede wszystkim różnią się w świecie tym, że mają piękne unikatowe projekty i zawsze wprowadzamy tam jakieś ciekawostki – mówi agencji przedstawicielka Poczty Polskiej.

    Wydanie kartek przedstawiających samochody i rezydencje prezydentów RP było inicjatywą Kancelarii Bronisława Komorowskiego z 2013 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE

    Zaledwie 23 proc. światowej produkcji farmaceutycznej pokrywa Europa. Bardzo dynamicznie rośnie potencjał wytwórczy Azji i może się ona wysunąć na pozycję lidera. Ministrowie zdrowia krajów Unii Europejskiej są zgodni co do tego, że Europa powinna się stać atrakcyjnym rynkiem inwestycyjnym dla przemysłu farmaceutycznego i dążyć do samowystarczalności w produkcji leków i substancji czynnych niezbędnych do ich wytwarzania. Wciąż jednak przedsiębiorcy napotykają bariery biurokratyczne, a wsparcie krajowe i unijne dla inwestorów jest nadal niewystarczająco atrakcyjne.

    Ochrona środowiska

    Ponad 2 mld ludzi nie ma dostępu do czystej wody. To pogłębia ubóstwo i nierówności społeczne

    Brak dostępu do wody pitnej to dziś codzienność m.in. w niektórych krajach Afryki Wschodniej. Idzie za tym nie tylko zwiększone ryzyko chorób, ale też pogłębiające się ubóstwo i nierówności społeczne. Mieszkańcy najbardziej dotkniętych suszą rejonów muszą się bowiem skupiać na poszukiwaniu wody zamiast na pracy czy nauce. ONZ szacuje, że realizacja do 2030 roku Celu 6. Zrównoważonego Rozwoju wymaga znacznego przyspieszenia.

    Przemysł

    Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich

    90 proc. obywateli UE wskazuje, że państwa członkowskie powinny się bardziej zjednoczyć w obliczu obecnych wyzwań. Co istotne, dwie trzecie badanych oczekuje, że UE bardziej zaangażuje się w ich ochronę przed globalnymi zagrożeniami – wskazuje „Eurobarometr 2025”. Takie podejście jest dziś dominujące w większości krajów członkowskich. Sprzyjają temu także narzędzia proponowane przez KE na rzecz zwiększania inwestycji w rozwój zdolności obronnych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.