Mówi: | Daniel Petryczkiewicz, dyrektor rozwoju stomatologii, Grupa LUX MED Anna Rulkiewicz, prezeska Grupy LUX MED Monika Rosa, lekarka, stomatolożka, Master of Science Orthodontics, LUX MED Emmanuel Jr. Dumu, ortodonta, prezes Orthodontie Pebs |
Polacy coraz chętniej korzystają z ortodoncji estetycznej. Dzięki technikom cyfrowym leczenie jest mniej uciążliwe
– Na rynku stomatologicznym nie ma w tej chwili ważniejszego trendu niż ortodoncja cyfrowa – mówi Daniel Petryczkiewicz, dyrektor ds. strategii LUX MED Stomatologia. Zainteresowanie usługami z tego zakresu w ostatnich kilku latach wyraźnie wzrosło, a głównym powodem są względy estetyczne i coraz nowocześniejsze techniki, dzięki którym usługi ortodontyczne są dziś mało inwazyjne dla pacjentów. Dzięki nim pacjent już na pierwszej wizycie może też od razu zobaczyć finalny efekt swojego leczenia. Takie technologie są jednak wdrażane głównie przez większe, prywatne podmioty, co napędza postępującą od kilku lat konsolidację rynku stomatologicznego. Grupa LUX MED wiąże z tym segmentem duże nadzieje, co potwierdza otwarcie kolejnej takiej kliniki w Warszawie.
– Grupa LUX MED rozwija stomatologię już od kilku lat, przede wszystkim w największych miastach Polski, tam gdzie są też nasze placówki ambulatoryjne. Nasz model rozwoju jest ukierunkowany na pacjentów abonamentowych, ale nie tylko – każdy może przyjść i umówić się na wizytę – mówi agencji Newseria Biznes Anna Rulkiewicz, prezeska Grupy LUX MED.
Jak wskazuje PMR, na polskim rynku stomatologicznym kluczowymi graczami wciąż są gabinety lokalne. Coraz większy wzrost kosztów ich działalności i powiększający się niedobór specjalistów przy jednoczesnym spadku siły nabywczej ogółu Polaków powoduje, że coraz trudniej jest utrzymać się na rynku małym gabinetom. Tym bardziej że coraz trudniej jest im także inwestować w nowe technologie, które zwykle wiążą się z wysokimi kosztami wprowadzenia, przez co spada ich przewaga konkurencyjna. Dlatego na polskim rynku stomatologicznym postępującym od kilku lat trendem jest konsolidacja. W tej chwili jest już na nim kilka podmiotów, które – poprzez akwizycje i organiczny wzrost – zbudowały w ostatnim czasie sieć klinik stomatologicznych o zasięgu ogólnopolskim. Analitycy wskazują, że tych procesów inwestycyjnych nie wyhamowała nawet pandemia COVID-19 i w kolejnych latach będą one dalej postępować.
– Potencjał dalszego rynku stomatologicznego w Polsce jest ogromny – mówi Emmanuel Jr. Dumu, ekspert rynku i prezes Orthodontie Pebs działającego w Belgii.
– Rozwijamy się przede wszystkim organicznie, czyli budujemy nowe placówki, ale czasami korzystamy też z akwizycji, jeśli znajdujemy coś ciekawego, co pasuje do naszego profilu. Obecnie mamy już ponad 350 foteli stomatologicznych i to oczywiście nie jest koniec. W kolejnych latach planujemy mieć ich więcej. Ważny jest fakt, że ta linia biznesowa, czyli stomatologia, jest już bardzo dużą częścią naszej działalności – stanowi trzecią siłę po naszej opiece ambulatoryjnej i po hospitalizacji i cały czas rośnie – mówi Anna Rulkiewicz.
Zainteresowanie usługami z zakresu ortodoncji wyraźnie wzrosło w ostatnich kilku latach. Według badania PMR w 2020 roku z usług ortodontycznych skorzystało 14 proc. z grupy ponad 1 tys. ankietowanych Polaków. Głównym powodem są względy estetyczne i fakt, że takie usługi są świadczone przy wykorzystaniu coraz nowocześniejszych rozwiązań i technik cyfrowych, przez co są mniej inwazyjne dla pacjentów. Przykładem są tu chociażby przeźroczyste, mało widoczne nakładki korygujące stan uzębienia czy możliwość cyfrowego zaprojektowania swojego uśmiechu po zakończeniu leczenia.
– W tej chwili nie ma na rynku stomatologicznym ważniejszego trendu niż ortodoncja cyfrowa – mówi Daniel Petryczkiewicz, dyrektor ds. strategii LUX MED Stomatologia. – Jeszcze kilka lat temu to była implantologia i cyfrowe planowanie implantów, natomiast teraz stanowczo jest to właśnie ortodoncja estetyczna, planowana cyfrowo, wykonywana za pomocą niewidzialnych aparatów, czyli tzw. e-linerów.
– W nowoczesnej ortodoncji wykorzystujemy wszelkiego rodzaju technologie, które bardzo dokładnie diagnozują wady zgryzu, począwszy od skanerów wewnątrzustnych, poprzez wykonywanie bardzo precyzyjnych zdjęć zębów i twarzy, a następnie właśnie prześwietleń pantomograficznych, zdjęć cefalometrycznych, dzięki którym możemy bardzo dokładnie zdiagnozować i zaplanować leczenie. Również bardzo często wykorzystujemy tomografię komputerową, dzięki czemu możemy bardzo precyzyjnie planować każde przesunięcia zębów – wyjaśnia Monika Rosa, lekarka stomatolożka Master of Science Orthodontics.
– Skanowanie jest cyfrowe, projektowanie odbywa się w komputerze, a nakładki są przezroczyste i nie widać ich na zębach, kiedy na przykład występujemy publicznie albo siedzimy przy stole z rodziną, poza tym bardzo łatwo utrzymać w nich higienę. Krótko mówiąc, jeżeli diagnozowanie i projektowanie leczenia odbywa się cyfrowo, a samo leczenie jest bezproblemowe i łatwo akceptowalne dla pacjenta, to jest ono mało inwazyjne i dzięki temu compliance tego leczenia jest po prostu bardzo duży – mówi Daniel Petryczkiewicz.
– Dentyści i ortodonci, którzy wiedzą, że takie rozwiązania są przyszłością naszej praktyki, będą mieli przewagę. Mowa tu też m.in. o skanerach i narzędziach umożliwiających zaprezentowanie pacjentowi efektów końcowych jeszcze przed rozpoczęciem leczenia. Inwestycje w rozwiązania cyfrowe naprawdę wszystko zmieniają. LUX MED to zrozumiał i wdrożył narzędzia cyfrowe i technologiczne, rozwiązania z zakresu obsługi klienta, dzięki czemu zyskał przewagę wobec innych podmiotów – mówi Emmanuel Jr. Dumu.
Otwarta w ubiegłym tygodniu w Warszawie placówka LUX MED Stomatologia jest skoncentrowana właśnie na usługach z zakresu ortodoncji estetycznej przy wykorzystaniu nowoczesnych technik. Centrum Ortodoncji Cyfrowej LUX MED będzie się zajmować m.in. leczeniem wad zgryzu metodą nakładkową przy wykorzystaniu rozwiązań takich jak skanery 3D, tomografia komputerowa, zdjęcia wewnątrz- i zewnątrzustne i projektowanie cyfrowe. Grupa zapowiada, że jest to już jej kolejne tego typu centrum kompetencyjne i na pewno nie ostatnie.
Według firmy analitycznej PMR polski rynek stomatologiczny notuje stały, nominalny i realny wzrost. Jeszcze w 2018 roku był wart 10,5 mld zł. Pandemia nieco nim zachwiała – w 2020 roku ta wartość spadła do 8,6 mld zł, ponieważ część placówek działała w tym czasie tylko w trybie interwencyjnym. Jednak już kolejny rok przyniósł odbicie, a w ubiegłym – jak szacuje PMR – rynek usług stomatologicznych w Polsce przekroczył już wartość 15 mld zł, notując nominalny wzrost o 16,7 proc. r/r. Coraz większą jego część generuje segment prywatny, a perspektywy rozwoju tego rynku na kolejne lata są optymistyczne, do czego przyczynia się m.in. otoczenie makroekonomiczne, rosnąca świadomość w kwestii zdrowia i zyskujący na znaczeniu trend, jakim jest wzrost popularności wzorców zdrowego i ładnego uzębienia, które staje się jednym z wyznaczników statusu społecznego. Z badania PMR przeprowadzonego na początku 2023 roku wynika, że z usług stomatologicznych najczęściej korzystają obecnie kobiety, osoby w szczycie wieku produkcyjnego (35–54 lat) oraz z wyższym wykształceniem, co może korelować też z wyższymi zarobkami.
Czytaj także
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-02: Otyłość i insulinooporność zwiększają ryzyko rozwoju alzheimera. Do 2050 roku liczba chorych może się podwoić
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
Polscy przedstawiciele branży materiałów budowlanych są zaniepokojeni skalą importu wyrobów spoza Unii Europejskiej. Postępujące uzależnienie europejskiego rynku od dostaw z krajów o niższych standardach środowiskowych, pracowniczych i jakościowych skutkuje nie tylko osłabieniem jego konkurencyjności, spadkiem krajowej produkcji i redukcją miejsc pracy, ale również ucieczką emisji CO2. Branża apeluje więc o wprowadzenie zmian w zakresie handlu, w tym o wyrównanie stawek celnych na materiały budowlane. Rząd zapowiada podjęcie działań, które będą wspierać krajową branżę.
Ochrona środowiska
Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]

Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.