Newsy

Polacy na potęgę podejmują postanowienia noworoczne. Tylko co dwudziesty ich dotrzymuje

2012-12-31  |  06:30

Niemal co drugi Polak przygotował w tym roku listę postanowień noworocznych. Najwięcej zmian dotyczy zadbania o siebie, zdobycia lepszej pozycji zawodowej czy lepszego zarządzania domowym budżetem. Wytrwać w nich udaje się zwykle około 5 proc. 

 – Praktyka pokazuje, że bardzo często, nawet jak mamy postanowienia i nawet jak komuś oświadczamy, że właśnie postanowiliśmy nie palić, przytyć albo schudnąć, to się utrzymuje w granicach 85 proc. do trzech miesięcy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Leszek Mellibruda, psycholog biznesu. I wyjaśnia: – Często jest to gra, trochę medialnie nam narzucona, że jak jest koniec roku, to powinniśmy zrobić podsumowanie i życiowy biznesplan.

Postanowienia noworoczne zdecydowało w tym roku zrobić około 45 proc. Polaków – wynika z raportu OBOP. I choć znaczna część chce bardziej zadbać o siebie (42 proc. deklarowało przejście na dietę, w grę wchodziło także rzucenie palenia i ograniczenie picia alkoholu), to nie zabrakło także tych, którzy zaplanowali. np. zmianę pracy. 20-30 proc. postanowień noworocznych dotyczy właśnie spraw zawodowych, w tym także zdobycia awansu czy uzyskania podwyżki. Jednak 55 proc. respondentów twierdzi, że nie planuje skupić się na kwestiach finansowych, co oznacza spadek o 1,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2011 roku.

Jak pokazały także tegoroczne badania Deutsche Bank PBC, przybywa Polaków, którzy zamierzają lokować swoje oszczędności w bankach. Chętnych do zakładania lokat terminowych jest niemal dwukrotnie więcej niż przed rokiem, bo około 31 proc. Mniej skłonni jesteśmy za to do oszczędzania na emeryturę. O ile rok temu zamierzało to robić około 10 proc. Polaków, o tyle teraz odłożenie pieniędzy na ten cel zadeklarowało około 6,3 proc.

Niezależnie jednak od tego, co postanowimy, komu o tym powiemy i ile zdecydujemy się zmienić, jedynie 5 proc. Polaków ma szansę dotrzymać noworocznych postanowień.

 – Jaki stąd wniosek? Mamy ochotę się bawić? Proszę bardzo. Mamy ochotę sprawdzać swoją silną wolę? To już lepiej. Ale w postanowieniu powinien być pewien program na to, co będzie po dwóch, trzech i pięciu miesiącach. Jak się wzmacniać, w jaki sposób szukać sojuszników tych zmian – radzi psycholog. I podkreśla: – A to jest coś, nad czym warto pomyśleć również i po tej decyzji, nie tylko przed.

Leszek Mellibruda przekonuje przy tym, że Nowy Rok do podejmowania postanowień to okazja dobra jak każda inna. Dlatego możemy to robić także z powodu zbliżających się wakacji, urodzin, chrzcin czy innych ważnych wydarzeń.

 – Moc ich będzie mniej więcej taka sama – podsumowuje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.