Mówi: | Leszek Mellibruda |
Funkcja: | psycholog biznesu |
Polacy na potęgę podejmują postanowienia noworoczne. Tylko co dwudziesty ich dotrzymuje
Niemal co drugi Polak przygotował w tym roku listę postanowień noworocznych. Najwięcej zmian dotyczy zadbania o siebie, zdobycia lepszej pozycji zawodowej czy lepszego zarządzania domowym budżetem. Wytrwać w nich udaje się zwykle około 5 proc.
– Praktyka pokazuje, że bardzo często, nawet jak mamy postanowienia i nawet jak komuś oświadczamy, że właśnie postanowiliśmy nie palić, przytyć albo schudnąć, to się utrzymuje w granicach 85 proc. do trzech miesięcy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Leszek Mellibruda, psycholog biznesu. I wyjaśnia: – Często jest to gra, trochę medialnie nam narzucona, że jak jest koniec roku, to powinniśmy zrobić podsumowanie i życiowy biznesplan.
Postanowienia noworoczne zdecydowało w tym roku zrobić około 45 proc. Polaków – wynika z raportu OBOP. I choć znaczna część chce bardziej zadbać o siebie (42 proc. deklarowało przejście na dietę, w grę wchodziło także rzucenie palenia i ograniczenie picia alkoholu), to nie zabrakło także tych, którzy zaplanowali. np. zmianę pracy. 20-30 proc. postanowień noworocznych dotyczy właśnie spraw zawodowych, w tym także zdobycia awansu czy uzyskania podwyżki. Jednak 55 proc. respondentów twierdzi, że nie planuje skupić się na kwestiach finansowych, co oznacza spadek o 1,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2011 roku.
Jak pokazały także tegoroczne badania Deutsche Bank PBC, przybywa Polaków, którzy zamierzają lokować swoje oszczędności w bankach. Chętnych do zakładania lokat terminowych jest niemal dwukrotnie więcej niż przed rokiem, bo około 31 proc. Mniej skłonni jesteśmy za to do oszczędzania na emeryturę. O ile rok temu zamierzało to robić około 10 proc. Polaków, o tyle teraz odłożenie pieniędzy na ten cel zadeklarowało około 6,3 proc.
Niezależnie jednak od tego, co postanowimy, komu o tym powiemy i ile zdecydujemy się zmienić, jedynie 5 proc. Polaków ma szansę dotrzymać noworocznych postanowień.
– Jaki stąd wniosek? Mamy ochotę się bawić? Proszę bardzo. Mamy ochotę sprawdzać swoją silną wolę? To już lepiej. Ale w postanowieniu powinien być pewien program na to, co będzie po dwóch, trzech i pięciu miesiącach. Jak się wzmacniać, w jaki sposób szukać sojuszników tych zmian – radzi psycholog. I podkreśla: – A to jest coś, nad czym warto pomyśleć również i po tej decyzji, nie tylko przed.
Leszek Mellibruda przekonuje przy tym, że Nowy Rok do podejmowania postanowień to okazja dobra jak każda inna. Dlatego możemy to robić także z powodu zbliżających się wakacji, urodzin, chrzcin czy innych ważnych wydarzeń.
– Moc ich będzie mniej więcej taka sama – podsumowuje.
Czytaj także
- 2025-07-02: Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada
- 2025-07-11: Stres w życiu zawodowym może działać destrukcyjnie. O profilaktykę muszą zadbać zarówno pracownicy, jak i pracodawcy
- 2025-06-16: Qczaj: Mam dłuższe włosy i w życiu nie słyszałem tylu komplementów na temat swojego wyglądu. Dziewczyny mnie porównują do Massimo z „365 dni”
- 2025-05-27: Doda: Udało mi się całkowicie zwalczyć przyczynę Hashimoto, a nie tylko skutki tej choroby. Nadal będę się dzielić moimi doświadczeniami i nie dam się zastraszyć
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-06-27: Przełom w badaniach nad amnezją dziecięcą. Przechowujemy wspomnienia z okresu niemowlęcego, ale nie potrafimy ich przywołać w dorosłym życiu
- 2025-04-09: Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.