Mówi: | Firuza Piechucka |
Funkcja: | współzałożycielka |
Firma: | Omniview |
Polska firma pracuje nad wirtualnym teleportem. Technologia ta pozwoli przenieść się na salę koncertową czy boisko w dowolnym miejscu na świecie
Przeniesienie się na salę koncertową czy arenę sportowych zmagań zlokalizowane nawet na drugiej półkuli staje się możliwe dzięki wykorzystaniu łączności 5G i wirtualnej rzeczywistości. Polski start-up pracuje nad aplikacją umożliwiającą taką „teleportację”. Tymczasem branża rozrywkowa już dziś organizuje coraz więcej wydarzeń w rzeczywistości wirtualnej. Coraz poważniej mówi się też o stworzeniu metawersu, czyli trwałej cyfrowej rzeczywistości.
– Za pomocą naszej aplikacji będzie możliwa transmisja obrazów w wysokiej rozdzielczości w czasie rzeczywistym z kamery 360 stopni na okulary VR. Będzie też możliwość transmisji tego obrazu w czasie rzeczywistym na komputer czy telefon komórkowy. W tym celu pracujemy nad kreacją nowej aplikacji mobilnej, która będzie wkrótce dostępna – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Firuza Piechucka, współzałożycielka Omniview.
Rozwiązanie, proponowane przez polski start-up – założony przez Firuzę Piechucką i Maję Raczkowską – wykorzystuje możliwości, jakie stwarza łączność w technologii 5G. Dzięki niej możliwy jest „wirtualny teleport”, czyli bardzo realistyczne odtworzenie w goglach VR na przykład przestrzeni opery czy sali koncertowej.
– Można przykładowo obejrzeć operę w Teatrze Bolszoj w Moskwie albo koncert Robbiego Williamsa w Londynie, siedząc w Warszawie. Za pomocą naszej aplikacji będzie możliwość teleportacji i uczucie bycia na miejscu danego wydarzenia – wyjaśnia Firuza Piechucka. – Lubimy dużo podróżować i uczestniczyć w różnych wydarzeniach, ale czasami nie mamy na to czasu lub możliwości. Dlatego wraz z Mają pomyślałyśmy, że dobrze byłoby stworzyć aplikację, która pomoże ludziom teleportować się w czasie rzeczywistym w inne miejsce.
Pomysł powstał jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa, ale te okoliczności znacznie przyspieszyły prace nad jego realizacją. Tym bardziej że wydarzenia kulturalne są już udostępniane w wirtualnej rzeczywistości. Tak było na przykład w przypadku tegorocznego Sundance Film Festival. Branża rozrywkowa idzie jednak o krok dalej i w VR będzie można nie tylko uczestniczyć w koncertach na żywo, ale i zobaczyć zespoły w takiej formie jak w latach ich scenicznej świetności. Zespół ABBA przez cztery tygodnie brał udział w pracach związanych ze stworzeniem cyfrowych bliźniaków członków grupy. W przyszłym roku odmłodzony przez sztuczną inteligencję zespół wystąpi na wirtualnym koncercie w Londynie.
Możliwości wykorzystania VR w dobie łączności w standardzie 5G nie ograniczają się jednak wyłącznie do branży rozrywkowej.
– Widzimy wiele zastosowań naszego rozwiązania, takich jak na przykład zdalny monitoring. Za pomocą naszej aplikacji będzie można monitorować, co się dzieje na przykład w magazynie w innym kraju. Mogą to być też zdalne szkolenia albo zdalny marketing. Handlowcy mogą wziąć ze sobą na targi tylko okulary VR i pokazać uczestnikom danego wydarzenia, co się dzieje w firmie czy fabryce – wymienia współzałożycielka Omniview.
Tymczasem coraz bliższe staje się urzeczywistnienie wizji stworzenia metawersu, czyli trwałej cyfrowej rzeczywistości wirtualnej. Mark Zuckerberg, twórca Facebooka, zapowiada połączenie możliwości platformy Oculus z mediami społecznościowymi tak, by można było nawiązywać kontakty, prowadzić życie towarzyskie i realizować się zawodowo w wirtualnej rzeczywistości. Według Grand View Research światowy rynek wirtualnej rzeczywistości wypracował w 2020 roku przychody sięgające ponad 15,8 mld dol. Średnioroczne tempo wzrostu utrzyma się do 2028 roku na poziomie 18 proc.
Koncepcja wirtualnego teleportu została zaprezentowana uczestnikom Thursday Gathering. To cykliczna impreza odbywająca się w Varso na ul. Chmielnej w Warszawie. Celem tych spotkań jest networking społeczności innowatorów. Co tydzień – w czwartkowe popołudnia – na różnego typu debatach i prelekcjach spotykają się przedstawiciele start-upów, inwestorzy, naukowcy i studenci z różnych krajów. Wydarzenie to, organizowane przez Fundację Venture Café Warsaw i jej partnerów, jest bezpłatne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych.
Czytaj także
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-17: Małgorzata Potocka: Nigdy nie przejmowałam się złą opinią, bo na ogół jest ona złośliwa, podła i pełna zazdrości. Moje spektakle są na światowym poziomie
- 2024-12-24: Alicja Węgorzewska: Święta Bożego Narodzenia nie są o Mikołajku, prezentach czy światełkach. W tym czasie trzeba wracać myślami do Betlejem
- 2024-12-16: Krystian Ochman: Zawsze odrzucałem różne propozycje na sylwestra, ale teraz wezmę udział w wyjątkowym koncercie. Stworzę duet z moim dziadkiem
- 2025-01-16: Luna: Nie mam planu B na życie. Jestem jednak bardzo kreatywna, więc może kiedyś zrobię jakiś film lub napiszę książkę
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-10-14: Grzegorz Krychowiak: Mieszkam od lat we Francji i kultura tego kraju jest mi bliska jak polska. Poświęciłem bardzo dużo, żeby osiągnąć sukces
- 2024-11-13: Maja Klajda (Miss Polonia 2024): Obecność w Zespole Pieśni i Tańca Lublin obudziła we mnie poczucie polskości, patriotyzmu i folkloru
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.