Mówi: | dr hab. Paweł Poszytek |
Funkcja: | dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji dyrektor Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności |
Polska jest jednym z liderów w europejskim programie promującym nowe technologie w edukacji. Uczestniczy w nim prawie 20 tys. szkół
– Żyjemy w zglobalizowanym świecie, gdzie tworzenie nowej jakości i nowych rozwiązań w edukacji nie jest efektywne, jeżeli nie wymieniamy się doświadczeniami w szerszej interdyscyplinarnej grupie – mówi dr hab. Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Jak wskazuje, temu właśnie służy projekt eTwinning, który promuje wykorzystanie nowych technologii w edukacji i współpracę międzynarodową, łącząc uczniów i nauczycieli z różnych krajów Europy. W Polsce ten unijny program jest bardzo popularny – uczestniczy w nim prawie 19,7 tys. szkół i 82,8 tys. nauczycieli, co plasuje nas w ścisłej czołówce. W ubiegłym tygodniu w Gdańsku zostały przyznane nagrody za najlepsze polskie projekty eTwinningowe, a już za trzy miesiące odbędzie się w Trójmieście kolejne, ważne wydarzenie – europejskie zawody EuroSkills, nazywane igrzyskami olimpijskimi zawodów branżowych.
– Zainteresowanie eTwinningiem jest w Polsce ogromne, praktycznie od początku jesteśmy w czołówce. W tej chwili jesteśmy na trzecim miejscu po Włoszech i Turcji, ale przez wiele lat byliśmy numerem 1 i ścigaliśmy się o palmę pierwszeństwa z naszymi kolegami i koleżankami z Włoch. W całej Europie mamy obecnie milion nauczycieli eTwinningowych, w Polsce jest to już prawie 100 tys., tak więc te liczby mówią same za siebie – mówi agencji Newseria Biznes dr hab. Paweł Poszytek. – Na początku wiele osób wróżyło temu programowi porażkę, chociażby dlatego że tutaj nie ma fizycznej wymiany ani funduszy, bo nie dajemy nauczycielom ani szkołom żadnych pieniędzy, ale dostarczamy elektronicznych rozwiązań do współpracy. Wbrew temu, co mówiło się na początku, polscy nauczyciele okazali się być ogromnie zainteresowani tą ofertą.
eTwinning to inaczej europejska społeczność szkolna. Edukacyjny program Unii Europejskiej łączy ze sobą przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, zarówno państwowe, jak i prywatne, z krajów Wspólnoty i kilkunastu innych państw, które współpracują za pośrednictwem internetu i narzędzi cyfrowych. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują je m.in. do realizacji wspólnych projektów, wymiany informacji i materiałów do nauki. Społeczność eTwinningowa składa się z setek tysięcy nauczycieli i edukatorów – tylko w Polsce w programie uczestniczy prawie 19,7 tys. szkół (najwięcej z województwa śląskiego i mazowieckiego) i 82,8 tys. nauczycieli.
– Zazwyczaj kiedy myślimy o takiej współpracy, najpierw przychodzą na myśl wspólne wyjazdy, kiedy grupa nauczycieli i uczniów wyjeżdża do szkoły partnerskiej czy to w Niemczech, czy we Francji i wspólnie coś robi. eTwinning jest dokładnie tym, tylko w nowoczesnej formie, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Wszystko odbywa się wirtualnie, za pośrednictwem narzędzi i rozwiązań cyfrowych. Uczniowie i nauczyciele mają tam też przestrzeń, gdzie mogą pokazywać efekty swojej pracy, mogą później te efekty oceniać, modyfikować je, mogą korzystać z zasobów cyfrowych, które wspólnie tworzą. Jest to więc międzynarodowa wymiana międzyszkolna, ale w wirtualnej, nowoczesnej odsłonie – mówi dyrektor generalny FRSE.
eTwinnerzy za pośrednictwem dedykowanej platformy mogą nawiązywać kontakty, udostępniać materiały i współpracować z innymi zarejestrowanymi eTwinnerami i szkołami, korzystając z oferowanych funkcji społecznościowych, udzielając się w grupach tematycznych na forach poświęconych konkretnym zagadnieniom i zainteresowaniom albo uczestnicząc w europejskich projektach.
Takie projekty mogą mieć różne formy. Ich zaletą jest m.in. elastyczność, bo nauczyciele mogą swobodnie dopasowywać tematykę projektu, narzędzia czy czas trwania do potrzeb uczniów, swoich i szkoły. Temat można też zintegrować z podstawą programową nawet z kilku dowolnych przedmiotów, a możliwość wykorzystania narzędzi cyfrowych (internet, media społecznościowe, aparaty, kamery etc.) czyni zajęcia ciekawszymi i bardziej angażującymi dla uczniów, dla których dodatkową zaletą jest też fakt, że wykorzystują języki obce do bieżącej komunikacji z rówieśnikami z innych krajów. Wszystko to motywuje ich do nauki i otwarcia na Europę.
– eTwinning to po prostu program do współpracy międzynarodowej – mówi dr hab. Paweł Poszytek. – To jest bardzo ważne, ponieważ żyjemy w zglobalizowanym świecie, gdzie tworzenie nowej jakości i nowych rozwiązań w edukacji nie jest efektywne, jeżeli nie wymieniamy się doświadczeniami w szerszej, interdyscyplinarnej grupie, gdzie mamy kolegów i koleżanki, którzy potrafią spojrzeć na te same problemy z innej perspektywy, nie tylko tej merytorycznej, ale i kulturowej.
Jednym z głównych celów programu jest też rozwój i ciągłe doskonalenie zawodowe nauczycieli, którym eTwinning zapewnia m.in. dostęp do materiałów edukacyjnych, krótszych i dłuższych kursów internetowych, webinarów, konferencji i szkoleń. Dzięki nim nauczyciele mogą spotykać specjalistów z różnych dziedzin, nawiązywać kontakty, rozwijać się, wspólnie uczyć i poczuć się członkami wspólnoty.
– Wymiana doświadczeń i doskonalenie zawodowe to nieodzowna część codziennej pracy nauczycieli. A specyfiką eTwinningu jest to, że jest to platforma międzynarodowa, można więc wymieniać się doświadczeniami nie tylko ze swoimi kolegami w kraju, ale przede wszystkim na arenie europejskiej. Przede wszystkim można współpracować na polu różnych przedmiotów, używając innych języków, korzystając z innych doświadczeń – wymienia dyrektor generalny FRSE.
Częścią eTwinningu są ogólnopolskie konkursy, których celem jest wyłonienie i promowanie najbardziej interesujących projektów zrealizowanych w programie. Tegoroczne nagrody za najlepsze polskie projekty eTwinningowe zostały przyznane podczas ubiegłotygodniowej gali w Gdańsku. Wyróżniono ich w sumie 18, a są wśród nich m.in. kreatywne projekty STEAM-owe i proekologiczne oraz działania włączające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wymiana wiedzy i doświadczeń wśród społeczności międzynarodowej leży także u podstaw kolejnej inicjatywy, która za trzy miesiące zagości w Gdańsku, a mianowicie europejskich zawodów EuroSkills, nazywanych igrzyskami olimpijskimi zawodów branżowych. Uczniowie szkół branżowych i studenci rywalizują ze sobą w kilkudziesięciu kategoriach takich jak architektura krajobrazu, budownictwo cyfrowe, frezowanie CNC, instalacje elektryczne i grzewcze, integracja robotów przemysłowych, florystyka, meblarstwo, mechanika pojazdów rolniczych, mechatronika, obsługa gości hotelowych czy serwis restauracyjny.
– To są konkurencje, które definiują każdą rozwijającą się gospodarkę, ale to są również nowoczesne zawody, jak cyberbezpieczeństwo, integracja systemów robotycznych w firmach, cyfrowe budownictwo czy robotyka mobilna – mówi dr hab. Paweł Poszytek.
Celem zawodów EuroSkills – będących europejskim etapem kwalifikacji do zawodów WorldSkills na poziomie globalnym – jest podnoszenie popularności szkolnictwa zawodowego i wymiana dobrych praktyk w poszczególnych branżach. Zawodnicy mają szansę podpatrzeć rozwiązania stosowane w innych krajach, nauczyć się czegoś nowego i podnieść swoje kwalifikacje.
W tym roku po raz pierwszy te zawody odbędą się w Polsce. Na początku września do Gdańska przyjedzie nawet 100 tys. zagranicznych gości, w tym ok. 600 zawodników z 32 państw, którzy będą rywalizować w 43 konkurencjach, a także ok. 500 ekspertów i delegacje rządowe z wielu krajów Europy.
– Do Gdańska przyjedzie we wrześniu właściwie cały europejski ekosystem zawodowy – nauczyciele, szkoły, uczniowie, zawodnicy, uczelnie wyższe, doradcy zawodowi, biznes, przedsiębiorcy, sponsorzy i headhunterzy, którzy wyszukują talenty wśród młodych ludzi. Będą też decydenci na poziomach rządowych i przedstawiciele organizacji branżowych, które tworzą standardy tej edukacji. Tak więc cały świat będzie nie tylko oglądał zmagania młodych ludzi, ale i dyskutował, debatował, szukał rozwiązań, jak zmniejszać tę przepaść między edukacją a aktualnymi potrzebami rynku. Będą też eksperci, którzy będą wypracowywać różne rekomendacje. Mamy tutaj też potężne wsparcie finansowe Komisji Europejskiej, której bardzo leżą na sercu te kwestie, ponieważ 2023 rok został ogłoszony przez nią Europejskim Rokiem Umiejętności – mówi dyrektor generalny FRSE.
Czytaj także
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-04-02: Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia
- 2025-03-26: Państwom członkowskim będzie łatwiej zwiększać inwestycję w obronność. KE proponuje nowe zasady finansowania
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.