Newsy

Polska Wschodnia na celowniku deweloperów i sieci handlowych

2014-04-09  |  06:20
Mówi:Anna Bartoszewicz-Wnuk
Funkcja:dyrektor działu badań rynku i doradztwa JLL na Polskę
  • MP4
  • Poprawa sytuacji gospodarczej w Polsce wpłynie pozytywnie na koniunkturę w sektorze nieruchomości handlowych. Odczuwają to także mniej aktywne dotąd wschodnie regiony Polski, a także Łódź, gdzie oprócz już otwartych dużych centrów handlowych planowane są kolejne budowy. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę doradczą JLL, w województwach wschodnich wzrost powierzchni handlowej ma sięgnąć średnio 27 procent.

    Wzrost gospodarczy na poziomie 3 proc. w tym roku i na poziomie 3,5 proc. w przyszłym roku to i tak założenia konserwatywne. Stopa bezrobocia, która z miesiąca na miesiąc się obniża i wynosi mniej niż 14 proc., dynamika sprzedaży detalicznej na poziomie 7 proc. w lutym, słabszym pod tym względem z reguły miesiącem. Te parametry znajdują odzwierciedlenie w poprawiającej się sytuacji na rynku handlu w Polsce – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes, Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i doradztwa JLL w Polsce.

    Mimo wyraźnego wzrostu rynek handlowy jest mniej aktywny niż rynek biurowy i magazynowy. W budowie jest obecnie 550 tys. metrów kwadratowych powierzchni handlowej przy 700 tys. na rynku magazynów i ponad milion metrów kwadratowych na rynku biurowym.

    Sektor handlowy nieco pozostaje w tyle, ale nie oznacza to wcale, że nie jest aktywny. Wręcz przeciwnie. 28 obiektów handlowych jest obecnie w procesie realizacji. Osiem obiektów przechodzi rozbudowę i znacznie poszerza swoją ofertę, natomiast 20 to nowo powstające centra – podkreśla ekspertka.

    Z analiz firmy JLL wynika, że rynek obiektów handlowych do końca 2015 roku ma wzrosnąć o około 12 proc. Przyrost powierzchni handlowej ma być natomiast najbardziej widoczny we wschodnich regionach kraju.

    Otwarte w I kwartale tego roku trzy duże centra handlowe – galeria Amber w Kaliszu, Galeria Siedlce i Atrium Felicity w Lublinie są znaczące dla lokalnych obszarów pozyskiwania klientów. 

    – Przykładowo w przypadku obiektu w Lublinie obszar oddziaływania jest dosyć szeroki, to centrum o regionalnym znaczeniu – ocenia Anna Bartoszewicz-Wnuk.

    Należy zaznaczyć, że mimo spodziewanego wzrostu (średnio 27 proc.) na wschodzie kraju, baza centrów handlowych w tych regionach jest znacznie niższa niż w centralnej oraz zachodniej i południowo-zachodniej Polsce. Otwarte w I kw. centra pozwoliły na wzrost wskaźnika nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych w Polsce. Wskaźnik na poziomie 224 metrów kwadratowych na tysiąc mieszkańców jest wyższy od średniej europejskiej (191 mkw.).

    Jak podkreśla Anna Bartoszewicz-Wnuk, nadal silny jest popyt ze strony międzynarodowych firm. Na rynek weszły m.in. niemiecka sieć NEO, ukraińska sieć sal zabaw Leopark, Sports Direct czy Original Marines.

    Na stabilnym poziomie utrzymuje się wysokość czynszu za najlepsze powierzchnie handlowe w najbardziej prestiżowych galeriach.

    Wyjątkiem może jest Warszawa, gdzie nadal obserwujemy presje zwyżkowe na czynsze w przypadku najlepszych lokali w wiodących stołecznych centrach handlowych. Natomiast właściciele centrów gorzej postrzeganych przez rynek, w miastach, w których wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową jest wysoki, a obiekty mocno ze sobą konkurują, powinni być przygotowani na optymalizację stawek czynszowych – mówi Bartoszewicz-Wnuk.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.