Mówi: | Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i polityki publicznej UPC Polska Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebook w Polsce |
Polska w ogonie krajów Europy pod względem cyfryzacji gospodarki. W szybkim tempie nadrabiamy zaległości
Polska jest wśród czterech krajów najszybciej przeprowadzających proces cyfryzacji – wynika z raportu przygotowanego na zlecenie ThinkTankCyfrowy.pl przez Polityka Insight. Pod względem stopnia cyfryzacji gospodarki wciąż jednak daleko nam do czołówki. Spośród 30 krajów europejskich Polska znalazła się dopiero na 28. pozycji.
– Z raportu „Czas na przyspieszenie. Cyfryzacja Gospodarki Polski” wynika, że Polska ma dużo do nadrobienia w porównaniu do krajów Zachodu, ale też są pozytywne dane. Potwierdzają one, że znajdujemy się wśród krajów, które najszybciej cyfryzują gospodarkę. To dzieje się za sprawą m.in. aktywności przedsiębiorców, rosnących kompetencji cyfrowych Polaków i rosnącej dostępności do usług szerokopasmowego internetu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Patrycja Gołos, dyrektor ds. polityki publicznej i spraw korporacyjnych w UPC Polska i współprzewodnicząca ThinkTankCyfrowy.pl.
Od 2008 roku wartość Wskaźnika Cyfryzacji Gospodarki wzrosła w Polsce o 74 proc.
Z raportu wynika jednak, że spośród 30 krajów Europy (UE+ Islandia i Norwegia) Polska plasuje się na 28. miejscu pod względem stopnia cyfryzacji. Jest też na czwartej pozycji od końca pod względem wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) we wszystkich sektorach gospodarki. Polska otrzymała 33 pkt, czyli połowę tego, co lider zestawienia, czyli Norwegia.
Najbardziej ucyfryzowanymi gospodarkami w Europie są – poza Norwegią – Islandia, Dania, Finlandia, Holandia i Szwecja. Polska należy do grupy outsiderów wraz z Włochami, Chorwacją, Węgrami, Cyprem, Grecją, Bułgarią i Rumunią.
– Ze statystyk paneuropejskich wynika, że w cyfryzacji wciąż jest potencjał dla rozwoju polskiej gospodarki i nie został on jeszcze w pełni wykorzystany. Z raportu Polityki Insight wynika również, że nie jesteśmy liderem w tej materii, a potrzebujemy tego niezmiernie – przekonuje Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebook w Polsce, współprzewodniczący ThinkTankCyfrowy.pl.
Twórcy raportu wskazują na kilka obszarów, które wymagają szczególnej uwagi. Pierwszym z nich jest budowa infrastruktury szerokopasmowej.
– To jest podstawa procesu cyfryzacji. Od tego zaczynają się wszystkie działania, które przyczyniają się do zwiększenia konkurencyjności Polski – podkreśla Patrycja Gołos. – W tym kontekście niezwykle ważne jest wspieranie inwestycji prywatnych inwestorów, operatorów, którzy dzisiaj rozwijają sieci, oraz podnoszenie przepustowości tej infrastruktury, a także docierania do miejsc, w których dzisiaj internet szerokopasmowy nie jest dostępny.
Kolejny ważny obszar to poprawianie kompetencji cyfrowych. Polska pod tym względem zajmuje szóstą lokatę w Europie. Wciąż niewiele osób dorosłych radzi sobie z zaawansowanymi czynnościami. Tylko co dziesiąty Polak ma takie umiejętności. Średnia dla Europy to 15 proc., na Litwie wskaźnik ten wynosi 32 proc., a w Szwecji – 26 proc.
– Nie mówimy o podstawowych kompetencjach cyfrowych takich jak wysyłanie e-maila z załącznikami, ale tych bardziej zaawansowanych, które tworzą już jakąś wartość dodaną w internecie, czyli pisanie kodów, tworzenie usług w internecie – mówi Patryca Gołos. – Trzecim elementem, na który chciałabym zwrócić uwagę, jest kwestia bezpieczeństwa oraz budowania zaufania w świecie cyfrowym. Bez tego nie będzie popytu na usługi oraz otwartości uczestników, a w związku z tym proces rozwoju cyfryzacji nie będzie taki szybki.
Jak podkreśla Jakub Turowski, polskie firmy mają duży potencjał i dzięki innowacyjnym narzędziom cyfrowym mogą się stać firmami globalnymi. Pod względem dynamiki wzrostu w obszarze e-biznesu Polska jest druga – za Węgrami – w Europie. Krajowe firmy coraz chętniej korzystają też z e-commerce.
Liderem w cyfryzacji spośród branż gospodarki jest sektor finansowy. W ogólnoeuropejskim zestawieniu znalazł się on na dziewiątym miejscu. Obecność międzynarodowych graczy powoduje, że tu szybciej przyjmowane są rozwiązania, które na Zachodzie są już standardem. Jak podkreślają eksperci, w niektórych aspektach sektor ten jest nawet bardziej innowacyjny – z powodu pewnych historycznych zapóźnień firmy od razu adaptują najnowsze rozwiązania, zamiast przechodzić przez wszystkie kolejne etapy rozwoju technologicznego. Stąd duży rozwój np. kart zbliżeniowych czy płatności mobilnych.
Zdaniem Turowskiego największy potencjał tkwi przede wszystkim w małych i średnich przedsiębiorstwach, które nie wykorzystują w pełni możliwości drzemiących w ucyfrowieniu działalności firm.
– Polski sektor MŚP może wykorzystywać technologie cyfrowe w zakresie podnoszenia wydajności pracy i otwarcia się na nowe rynki. Zaprezentowany raport podkreśla potencjał, jaki drzemie w polskich firmach w kontekście przyszłego korzystania z rozwiązań cyfrowych, takich jak Facebook, w celu gwarantowania innowacyjnego i zrównoważonego wzrostu – mówi Jakub Turowski. – To oznacza także wyzwania dla decydentów – innowacyjny rozwój małych i średnich firm powinien być kluczowym elementem przyszłych ram regulacyjnych.
Polska jest 10. pod względem poprawiania otoczenia biznesowego.
Czytaj także
- 2024-12-16: L. Kotecki (RPP): Dyskusje o obniżkach stóp procentowych mogą się rozpocząć w marcu 2025 roku. Pierwsze cięcia powinny być ostrożne
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-03: Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.