Mówi: | Agnieszka Łyczak-Szymczyk, sustainability manager, BASF Polska Katarzyna Jedynak, dyrektorka Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej, BTC i rozwoju rynku, BASF Polska Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca, BASF Polska |
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
– Pod względem deklaracji, jak firmy radzą sobie ze zrównoważonym rozwojem, to jest świetnie. Ponad 80 proc. firm mówi: tak, zrównoważony rozwój jest dla nas bardzo istotny. Natomiast kiedy zaczynamy wchodzić głębiej i pytać o szczegóły, to okazuje się, że jest bardzo różnie – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Łyczak-Szymczyk, menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska.
Raport Kantar Polska przygotowany na zlecenie BASF Polska wskazuje, że zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce, choć poziom zaangażowania różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Na poziomie deklaratywnym aż 93 proc. dużych i średnich oraz 72 proc. mniejszych podmiotów uwzględnia kwestie zrównoważonego rozwoju w swojej działalności. Pomimo wysokiego poziomu deklaracji jedynie 10 proc. firm ma już wdrożoną strategię zrównoważonego rozwoju, a co piąta jest w trakcie jej opracowywania.
– Średnio co trzecia firma w Polsce ma w swojej strategii albo za chwilę będzie miała tematy związane z ochroną klimatu. Jak pomyślimy, że dzisiaj już duże firmy, a za chwilę średnie i małe będą musiały raportować niefinansowe działania, czyli działania związane ze zrównoważonym rozwojem, to jesteśmy naprawdę na początku drogi – mówi Agnieszka Łyczak-Szymczyk.
Biorąc pod uwagę rosnącą rolę raportowania ESG w biznesie, z czasem coraz więcej firm będzie musiało uwzględnić zrównoważony rozwój w swoich strategiach. Od 2025 roku do publikacji raportu zobowiązane będą firmy notowane i największe przedsiębiorstwa. Obowiązek ten stopniowo będzie rozszerzany na kolejne grupy przedsiębiorstw – w 2027 roku raporty (uwzględniające dane za 2026 rok) złożą małe i średnie spółki.
Tymczasem, jak wynika z badania dla BASF Polska, mniejsze firmy często nie dysponują wystarczającymi środkami finansowymi do wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju. Brak funduszy oraz niepewność co do realnych korzyści z tego rodzaju działań są najczęściej wskazywanymi przez nie przeszkodami.
– Jednym z celów naszego programu „Razem dla Planety” jest wzajemna inspiracja, uczenie się. Zrównoważony rozwój to nie jest temat łatwy, wiele firm chciałoby wpisać w strategię tematy związane z ochroną klimatu, ale nie wiedzą, jak zacząć. Dlatego w programie gromadzimy tych, którzy już są etap lub dwa etapy wyżej, i chwalimy się rozwiązaniami, które takie firmy zrealizowały. Natomiast wszyscy, którzy chcą dopiero zacząć, czyli są na początku drogi, mogą się inspirować, żeby takie działania wdrożyć w swoich firmach – tłumaczy menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska.
Program „Razem dla Planety” to szansa dla firm na pochwalenie się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym gronie. Do pierwszej edycji w 2023 roku zgłosiło się ponad 30 firm.
– W tym roku mieliśmy o 20 proc. więcej zgłoszeń. Do programu zgłosili się nasi klienci, ale również klienci naszych partnerów, z którymi realizujemy ten program – mówi Katarzyna Jedynak, dyrektorka Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej, BTC i Rozwoju Rynku w BASF Polska. – Poziom zgłoszeń był bardzo wysoki, mamy projekty na wysokim stopniu realizacji, dojrzałości oraz innowacyjności.
Pierwsza edycja programu udowodniła, że takie programy są bardzo potrzebne w branży chemicznej nie tylko ze względu na możliwość pokazania swoich działań przez uczestniczące firmy. To także okazja do wzajemnych inspiracji, a na rynku potrzeba przykładów już wdrożonych rozwiązań.
– Stworzyliśmy program unikalny w branży chemicznej, która nie jest może tak zielona jak inne branże. Stworzyliśmy superplatformę, dzięki której firmy mogą się nawzajem od siebie uczyć, wzajemnie inspirować i tworzyć rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju – przekonuje Katarzyna Jedynak. – Pierwsza edycja była trochę próbą, bardzo mile nas zaskoczyła. Myślę, że i w kolejnych latach będziemy realizować ten projekt.
– Dzięki innowacjom jesteśmy w stanie sami osiągnąć zeroemisyjność, ale też wspomóc naszych klientów na tej drodze. Tutaj mówimy o innowacjach produktowych, ale też technologicznych – podkreśla Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.
Od 1990 roku BSF zmniejszył emisję CO2 o niemal połowę, a do 2030 roku chce obniżyć wytwarzane emisje o jedną czwartą w porównaniu do 2018 roku. Zgodnie z paryskim porozumieniem klimatycznym do 2050 roku firma ma być zeroemisyjna. W tym celu opracowuje sposoby na tworzenie produktów upcyklowanych, powstałych niemalże w całości z odpadów, czy prowadzi recykling materiałów z akumulatorów pojazdów elektrycznych. Koncepcja bilansu biomasy BASF jest z kolei wykorzystywana do zwiększenia ilości surowców odnawialnych wykorzystywanych do produkcji składników chemii gospodarczej i kosmetyków.
– Inwestujemy sami w odnawialne źródła energii, jak farmy wiatrowe, fotowoltaikę. Oprócz tego tworzymy technologię, która pomaga nam, ale też naszym partnerom osiągnąć zeroemisyjność. To także piece ogrzewane elektrycznie i tysiąc innych innowacji, które pomagają nam i naszym klientom w zielonej drodze – wymienia Katarzyna Byczkowska.
Konkurs „Razem dla Planety” nagradza firmy w czterech kategoriach: Lider zrównoważonego rozwoju MŚP, Mistrz Gospodarki Obiegu Zamkniętego, Innowator Roku i Promotor Neutralności Klimatycznej. Zwycięzcami w tych kategoriach zostali Troton, producent lakierów, Grupa Flukar, producent środków smarowych, Solaris Bus & Coach, producent autobusów, oraz kosmetyczna Grupa Bielenda. Wręczenie nagród odbyło się w trakcie gali 20 listopada w Warszawie.
Czytaj także
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-18: Maciej Rock: „Must Be the Music” to jeden z moich ulubionych programów. Szczególnie wspominam Korę
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-11-26: Maciej Rock: „Halo tu Polsat” to bardzo trudny program. Jesteśmy przed kamerami przez trzy godziny i cały czas musimy zachować energię
- 2024-11-25: Sebastian Karpiel-Bułecka: Jurorowanie to nie jest proste zadanie, ale bardzo mnie to rajcuje. Staram się być sprawiedliwy, szczery i rzetelny
- 2024-11-21: Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.