Mówi: | Agnieszka Łyczak-Szymczyk, sustainability manager, BASF Polska Katarzyna Jedynak, dyrektorka Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej, BTC i rozwoju rynku, BASF Polska Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca, BASF Polska |
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
– Pod względem deklaracji, jak firmy radzą sobie ze zrównoważonym rozwojem, to jest świetnie. Ponad 80 proc. firm mówi: tak, zrównoważony rozwój jest dla nas bardzo istotny. Natomiast kiedy zaczynamy wchodzić głębiej i pytać o szczegóły, to okazuje się, że jest bardzo różnie – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Łyczak-Szymczyk, menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska.
Raport Kantar Polska przygotowany na zlecenie BASF Polska wskazuje, że zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce, choć poziom zaangażowania różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Na poziomie deklaratywnym aż 93 proc. dużych i średnich oraz 72 proc. mniejszych podmiotów uwzględnia kwestie zrównoważonego rozwoju w swojej działalności. Pomimo wysokiego poziomu deklaracji jedynie 10 proc. firm ma już wdrożoną strategię zrównoważonego rozwoju, a co piąta jest w trakcie jej opracowywania.
– Średnio co trzecia firma w Polsce ma w swojej strategii albo za chwilę będzie miała tematy związane z ochroną klimatu. Jak pomyślimy, że dzisiaj już duże firmy, a za chwilę średnie i małe będą musiały raportować niefinansowe działania, czyli działania związane ze zrównoważonym rozwojem, to jesteśmy naprawdę na początku drogi – mówi Agnieszka Łyczak-Szymczyk.
Biorąc pod uwagę rosnącą rolę raportowania ESG w biznesie, z czasem coraz więcej firm będzie musiało uwzględnić zrównoważony rozwój w swoich strategiach. Od 2025 roku do publikacji raportu zobowiązane będą firmy notowane i największe przedsiębiorstwa. Obowiązek ten stopniowo będzie rozszerzany na kolejne grupy przedsiębiorstw – w 2027 roku raporty (uwzględniające dane za 2026 rok) złożą małe i średnie spółki.
Tymczasem, jak wynika z badania dla BASF Polska, mniejsze firmy często nie dysponują wystarczającymi środkami finansowymi do wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju. Brak funduszy oraz niepewność co do realnych korzyści z tego rodzaju działań są najczęściej wskazywanymi przez nie przeszkodami.
– Jednym z celów naszego programu „Razem dla Planety” jest wzajemna inspiracja, uczenie się. Zrównoważony rozwój to nie jest temat łatwy, wiele firm chciałoby wpisać w strategię tematy związane z ochroną klimatu, ale nie wiedzą, jak zacząć. Dlatego w programie gromadzimy tych, którzy już są etap lub dwa etapy wyżej, i chwalimy się rozwiązaniami, które takie firmy zrealizowały. Natomiast wszyscy, którzy chcą dopiero zacząć, czyli są na początku drogi, mogą się inspirować, żeby takie działania wdrożyć w swoich firmach – tłumaczy menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska.
Program „Razem dla Planety” to szansa dla firm na pochwalenie się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym gronie. Do pierwszej edycji w 2023 roku zgłosiło się ponad 30 firm.
– W tym roku mieliśmy o 20 proc. więcej zgłoszeń. Do programu zgłosili się nasi klienci, ale również klienci naszych partnerów, z którymi realizujemy ten program – mówi Katarzyna Jedynak, dyrektorka Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej, BTC i Rozwoju Rynku w BASF Polska. – Poziom zgłoszeń był bardzo wysoki, mamy projekty na wysokim stopniu realizacji, dojrzałości oraz innowacyjności.
Pierwsza edycja programu udowodniła, że takie programy są bardzo potrzebne w branży chemicznej nie tylko ze względu na możliwość pokazania swoich działań przez uczestniczące firmy. To także okazja do wzajemnych inspiracji, a na rynku potrzeba przykładów już wdrożonych rozwiązań.
– Stworzyliśmy program unikalny w branży chemicznej, która nie jest może tak zielona jak inne branże. Stworzyliśmy superplatformę, dzięki której firmy mogą się nawzajem od siebie uczyć, wzajemnie inspirować i tworzyć rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju – przekonuje Katarzyna Jedynak. – Pierwsza edycja była trochę próbą, bardzo mile nas zaskoczyła. Myślę, że i w kolejnych latach będziemy realizować ten projekt.
– Dzięki innowacjom jesteśmy w stanie sami osiągnąć zeroemisyjność, ale też wspomóc naszych klientów na tej drodze. Tutaj mówimy o innowacjach produktowych, ale też technologicznych – podkreśla Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.
Od 1990 roku BSF zmniejszył emisję CO2 o niemal połowę, a do 2030 roku chce obniżyć wytwarzane emisje o jedną czwartą w porównaniu do 2018 roku. Zgodnie z paryskim porozumieniem klimatycznym do 2050 roku firma ma być zeroemisyjna. W tym celu opracowuje sposoby na tworzenie produktów upcyklowanych, powstałych niemalże w całości z odpadów, czy prowadzi recykling materiałów z akumulatorów pojazdów elektrycznych. Koncepcja bilansu biomasy BASF jest z kolei wykorzystywana do zwiększenia ilości surowców odnawialnych wykorzystywanych do produkcji składników chemii gospodarczej i kosmetyków.
– Inwestujemy sami w odnawialne źródła energii, jak farmy wiatrowe, fotowoltaikę. Oprócz tego tworzymy technologię, która pomaga nam, ale też naszym partnerom osiągnąć zeroemisyjność. To także piece ogrzewane elektrycznie i tysiąc innych innowacji, które pomagają nam i naszym klientom w zielonej drodze – wymienia Katarzyna Byczkowska.
Konkurs „Razem dla Planety” nagradza firmy w czterech kategoriach: Lider zrównoważonego rozwoju MŚP, Mistrz Gospodarki Obiegu Zamkniętego, Innowator Roku i Promotor Neutralności Klimatycznej. Zwycięzcami w tych kategoriach zostali Troton, producent lakierów, Grupa Flukar, producent środków smarowych, Solaris Bus & Coach, producent autobusów, oraz kosmetyczna Grupa Bielenda. Wręczenie nagród odbyło się w trakcie gali 20 listopada w Warszawie.
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
Czytaj także
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2025-01-02: Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2025-01-02: Zmieniają się zagrożenia dla polskiej gospodarki. Ekonomiści boją się skutków szybkiego zadłużania się rządu i napięć geopolitycznych
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-16: Na przewlekłą chorobę nerek cierpi w Polsce 4,5 mln osób. Pacjenci apelują o szerszy dostęp do leczenia, które opóźnia dializy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Zmieniają się zagrożenia dla polskiej gospodarki. Ekonomiści boją się skutków szybkiego zadłużania się rządu i napięć geopolitycznych
Groźba eskalacji napięć geopolitycznych w Ukrainie, na Bliskim Wschodzie i na Tajwanie, wielka niewiadoma związana z polityką przyszłego prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa, planującego wprowadzenie ceł na towary z Chin, Kanady, Meksyku i Unii Europejskiej, oraz niepokojąco szybko rosnący dług publiczny polskiego państwa to czynniki, które najmocniej niepokoją ekonomistów. Na plan dalszy zeszła natomiast wysoka inflacja, która dotychczas budziła największe obawy.
Infrastruktura
Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wchodzi w życie. Najważniejszym zadaniem przygotowanie społeczeństwa na zagrożenia
1 stycznia weszła w życie większość zapisów ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. MSWiA i MON, autorzy przepisów, podkreślają, że pozwolą one stworzyć nowy system reagowania na różnego typu zagrożenia w czasie pokoju i wojny. Legislacja to jednak pierwszy etap tego procesu, który teraz wymaga wysiłków w praktyce, również w obszarze edukacji społeczeństwa. Kwestie ochrony ludności i obrony cywilnej mają być jednym z priorytetów polskiej prezydencji w UE w obszarze spraw wewnętrznych.
Prawo
Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
Z badania Komisji Zdrowia Publicznego „Lancet” ds. hazardu wynika, że na całym świecie stanowi on większe zagrożenie dla zdrowia publicznego, niż do tej pory sądzono. Jego szybki rozwój za pośrednictwem telefonów komórkowych i internetu sprawia, że kasyno można mieć dziś w kieszeni, dlatego zdaniem naukowców należy go traktować podobnie jak tytoń i alkohol. Zaburzenia związane z hazardem dotykają niemal 16 proc. dorosłych korzystających z kasyn online lub automatów, coraz częściej narażone są na nie także dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.