Mówi: | Andrzej Budzik |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Dotpay |
Polski e-handel będzie w 2020 roku wart 60 mld zł. Jego rozwój napędzi segment płatności online
Wartość e-handlu w Polsce, która obecnie sięga 36 mld zł, w ciągu kolejnych czterech lat wzrośnie aż do 60 mld zł. Wraz z dynamicznym wzrostem zakupów w sieci prężnie rozwija się także segment płatności. W Polsce dużą popularnością cieszy się metoda pay-by-link, czyli automatyczne przelewy, podczas gdy na innych rozwiniętych rynkach dominują karty. – Płatności będą coraz prostsze i będą w minimalnym stopniu angażowały klienta – mówi prezes zarządu Dotpay.
– W Polsce w tym roku rynek szacowany jest na prawie 36 mld zł. Do 2020, według szacunków specjalistów, ma urosnąć do 60 mld, więc jest bardzo dynamiczny. Jest bardzo duże pole do zagospodarowania – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Budzik, prezes zarządu Dotpay. – Rynek wokół Polski jest trochę bardziej dojrzały. Na Zachodzie rośnie w tempie kilkunastu procent rocznie, ale to są już bardzo duże wolumeny obrotu. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej, podobnie jak w Polsce, także są wzrosty.
Jak wskazuje przedstawiciel Dotpay, choć na świecie dominującą metodą zapłaty za zakupy w internecie są karty płatnicze, to w Polsce najpopularniejsze są tzw. płatności pay-by-link. Transakcja jest w tym wypadku dokonywana za pośrednictwem specjalnie wygenerowanego linku prowadzącego do serwisu transakcyjnego banku. Wystarczy się w nim zalogować i potwierdzić płatność, bez konieczności wpisywania danych jak w wypadku standardowego przelewu.
– Świat startował z takiego poziomu, że najpierw rozwinęły się karty. Kiedy ruszał polski rynek, była już dostępna metoda pay-by-link – zaznacza Andrzej Budzik.
Dotpay ma ok. 15-proc. udział w rynku pay-by-link. Dzięki niedawno ogłoszonemu połączeniu z eCard, jednym z głównych graczy w płatnościach kartami, chce zbudować pozycję lidera w zakresie usług płatniczych dla sektora e-commerce w Polsce, jak również dalszą konsolidację rynku i ekspansję w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
– Myślę, że płatności elektroniczne będą szły głównie w kierunku swego rodzaju „uberyzacji”, czyli skrócenia ścieżki płatności, ułatwienia klientowi całego procesu i jak najmniejszego angażowania go w wybór tego, czym chce zapłacić – mówi prezes Dotpay.
Podkreśla, że ciekawym kierunkiem rozwoju płatności jest BLIK. Jest to metoda przeprowadzania transakcji za pomocą smartfona opracowana przez spółkę Polski Standard Płatności stworzoną przez czołowe krajowe banki. Płatność BLIK jest autoryzowana za pomocą jednorazowego kodu wyświetlanego w aplikacji mobilnej.
– Zobaczymy jak BLIK będzie się rozwijał. Współpracujemy z Polskim Standardem Płatności i bardzo się przyglądamy tej nowej formie płatności – dodaje Andrzej Budzik. – Są również płatności one-clickowe, są płatności „dodaj do rachunku” czy płatności SEPA, które też się rozwijają. Obserwujemy natomiast, że mimo obniżenia stawek interchange za płatności kartami wciąż nie zyskały one dużej popularności w polskim internecie.
Metoda one-click ma na celu uproszczenie transakcji do jednego kliknięcia, bez konieczności zakładania konta przez użytkownika w systemie operatora. Usługa „dodaj do rachunku” to rozwiązanie transakcyjne, w którym klient płaci za usługę w miesięcznej fakturze od operatora telekomunikacyjnego. Inicjatywa międzybankowa SEPA ma na celu stworzenie jednolitego rynku usług płatniczych na obszarze Europy.
– Zobaczymy, która z płatności zdobędzie największe uznanie wśród klientów, bo na końcu to oni zdecydują o tym, która będzie się rozwijała najintensywniej – podsumowuje Budzik.
W efekcie połączenia Dotpay z eCard ma powstać uniwersalna platforma oferująca pełną paletę usług płatniczych dla branży e-commerce. Obejmie ona m.in.: transakcje kartowe, przelewy elektroniczne oraz płatności mobilne. W perspektywie planowane jest również dodanie szeregu nowych produktów i usług takich jak kredytowanie zakupów, narzędzia do analizy zachowań konsumentów na podstawie Big Data, jak i nowoczesne rozwiązania płatniczo-logistyczne.
Czytaj także
- 2025-07-23: W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-07-10: Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury
Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.
Media i PR
M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.
Firma
Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.