Newsy

Praca tylko dla cierpliwych mediatorów. Zawód organizatora ślubnego zyskuje na popularności

2019-08-22  |  06:10
Mówi:Ewa Wardęga-Sawicka
Funkcja:rzecznik prasowy
Firma:Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych
  • MP4
  • Dobry wedding planner musi być mediatorem i jednocześnie w pewnym stopniu psychologiem, który będzie godzić skłóconych przyszłych małżonków oraz mieć dużą cierpliwość i umiejętności organizacyjno-logistyczne. Eksperci zauważają, że musi także być przygotowany na pracę przez cały rok, 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Młode pary, które chcą uniknąć niepotrzebnych nerwów, rozczarowań oraz zbędnych kosztów powinny zaufać rekomendowanemu konsultantowi ślubnemu, bowiem jego doświadczenie, fachowość i znajomość branży są gwarancją udanego wesela.

    Przygotowania do ślubu najczęściej bywają długie, bardzo stresujące, a co więcej – mogą wiązać się z wieloma konfliktami i różnicami zdań pomiędzy przyszłymi małżonkami lub ich rodzicami. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze zderzenie marzeń z bolesną finansową rzeczywistością. Kompromis natomiast jest możliwy do osiągnięcia w dużej mierze dzięki wedding plannerowi.

    Zawód konsultanta ślubnego czy wedding plannera rozwija się w Polsce bardzo prężnie. Równolegle z dynamicznym rozwojem branży ślubnej z roku na rok zauważamy napływ nowych firm, nowych wedding plannerów, którzy wprowadzają nową jakość i świeże podejście do ślubów. Na pewno jest to korzystne dla całej branży, że każdego roku mamy nowe firmy i możemy się nawzajem inspirować – mówi agencji informacyjnej Newseria Ewa Wardęga-Sawicka, rzecznik prasowy Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych.

    Osobom, które chcą zostać wedding plannerami, Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych zaleca ukończenie specjalnych szkoleń. Dzięki takim warsztatom i fachowym poradom ekspertów można zdobyć potężną dawkę niezbędnej wiedzy i umiejętności, a przez to solidnie przygotować się do wykonywania zawodu organizatora ślubów i wesel.

    Lista cech, które powinien posiadać dobry konsultant ślubny, jest bardzo długa. Przede wszystkim są to umiejętności logistyczne i organizacyjne, czyli umiejętność spięcia kilkudziesięciu albo nawet kilkuset drobnych elementów w jeden, który będzie tworzył idealną całość. Dobry wedding planner powinien cechować się dużym spokojem, cierpliwością, choć czasami nie jest to łatwe. Powinien też umieć, a przynajmniej próbować, rozwiązywać sytuacje konfliktowe, które zdarzają się bardzo często – mówi Ewa Wardęga-Sawicka.

    Jak podkreśla, nie chodzi tutaj o sytuacje konfliktowe pomiędzy parą młodą a usługodawcami, bo te są raczej rzadkością.

    Myślę tutaj o konfliktach na linii panna młoda – pan młody czy też para młoda – rodzice. Wbrew pozorom te „konflikty” i różne punkty widzenia wychodzą na wierzch w momencie, kiedy para zaczyna organizować swój ślub. To, co wcześniej wydawało się oczywiste dla obu stron, okazuje się, że takie oczywiste nie jest i trzeba pogodzić interesy kilku podmiotów. Dlatego te zdolności negocjacyjne i mediatorskie bardzo się przydają – mówi Ewa Wardęga-Sawicka.

    Praca wedding plannera jest pracą 24/h, przez 7 dni w tygodniu, bowiem dla klientów trzeba być dostępnym non stop.

    Urlopy w branży ślubnej są wtedy, kiedy wszyscy inni pracują, czyli jest to późna jesień, zima i wczesna wiosna. Wtedy, kiedy cała Polska ma wakacje i urlopy, my jesteśmy w szczycie sezonu i bardzo ciężko pracujemy – mówi Ewa Wardęga-Sawicka.

    Aby znaleźć dobrego konsultanta ślubnego, warto zdać się na doświadczone firmy. Można w tym celu skorzystać ze strony Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych, która skupia najlepsze firmy weddingowe z całego kraju. Po dokonaniu pierwszej selekcji należy osobiście spotkać się z wybranymi firmami, przedstawić swoje oczekiwania i znaleźć wspólny punkt widzenia.

    – Między parą młodą a wedding plannerem musi być dobra relacja i nić porozumienia, ponieważ niejednokrotnie praca trwa rok czy 1,5. Niemożliwe jest więc, abyśmy się nie lubili. To jest klucz do sukcesu. Musimy się lubić, musimy sobie ufać i musimy mieć pewność, że nadajemy na tych samych falach, podobają nam się te same rzeczy, a konsultant ślubny rozumie w locie, o co nam chodzi – mówi Ewa Wardęga-Sawicka.

    Wedding plannerzy, którzy dopiero zaczynają karierę w branży muszą uzbroić się w cierpliwość, bo klientów nie zdobywa się z dnia na dzień. Kluczową rolę odgrywa tutaj przede wszystkim osobowość, fachowe podejściem do tematu, pasja i zaangażowanie, lecz także doświadczenie.  

    – Najlepsze agencje ślubne, które są na rynku od lat, proponujące najwyższą jakość usług, pobierają wynagrodzenie w wysokości od 9,5 do 15–16 tys. zł. Oczywiście jest to zależne od regionów. Przestrzegam pary młode, aby nie nabierały się na niską cenę, ponieważ najczęściej wiąże się to z brakiem doświadczenia – mówi Ewa Wardęga-Sawicka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.