Mówi: | Ewa Wardęga-Sawicka |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych |
Praca tylko dla cierpliwych mediatorów. Zawód organizatora ślubnego zyskuje na popularności
Dobry wedding planner musi być mediatorem i jednocześnie w pewnym stopniu psychologiem, który będzie godzić skłóconych przyszłych małżonków oraz mieć dużą cierpliwość i umiejętności organizacyjno-logistyczne. Eksperci zauważają, że musi także być przygotowany na pracę przez cały rok, 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Młode pary, które chcą uniknąć niepotrzebnych nerwów, rozczarowań oraz zbędnych kosztów powinny zaufać rekomendowanemu konsultantowi ślubnemu, bowiem jego doświadczenie, fachowość i znajomość branży są gwarancją udanego wesela.
Przygotowania do ślubu najczęściej bywają długie, bardzo stresujące, a co więcej – mogą wiązać się z wieloma konfliktami i różnicami zdań pomiędzy przyszłymi małżonkami lub ich rodzicami. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze zderzenie marzeń z bolesną finansową rzeczywistością. Kompromis natomiast jest możliwy do osiągnięcia w dużej mierze dzięki wedding plannerowi.
– Zawód konsultanta ślubnego czy wedding plannera rozwija się w Polsce bardzo prężnie. Równolegle z dynamicznym rozwojem branży ślubnej z roku na rok zauważamy napływ nowych firm, nowych wedding plannerów, którzy wprowadzają nową jakość i świeże podejście do ślubów. Na pewno jest to korzystne dla całej branży, że każdego roku mamy nowe firmy i możemy się nawzajem inspirować – mówi agencji informacyjnej Newseria Ewa Wardęga-Sawicka, rzecznik prasowy Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych.
Osobom, które chcą zostać wedding plannerami, Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych zaleca ukończenie specjalnych szkoleń. Dzięki takim warsztatom i fachowym poradom ekspertów można zdobyć potężną dawkę niezbędnej wiedzy i umiejętności, a przez to solidnie przygotować się do wykonywania zawodu organizatora ślubów i wesel.
– Lista cech, które powinien posiadać dobry konsultant ślubny, jest bardzo długa. Przede wszystkim są to umiejętności logistyczne i organizacyjne, czyli umiejętność spięcia kilkudziesięciu albo nawet kilkuset drobnych elementów w jeden, który będzie tworzył idealną całość. Dobry wedding planner powinien cechować się dużym spokojem, cierpliwością, choć czasami nie jest to łatwe. Powinien też umieć, a przynajmniej próbować, rozwiązywać sytuacje konfliktowe, które zdarzają się bardzo często – mówi Ewa Wardęga-Sawicka.
Jak podkreśla, nie chodzi tutaj o sytuacje konfliktowe pomiędzy parą młodą a usługodawcami, bo te są raczej rzadkością.
– Myślę tutaj o konfliktach na linii panna młoda – pan młody czy też para młoda – rodzice. Wbrew pozorom te „konflikty” i różne punkty widzenia wychodzą na wierzch w momencie, kiedy para zaczyna organizować swój ślub. To, co wcześniej wydawało się oczywiste dla obu stron, okazuje się, że takie oczywiste nie jest i trzeba pogodzić interesy kilku podmiotów. Dlatego te zdolności negocjacyjne i mediatorskie bardzo się przydają – mówi Ewa Wardęga-Sawicka.
Praca wedding plannera jest pracą 24/h, przez 7 dni w tygodniu, bowiem dla klientów trzeba być dostępnym non stop.
– Urlopy w branży ślubnej są wtedy, kiedy wszyscy inni pracują, czyli jest to późna jesień, zima i wczesna wiosna. Wtedy, kiedy cała Polska ma wakacje i urlopy, my jesteśmy w szczycie sezonu i bardzo ciężko pracujemy – mówi Ewa Wardęga-Sawicka.
Aby znaleźć dobrego konsultanta ślubnego, warto zdać się na doświadczone firmy. Można w tym celu skorzystać ze strony Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych, która skupia najlepsze firmy weddingowe z całego kraju. Po dokonaniu pierwszej selekcji należy osobiście spotkać się z wybranymi firmami, przedstawić swoje oczekiwania i znaleźć wspólny punkt widzenia.
– Między parą młodą a wedding plannerem musi być dobra relacja i nić porozumienia, ponieważ niejednokrotnie praca trwa rok czy 1,5. Niemożliwe jest więc, abyśmy się nie lubili. To jest klucz do sukcesu. Musimy się lubić, musimy sobie ufać i musimy mieć pewność, że nadajemy na tych samych falach, podobają nam się te same rzeczy, a konsultant ślubny rozumie w locie, o co nam chodzi – mówi Ewa Wardęga-Sawicka.
Wedding plannerzy, którzy dopiero zaczynają karierę w branży muszą uzbroić się w cierpliwość, bo klientów nie zdobywa się z dnia na dzień. Kluczową rolę odgrywa tutaj przede wszystkim osobowość, fachowe podejściem do tematu, pasja i zaangażowanie, lecz także doświadczenie.
– Najlepsze agencje ślubne, które są na rynku od lat, proponujące najwyższą jakość usług, pobierają wynagrodzenie w wysokości od 9,5 do 15–16 tys. zł. Oczywiście jest to zależne od regionów. Przestrzegam pary młode, aby nie nabierały się na niską cenę, ponieważ najczęściej wiąże się to z brakiem doświadczenia – mówi Ewa Wardęga-Sawicka.
Czytaj także
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-14: Nawet połowa ekodeklaracji w reklamach może być nieprawdziwa. Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem
- 2025-01-03: Jedna trzecia pacjentów jest niedożywiona przy przyjęciu do szpitala. Od tego w dużej mierze zależą rokowania
- 2024-09-13: Monika Miller: Zastanawiam się, czy chcę ślubu tradycyjnego, czy na przykład na plaży w Macedonii. Myślę też, czy zaprosić gości i czy chcę rodzinę
- 2024-08-20: Brak przepisów i systemu wsparcia blokuje rozwój polskiego rynku biometanu. Branża apeluje o włączenie sektora do krajowych strategii energetycznych
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-01-17: Więcej rezerwacji na zimowy wypoczynek niż rok temu. Ponad połowa Polaków planuje zimą wyjazd
- 2024-01-29: Dobre prognozy dla polskiej branży turystycznej na 2024 rok. Dużym problemem jest jednak brak pracowników
- 2023-12-21: Przemysł konferencyjny odbudowuje się po pandemii. Hotele dzięki temu odrabiają część strat
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.