Newsy

Prezes Budimeksu: termin oddania obwodnicy Augustowa zależy od decyzji administracyjnych. Może się opóźnić

2013-06-27  |  06:30
Mówi:Dariusz Blocher
Funkcja:prezes zarządu, dyrektor generalny
Firma:Budimex SA
  • MP4
  • Budimex zapewnia, że realizacja obwodnicy Augustowa idzie zgodnie z planem i zakończy się we wrześniu przyszłego roku. Firma jednak wciąż czeka na wydanie brakujących pozwoleń na budowę. – Jeśli procedury się przedłużą, będziemy musieli wydłużyć termin – zastrzega prezes Budimeksu.

     – Jeżeli chodzi o obwodnicę Augustowa to jesteśmy w terminie. Mamy pozwolenie na budowę na 70-80 proc. odcinka i tam pracujemy bardzo intensywnie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Blocher, prezes zarządu i dyrektor generalny Budimex SA.

    Umowę na projekt i budowę obwodnicy Augustowa Budimex podpisał z białostockim oddziałem GDDKiA w marcu 2011 r. Wartość kontraktu opiewa na 659 mln zł. Na jego realizację firma budowlana ma czas do 11 września 2014 roku.

    Blocher tłumaczy, że postęp dalszych zaplanowanych prac, a w efekcie termin ukończenia budowy będzie zależał od terminu wydania pozwolenia na dalszą budowę.

     – To jest największy znak zapytania. Jeżeli wszystkie procedury administracyjne będą przebiegały sprawnie i szybko, nie tak jak poprzednio – czekałem 9 miesięcy na wydanie pozwolenia – to zdążymy w czasie. Jeśli nie, to o ten czas poślizgu w procedurach będziemy musieli wydłużyć termin – mówi. – Chcemy to zrobić ambicjonalnie. Jesteśmy firmą, która w Polsce jest dzisiaj chyba najlepiej przygotowana do tego, żeby realizować duże przetargi. Nie chciałbym tylko spotkać się z taką sytuacją, w której jest więcej osób przeszkadzających niż pomagających.

    Budimex podjął się budowy obwodnicy Augustowa już po raz drugi. Plan pierwszej budowy z 2007 roku przewidywał, że droga będzie przecinać znajdujące się pod ochroną tereny Doliny Rospudy (objęte programem ochronnym Natura 2000). Dwa lata później sądy administracyjne czterokrotnie uchyliły wszelkie wydane wcześniej pozwolenia, które umożliwiały realizację tej inwestycji. W 2009 r. GDDKiA zerwała kontrakt z Budimeksem, za co firma budowlana otrzymała  prawie 22 miliony złotych odszkodowania.

    Prezes Budimeksu żałuje, że wówczas nie udało się dokończyć budowy obwodnicy.

     – Ja chciałem zrealizować tamtą inwestycję. Żałuje, że tak się nie stało z różnych powodów, a odszkodowania i tak dostaliśmy tylko 50 proc. tego, co nam się de facto należało, więc to taki salomonowy wyrok. To pokryło raczej straty i koszty, które mieliśmy z niezrealizowania tej inwestycji – tłumaczy.

    Mieszkańcy Augustowa czekają na obwodnicę od wielu lat, przez to miasto przejeżdża kilka tysięcy tirów na dobę. Nowa obwodnica ma mieć 36,3 km i przebiegać przez miejscowość Raczki, w wariancie uwzględniającym przebieg międzynarodowej trasy Via Baltica przez Łomżę. Na obwodnicę będą się składać: jednojezdniowy odcinek drogi krajowej nr 8 (23,3 km) i dwujezdniowy fragment trasy ekspresowej S61 (13 km).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.