Newsy

Prezes Vivus Finance: firmy pożyczkowe to nie parabanki

2013-07-09  |  09:00
Mówi:Loukas Notopoulos
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Vivus Finance
  • MP4
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaprezentuje dziś drugą część raportu dotyczącego wysokich opłat pobieranych od klientów przez tzw. parabanki. Nie wszystkie jednak firmy, które udzielają pożyczek krótkoterminowych, chcą być postrzegane jak parabanki. – Chcemy obronić naszą branżę przed nadużyciami i tworzymy związek firm pożyczkowych, który będzie pewnego rodzaju samoregulacją – zapowiada Loukas Notopoulos, prezes zarządu Vivus Finance.

    Według definicji Komitetu Stabilności Finansowej, instytucje parabankowe nie działają w oparciu o reguły Prawa bankowego, oferując usługi podobne do usług bankowych, oraz funkcjonują w obszarze nie objętym nadzorem KNF. Firmy pożyczkowe nie udają, że są bankami, ale w ocenie UOKiKu kwalifikują się jako parabanki.

    Jak podkreśla prezes Vivus Finance uczciwie działające firmy pożyczkowe nie chcą być kojarzone z takimi instytucjami. Stąd pomysł utworzenia związku firm pożyczkowych.

     – Dziś działamy bez jakiejkolwiek regulacji, ale zmienimy to wprowadzając wysokie standardy prowadzenia biznesu takie jak np. określona forma prowadzenia działalności gospodarczej, to będą np. spółki prawa handlowego, będzie minimalny kapitał zakładowy, żeby pokazać odpowiednią wielkość przedsiębiorstwa oraz kodeks dobrych praktyk, który zostanie wytworzony w ramach związku firm pożyczkowych – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Loukas Notopoulos. – Chcemy zwiększyć nie tylko bezpieczeństwo naszych klientów, ale też naszych właścicieli.

    Argumentuje, że nazywanie wszystkich tego typu firm „parabankami” dla niektórych jest krzywdzące.

     – Parabankami są firmy, które zbierają depozyty od klientów indywidualnych, nie posiadając licencji bankowej i obciążają te depozyty ryzykiem, czyli zwyczajnie pożyczają pieniądze, traktując siebie jako pseudobanki – mówi Loukas Notopoulos. – Nie chcemy jako branża poważnych, dużych przedsiębiorstw kojarzyć się z firmami, które prowadzą biznes w bramach, które sprzedają tzw. chwilówki w sposób, który daleki jest od standardów prawa.

    Jak podkreśla, Vivus Finance to duża firma z kapitałem zagranicznym, zatrudniająca ok. 120 osób.

     – Pożyczamy własne pieniądze. Bierzemy je od naszych akcjonariuszy, naszych właścicieli i później pożyczamy te pieniądze klientom na różne sposoby. Na przykład od prawie 12 miesięcy mamy dostępną pożyczkę przez Internet w 15 minut – mówi Notopoulos.

    Dodaje, że dla oceny kosztu pożyczki krótkoterminowej RRSO [rzeczywista roczna stopa oprocentowania] jest krzywdzące.

     – KNF wydał raport, w którym ogłosił, że RRSO nie jest odpowiednią miarą do wyliczania kosztów krótkoterminowych pożyczek, udzielanych na 30 dni. Dlatego też wprowadziliśmy do debaty publicznej rzeczywistą miesięczną stopę oprocentowania, która przedstawia w rzeczywisty sposób koszty ponoszone przez konsumenta – podkreśla prezes Vivus Finance. – Jeżeli klient ode mnie weźmie 1000 złotych na 30 dni, to oddaje 1140. Zatem mówimy, że rzeczywista miesięczna stopa oprocentowania na 30 dni to 14 proc., a przy RRSO ten koszt byłby wielokrotnie wyższy.

    UOKiK od stycznia br. przyglądał się firmom pożyczkowym. Pod lupę urzędnicy wzięli tym razem w szczególności koszty pożyczek: oprocentowanie i dodatkowe opłaty, które – jak wyjaśniła Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK – są szczególnie dotkliwe dla kieszeni klientów.

    Pierwsza część raportu poświęcona była analizie reklam parabanków. Okazało się, że 23 spośród 37 przebadanych przedsiębiorców reklamuje się w sposób niezgodny z prawem, np. sugerując brak wymaganego przez ustawę sprawdzania zdolności kredytowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku

    W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć  w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.

    Problemy społeczne

    Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych

    Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Regionalne - Śląskie

    Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji

    Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.