Newsy

Produkcja papryki w Polsce na skraju opłacalności. Szkodzi nadmierny import i polityka cenowa dużych sieci handlowych

2023-09-13  |  06:25

W Polsce co roku produkuje się ok. 90 tys. t papryki. Rok 2023 może być jednak ostatnim rokiem produkcji tych warzyw na taką skalę. Producenci alarmują, że grożą im poważne tarapaty wynikające ze zmuszania ich do sprzedaży swoich produktów poniżej progu opłacalności. Na niższe ceny w hurtowniach wpływa m.in. duży import papryki do naszego kraju, ale też polityka sieci handlowych.

– Od czasów covidowych obserwujemy tendencję wśród wielkich korporacji handlowych, które usiłują całkowicie zdołować cenę. Nie wiem, czy chcą się nas pozbyć z rynku, czy przejąć nasze gospodarstwa. Wiem, że są próby np. skracania łańcuchów dostaw, a tak naprawdę to próby płacenia jeszcze mniej producentom. Bo producent, który sprzedaje bezpośrednio do sieci w ramach skracania łańcuchów dostaw, dostaje mniej niż dystrybutor – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Mirosław Łuska, prezes zarządu Zrzeszenia Producentów Papryki RP.

Polscy producenci informują, że obecna sytuacja na rynku warzyw ciepłolubnych to efekt prób destabilizacji rynku przez wielkie korporacje handlowe. Sieci stosują ceny dumpingowe, które oferują produkt po cenach niższych od kosztów produkcji. Przyczyną jest duży napływ produktu z zagranicy, głównie z Holandii. W efekcie polscy producenci papryki są zmuszeni do sprzedaży warzyw poniżej progu opłacalności.

– Interweniujemy w odpowiednich organach państwa, np. w ministerstwie czy w KOWR-ze – podkreśla Mirosław Łuska.

W lipcu plantatorzy malin skarżyli się, że ceny owoców w skupie są tak niskie, że ich zbieranie jest obecnie nieopłacalne. Rząd uruchomił skup owoców, jednocześnie jednak w innych skupach ceny znacznie spadły. Rolnicy oskarżali największych przetwórców o sztuczne zaniżanie ceny malin w skupie. Resort rolnictwa zapowiedział konkretne działania na rynku owoców jagodowych, a sytuacją zajął się UOKiK. Teraz, zdaniem producentów, podobna sytuacja panuje na rynku papryki.

– Polityka cenowa korporacji handlowych jest dla nas bardzo bolesna z tego względu, że odbiera nam godziwy zysk, z którego żyjemy, co roku odnawiamy produkcję i inwestujemy – mówi prezes ZPPRP. – To powoduje, że nasi producenci zmuszeni są czasami odstępować od tej pierwotnej produkcji i próbują szukać alternatywnych źródeł utrzymania czy produkcji.

Obecnie na rynku w Broniszach minimalna cena za 1 kg papryki zielonej wynosi 3 zł, a czerwonej i żółtej – 4,75 zł. W ostatnich kilku sezonach średnie ceny płacone producentom papryki czerwonej przekraczały 4 zł/kg. Tymczasem koszt wyprodukowania papryki w Polsce, jak informują producenci, wynosi obecnie około 5 zł/kg. Od 2021 roku wzrósł o ok. 1 zł.

 Branża potrzebuje przede wszystkim stabilizacji pod względem możliwości sprzedaży w dobrej cenie, która gwarantuje nam odnawialność produkcji. To jest najistotniejsze – apeluje Mirosław Łuska.

Jak przekonuje prezes ZPPRP, konieczne jest też skrócenie łańcucha dostaw i ograniczenie importu papryki z innych krajów, przede wszystkim Holandii. Obecnie import papryki do Polski to ok. 70 tys. t rocznie.

Na sierpniowym spotkaniu producentów papryki z ministrem rolnictwa padł pomysł, żeby wprowadzić w Polsce nowy system rejestracji, tzw. system importowy. Dzięki temu miałoby być wiadomo, który koncern sprowadza produkt z zagranicy. Obecnie nie ma do końca kontroli nad tym, kto i skąd sprowadza paprykę.

– Na początku sezonu sprowadzamy paprykę z Holandii, która ma mechanizmy wycofywania z rynku przez organizacje producenckie. One w Polsce zostały zablokowane w 2012 roku przez Komisję Europejską dyrektywą 302. W Polsce niestety nie ma organizacji producenckich, które mogłyby korzystać z tego mechanizmu wycofania. Oni wycofują ten towar, który powinien być utylizowany w Holandii, ale trafia na polski rynek i jest sprzedawany za grosze. To powoduje niszczenie naszego polskiego rynku – tłumaczy ekspert.

W Polsce co roku produkuje się ok. 90–100 tys. t papryki. Nawet 85 proc. krajowych zbiorów pochodzi z południowego Mazowsza. W 2022 roku produkcja papryki spadła o nieco ponad 30 proc. r/r. To efekt ograniczenia o niemal połowę powierzchni upraw.

– Jeżeli utrzymają się takie stosunki na rynku, jakie mamy dzisiaj, gdzie pozycja monopolistyczna wielkich korporacji jest wykorzystywana jako przewaga wobec dystrybutorów i producentów, to niestety będziemy mieli tendencję do spadku – ocenia Mirosław Łuska.

Ratunkiem dla polskich producentów ma być program Lokalna Półka – promowany jako punkt programowy PiS, zgodnie z którym w supermarketach 3/4 owoców, warzyw, produktów mlecznych, mięsnych i pieczywa musiałoby pochodzić od lokalnych dostawców. Branża prowadzi też kampanie promocyjne, m.in. Moc Polskich Warzyw.

– Wcześniej to były „Wszystkie smaki i kolory papryki z południa Mazowsza”, później „Wszystkie smaki i kolory papryki, bakłażana i cukinii z południa Mazowsza”. Przygotowujemy się też do wielkiej kampanii na sąsiednie kraje. Mamy nadzieję, że przyniosą one wzrost sprzedaży papryki, pozwolą na  rozwój i gwarancje na przyszłość dla rodzin producentów papryki – mówi prezes Zrzeszenia Producentów Papryki RP.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.