Newsy

Profile Zaufane można zakładać za pośrednictwem banków. Dzięki nim można załatwiać sprawy urzędowe i sprawdzać punkty karne przez internet

2017-05-19  |  06:55

Kolejny polski bank umożliwił założenie Profilu Zaufanego za pośrednictwem swojego systemu transakcyjnego. Taką możliwość uzyskali właśnie klienci Banku Pekao SA. Profil Zaufany pozwala w e-urzędach składać wnioski i załatwiać sprawy przez internet. Kierowcy mogą również sprawdzać online liczbę punktów karnych.

– Profil Zaufany to rodzaj bezpłatnego cyfrowego podpisu, którym użytkownik może potwierdzić swoją tożsamość i zatwierdzać urzędowe wnioski elektroniczne. Cały proces przebiega w pełni online, bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Sypka, kierownik zespołu w Departamencie Bankowości Elektronicznej Banku Pekao SA.

Profil Zaufany umożliwia załatwienie wielu urzędowych spraw przez internet. Za jego pośrednictwem można się logować do e-urzędów i składać podpis elektroniczny. To sztandarowy projekt na drodze do cyfryzacji administracji publicznej i upowszechniania e-usług. Dotychczas utworzenie Profilu Zaufanego w ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) wiązało się z koniecznością osobistej wizyty i potwierdzenia swojej tożsamości w urzędzie, ZUS-ie, urzędzie skarbowym, w oddziale Poczty Polskiej albo innym wyznaczonym do tego celu punkcie.

Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Cyfryzacji umożliwiło jednak zakładanie Profilu Zaufanego w prostszy i szybszy sposób: poprzez bankowość elektroniczną. Taką usługę zaoferowały PKO BP, Inteligo i Bank Millennium. W tym tygodniu dołączył do nich Bank Pekao SA, który otrzymał właśnie zgodę na wprowadzenie usługi zakładania Profilu Zaufanego.

 Dzięki Profilowi Zaufanemu w bankowości Pekao24 nie trzeba chodzić do urzędu i potwierdzać swojej tożsamości. Cały proces można załatwić online, bez wychodzenia z domu. Profil Zaufany działa w bardzo prosty sposób – można porównać go do płatności w sklepie internetowym. Wybieramy na stronie administracji publicznej interesującą nas sprawę, a następnie potwierdzamy swoją tożsamość, logując się do Profilu Zaufanego przez Pekao24 i wracamy na stronę urzędu w celu dokończenia sprawy – tłumaczy Paweł Sypka.

Założenie Profilu Zaufanego jest całkowicie bezpłatne. Na liście spraw urzędowych, które można już teraz załatwić za pośrednictwem Profilu Zaufanego, jest m.in.: podpisywanie deklaracji podatkowych, złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, odpisu aktu urodzenia czy małżeństwa, karty EKUZ, poinformowanie urzędu gminy o sprzedaży samochodu czy złożenie wniosku o zaświadczenie o niekaralności.

Kierowcy mogą również za pośrednictwem Profilu Zaufanego sprawdzić liczbę punktów karnych za wykroczenia drogowe bez konieczności wizyty na komendzie policji. Usługa wprowadzona przez Ministerstwo Cyfryzacji jest dostępna na portalu obywatel.gov.pl. w zakładce „Kierowcy i pojazdy”. Kierowca znajdzie tam informację o zebranych punktach karnych i o pojeździe, datę i miejsce popełnienia wykroczenia.

Ekspert Banku Pekao SA wyjaśnia, że założenie Profilu Zaufanego w systemie transakcyjnym Pekao24 jest bardzo proste i trwa kilka minut. Bank nie ma dostępu do wniosków składanych drogą elektroniczną, jednocześnie żadne dane bankowe nie są przekazywane do urzędu. Wniosek o utworzenie Profilu Zaufanego jest już wypełniony automatycznie danymi klienta, wystarczy się zapoznać z oświadczeniami i zatwierdzić jego złożenie tak samo jak przelew.

 – Klient Pekao24 loguje się do usługi, wybiera zakładkę e-urząd, następnie wybiera opcję „utwórz Profil Zaufany”. Wyświetla się krótki i intuicyjny wniosek, w którym wszystkie dane są już automatycznie wypełnione. Klient jedynie nadaje swój indywidualny identyfikator i zapoznaje się z oświadczeniami. Następnie cały formularz akceptuje wybraną metodą autoryzacji. Profil jest już założony, a potwierdzenie jest przekazywane na adres mailowy podany w formularzu. Od tego momentu klient może w prosty i bezpieczny sposób autoryzować wszelkie sprawy urzędowe za pomocą Profilu Zaufanego. Jest to tak proste, jak płatność za zakupy w sklepie internetowym – wyjaśnia Paweł Sypka.

Nad wdrożeniem Profilu Zaufanego pracuje obecnie jeszcze kilkanaście instytucji. Są wśród nich nie tylko banki, lecz także operatorzy telekomunikacyjni.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Media i PR

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

DlaWas.info

Nauka

Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.