Newsy

Mieszkańcy miast chcą decydować o ważnych inwestycjach. Budżet obywatelski coraz popularniejszy

2015-01-21  |  06:25

Budżet obywatelski to coraz powszechniejsza forma współdecydowania o społecznych inwestycjach w miastach. W Szczecinie w tegorocznej edycji projektu zagłosowało 48 tys. mieszkańców, czyli o ponad 60 proc. więcej niż w roku ubiegłym. W ramach budżetu obywatelskiego w tym roku władze miasta rozpoczną realizację dziewięciu projektów. Sześć z nich zostanie zrealizowanych w całości, pozostałe będą dokończone w kolejnym roku. 

– Budżet obywatelski w Szczecinie składa się z dwóch części. O pierwszej z nich mieszkańcy decydują w bezpośrednim głosowaniu. To około 5 mln zł podzielone na projekty dzielnicowe i ogólnomiejskie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

W założeniach pula pierwszej części Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego to 5 mln zł podzielonych na pięć budżetów po 1 mln zł (jeden budżet finansuje tzw. projekt ogólnomiejski, cztery pozostałe służą inicjatywom dzielnicowym).

– Drugi element budżetu obywatelskiego to środki finansowe przyznawane radom osiedli. To jest kolejna kwota, która zabezpiecza podstawowe potrzeby w poszczególnych dzielnicach – zaznacza Krzystek.

Prezydent Szczecina podkreśla, że rady osiedli dawniej miały do dyspozycji po 100 tys. zł, a w chwili obecnej dysponują już 150 tys. zł.

– Cały czas budujemy przestrzeń do podejmowania decyzji przez mieszkańców oraz bezpośrednio przez organy osiedlowe, które wiedzą o tych często bardzo drobnych, ale ważnych potrzebach społeczności lokalnej – wyjaśnia prezydent. – To dobry kierunek. Widzimy też wzrost zainteresowania budżetem obywatelskim.

Jak dodaje, głosowanie nad budżetem obywatelskim w Szczecinie jest spersonalizowane. Aby móc zagłosować, należy wylegitymować się numerem PESEL.

W głosowaniu, które miało miejsce w październiku, można było oddać maksymalnie dwa głosy – jeden na zadanie ogólnomiejskie, drugie na projekt dzielnicowy. W głosowaniu ogólnomiejskim pierwsze miejsce zajął projekt budowy schroniska dla bezdomnych psów (7479 głosów, koszt 320 tys. zł), na drugiej pozycji uplasowała się Rowerowa Rewolucja, czyli stworzenie 20 ścieżek rowerowych (3844 głosy, koszt 1 mln zł). W głosowaniu internetowym wzięło udział 40,25 tys. osób, a łącznie – także w formie stacjonarnej w wyznaczonych punktach – blisko 50 tys. mieszkańców, w tym studenci i uczniowie od 16. roku życia.

Jaki będzie budżet obywatelski na 2016 rok? Dużo zależy od tego, jak zagłosują mieszkańcy. Mamy specjalny zespół, w skład którego wchodzą przede wszystkim mieszkańcy Szczecina i członkowie organizacji pozarządowych przy wsparciu urzędu miasta – mówi Piotr Krzystek. – Mamy za sobą dwie edycje takiego budżetu i parę lat doświadczeń z radami osiedli. Myślę, że jesteśmy na dobrej drodze do tego, by cały czas tę sferę współuczestniczenia obywateli w wydawaniu środków poszerzać.

Inicjatywę budżetu obywatelskiego (partycypacyjnego) podjęło już kilkadziesiąt polskich miast, wśród nich te największe, czyli Warszawa, Gdańsk, Kraków czy Łódź. Także te mniejsze ośrodki realizują ideę współdecydowania mieszkańców o inwestycjach w mieście, m.in. Świdnica, Elbląg i Puławy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.