Newsy

Rośnie popularność hoteli spa. Co czwarty Polak ma w planach pobyt w takim ośrodku

2017-07-13  |  06:35

Spa oraz ekskluzywne hotele to jeden z najszybciej rosnących segmentów dóbr luksusowych w Polsce. Jak wynika z raportu KPMG, w tym roku wartość tego rynku urośnie do 1,6 mld zł. Coraz większa dbałość o zdrowie sprawia, że już co dziesiąty Polak korzysta z usług spa. Preferencje gości takich obiektów stopniowo się zmieniają – częściej przykładają oni wagę do kompleksowych zabiegów i nowoczesnego sprzętu. Większego znaczenia nabiera też oferta gastronomiczna.

 Pojęcie „spa” kojarzone jest z luksusem, natomiast sytuacja rynkowa sprawiła, że hotele tego typu są coraz bardziej dostępne. W ostatnich 10 latach w Polsce przybyło około tysiąca hoteli, równolegle przybywało także obiektów spa. Obecnie mamy około 200 hoteli spa, a obiektów w szerokim rozumieniu spa jest aż 600 – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Chmielnicki, dyrektor generalny grupy Hotele SPA Dr Irena Eris.

Luksusowych hoteli spa, które do wypoczynku podchodzą holistycznie, jest zaledwie kilkanaście. Szeroka oferta sanatoriów, obiektów spa i medical spa sprawiły, że coraz więcej osób może skorzystać z tego typu usług. Zwłaszcza w niskim sezonie, kiedy między ośrodkami trwa walka cenowa, oferta staje się coraz bardziej atrakcyjna.

– Wciąż nie ma jasnej, sprecyzowanej definicji obiektów spa, a hoteli i obiektów, które decydują się na umieszczenie w swoim logo czy szyldzie tej nazwy, jest bardzo dużo. Termin ten stał się bardzo modny i nośny. Potencjalni goście często skuszeni niską ceną stają się ofiarami takich właśnie ofert, które nie do końca mają w swojej istocie ideologię spa – ocenia Paweł Chmielnicki.

Polacy przykładają coraz większą wagę do zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Osoby aktywne zawodowo potrzebują zaś naładować się energią, uciec od zgiełku i zanieczyszczeń miast. Hotele spa to dla nich miejsca, gdzie mogą złapać oddech i odnaleźć równowagę.

– Od kilku lat odnotowujemy stabilny wzrost obłożenia w naszych hotelach. Jak wynika z ubiegłorocznego badania Departamentu Strategii Polskiej Organizacji Turystycznej, 10 proc. respondentów deklaruje, że skorzystało już z usług hoteli spa, a 25 proc. zamierza skorzystać z takich usług w przyszłości – wskazuje Chmielnicki.

Jak ocenia ekspert, w hotelach przybywa gości aktywnych zawodowo, z dużych miast, niezależnych finansowo. Coraz częściej przyjeżdżają, by wypocząć z rodziną.

– W ostatnich latach obserwujemy znaczny wzrost liczby rodzin z dziećmi. W 2016 roku w jednym z naszych hoteli liczba dzieci, które w nim nocowały, wzrosła o 10 proc. – podkreśla dyrektor generalny Hoteli SPA Dr Irena Eris.

Przy wyborze hoteli najczęściej decydujący głos mają kobiety. Te zaś wolą obiekt z szeroką ofertą zabiegów kosmetycznych i gabinetami wellness. Goście przywiązują wagę do dodatkowych atrakcji (np. dla najmłodszych), infrastruktury czy położenia.

Goście oczekują dzisiaj kompleksowych zabiegów, które przyniosą szybkie efekty dla ciała i urody, nowoczesnego sprzętu i materiałów wykorzystywanych przy zabiegach. Zauważalna jest również zmiana stylu wypoczywania: praktycznie zupełne odejście od biernego stylu wypoczywania na korzyść aktywnego wypoczynku. W czasie pogodnych dni hotele pustoszeją, a goście korzystają raczej z uroków okolicznej przyrody – przekonuje Chmielnicki.

Istotnym uzupełnieniem oferty stała się gastronomia dopasowana do zdrowego stylu życia. Goście zwracają uwagę na to, co jedzą, częściej preferują kuchnię slow food.

 Restauracje rzadziej są miejscem, gdzie wyłącznie spożywa się posiłek, natomiast stają się miejscem celebracji posiłku. Oferta w karcie menu musi być bardzo wyszukana i niecodzienna – zaznacza ekspert.

Oferty hoteli spa w formie vouchera jako prezenty np. na wieczory panieńskie to wciąż rzadkość, coraz częściej jednak sięgają po nie pracodawcy.

– Widzimy stały wzrost i satysfakcjonujący poziom, jeśli chodzi o sprzedaż voucherów prezentowych dla firm. Kupują one tego typu podarunki dla najlepszych pracowników czy partnerów biznesowych – podkreśla Paweł Chmielnicki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.