Mówi: | Michał Szymański, wiceprezes zarządu, Krajowa Izba Rozliczeniowa SA Tomasz Jończyk, dyrektor linii biznesowej rozliczenia, Krajowa Izba Rozliczeniowa SA |
Rozliczenia elektroniczne mają już 20 lat. Przyszłością będą przelewy natychmiastowe
System płatności elektronicznych ELIXIR, który skończył właśnie 20 lat, przetwarza rocznie ponad 1,5 mld płatności – 3,5 transakcji miesięcznie na każdego mieszkańca Polski. Najnowszym rozwiązaniem z rodziny ELIXIR udostępnionym przez KIR jest Express ELIXIR, system przelewów natychmiastowych, który działa całą dobę i umożliwia rozliczanie płatności w czasie liczonym w sekundach. Właśnie przelewy natychmiastowe mają szansę w przyszłości stać się główną platformą rozliczeniową. Na razie usługę tę oferuje osiem banków.
System ELIXIR wystartował w 1994 r. Był wtedy rewolucją: w ciągu 10 lat całkowicie zastąpił system rozliczeniowy SYBIR, w którym rozliczenia bazowały na obiegu dokumentów papierowych, dostarczanych przez sieć regionalnych oddziałów Krajowej Izby Rozliczeniowej. W ciągu 20 lat w systemie ELIXIR rozliczonych zostało już 14 miliardów transakcji o wartości 50 bilionów złotych. W ciągu ostatnich 12 miesięcy dokonano za jego pośrednictwem ponad 1,5 mld płatności. Dla porównania: w pierwszym roku działalności było to tylko 700 tys. transakcji. Łączna wartość transakcji rozliczonych w dotychczasowej historii systemu ELIXIR kształtuje się na poziomie około 2,5-krotności polskiego PKB wypracowanego w tym samym okresie.
– ELIXIR stanowi jeden z kluczowych elementów polskiego systemu finansowego i rozlicza zdecydowaną większość przelewów realizowanych w Polsce. Jego wdrożenie umożliwiło wprowadzenie później takich usług, jak bankowość internetowa czy płatności natychmiastowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Szymański, Wiceprezes Zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR).
Michał Szymański podkreśla, że Polska należy do liderów w zakresie innowacyjnej technologii płatności natychmiastowych. Wprowadzony przez KIR system Express ELIXIR był drugim, po brytyjskim, tego typu rozwiązaniem w Europie. Express ELIXIR działa całą dobę, bez żadnych przerw, umożliwiając rozliczanie transakcji w kilka sekund niezależnie od pory dnia i nocy. Na razie w systemie uczestniczy osiem banków.
– Mamy podpisane umowy z kolejnymi kilkunastoma bankami. Stopniowo, podobnie jak w przypadku usługi ELIXIR, przelewy natychmiastowe zostaną udostępnione wszystkim klientom banków – twierdzi Michał Szymański.
Równocześnie na bieżąco udoskonalany jest starszy system. ELIXIR działa w dni powszednie i prowadzi rozliczenia przelewów międzybankowych w trzech sesjach dziennie.
– Rozliczenie zajmuje 2-3 godziny, można więc wyobrazić sobie sytuację, że ktoś zleca przelew przed 9 rano, a pieniądze trafiają na konto odbiorcy już o 11. Rozliczenie następuje praktycznie w ciągu jednego dnia – wyjaśnia Tomasz Jończyk, dyrektor linii biznesowej rozliczenia w Krajowej Izbie Rozliczeniowej.
ELIXIR i Express ELIXIR umożliwiają rozwój bankowości internetowej, wciąż zdobywającej nowych klientów. Jak podkreśla Michał Szymański, to segment, który ma duży potencjał wzrostu.
– W porównaniu do innych krajów europejskich liczba transakcji bezgotówkowych na jednego mieszkańca wciąż jest w Polsce niska, a 80 proc. płatności to gotówka – tłumaczy wiceprezes KIR.
Jednak przyszłość należy do płatności natychmiastowych. Według Tomasza Jończyka, już daje się odczuć silna presja ze strony klientów, którzy wiedząc, że SMS czy zdjęcie można przesłać niemal natychmiastowo, oczekują, że podobnie będzie z przelewami.
Czytaj także
- 2024-03-12: Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych przetwarzanych w różnych urzędach. NIK zapowiada kontrole we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego
- 2024-02-13: Dostęp do nowoczesnych terapii onkologicznych się poprawia. Nadal jednak problemem są duże nierówności między regionami
- 2024-01-29: Dobre prognozy dla polskiej branży turystycznej na 2024 rok. Dużym problemem jest jednak brak pracowników
- 2023-12-22: Od stycznia zmiana na stacjach paliw. Kierowcy muszą sprawdzić, czy mogą tankować nowy rodzaj benzyny
- 2023-11-28: Stacje kontroli pojazdów w kryzysie. Stawki za badania techniczne nie były waloryzowane od 19 lat
- 2023-12-20: Konsumenci kupują w internecie coraz bardziej odpowiedzialnie. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że zwroty są nieekologiczne
- 2023-11-28: Ryszard Kalisz: Przywrócenie praworządności jest możliwe w czasie jednej kadencji. Są już gotowe koncepcje i projekty
- 2023-12-05: Koszty realizacji inwestycji kolejowych kilkadziesiąt procent wyższe niż przed wybuchem wojny. Branża apeluje o waloryzację kontraktów
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2023-11-16: Diagności laboratoryjni apelują o zmiany w przepisach regulujących wykonywanie zawodu. Ustawa ma raptem rok, ale jest w niej szereg nieścisłości
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.