Mówi: | Krzysztof Daniel |
Funkcja: | head of data strategy |
Firma: | DXC Technology |
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
– Sztuczna inteligencja nie może istnieć bez danych, w związku z tym obserwujemy bardzo duże zainteresowanie i wzrost w tym, jak te dane zbierać, przetwarzać, czyścić i przygotowywać do wykorzystania sztucznej inteligencji. Dane bardzo łatwo mogą nas zapędzić w pułapkę liniowego i wąskiego myślenia, co powoduje, że ludzie mają trochę problemów z tym, jak te dane interpretować. Największym wyzwaniem nie jest tyle samo zbieranie danych, ile dotarcie do właściwych danych, które są potrzebne akurat w konkretnej sytuacji. Większym problemem jest dostarczenie danych biznesowych wtedy, kiedy trzeba. One są z reguły są bardzo łatwo dostępne, można je kupić, zdobyć na otwartym rynku. Nie zawsze są jednak umiejętności, żeby je przetworzyć w wystarczającym przedziale czasowym – ocenia w wywiadzie dla agencji Newseria Krzysztof Daniel, head of data strategy w DXC Polska.
Według Fortune Business Insights wielkość rynku zestawów danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji wyniosła w 2023 roku niemal 2,4 mld dol. W roku 2024 rynek wygenerował niemal 3 mld dol. przychodów, a do 2032 roku ma to być 17 mld dol. Za czynnik napędzający rozwój analitycy uważają przede wszystkim coraz szybsze tempo wdrażania SI oraz rosnącą liczbę wysokiej jakości zestawów danych.
– Firmy mogą wykorzystać dane, żeby poprawić przede wszystkim swoją szybkość. Chodzi o historyczne dane, które te firmy już mają. Jeżeli mamy na przykład inżyniera, który projektuje samolot, szybowiec lub samochód i musi przeprowadzić wiele symulacji do tego, żeby spełnić wszystkie standardy, to kiedy mamy dane z poprzednich modeli czy projektów, możemy wykorzystać je do tego, żeby inżynierowi na bieżąco podpowiadać, które rozwiązania są właściwe, a które już wiemy, że nie działają – mówi Krzysztof Daniel.
Wśród użytkowników końcowych danych główne segmenty tego rynku obejmują: IT i telekomunikację, handel detaliczny i dobra konsumpcyjne, opiekę zdrowotną, motoryzację oraz bankowość i ubezpieczenia. Segment IT i telekomunikacji zdominował rynek. Firmy technologiczne wykorzystują SI i uczenie maszynowe do opracowywania innowacyjnych produktów i poprawy doświadczeń użytkowników. Wysokiej jakości dane szkoleniowe są wymagane, aby zapewnić stałą optymalizację algorytmów. Ponadto firmy IT i telekomunikacyjne korzystają z wysokiej jakości zestawów danych, aby udoskonalić różne rozwiązania, takie jak crowdsourcing, widzenie komputerowe czy asystentów wirtualnych.
– Jeśli musiałbym wybierać, wykorzystanie danych jest najważniejsze w retailu i sprzedaży i wszystkim, co się z tym wiąże, czyli też w systemach produkcyjnych. Natomiast są firmy czy branże, które trochę mniej na danych polegają, przede wszystkim branża reklamowa, ale też branża rozrywkowa, bo tam, gdzie liczą się ludzkie emocje, one są strasznie trudne do zmierzenia, skwantyfikowania i w związku z tym nie jestem pewien, czy chciałbym, żeby ktoś mierzył uczucia, poziom zadowolenia czy inne takie rzeczy i przetwarzał je mechanicznie – uważa ekspert.
Tymczasem okazuje się, że według analityków rynkowych najwyższą stopę wzrostu osiągnie w najbliższych latach segment opieki zdrowotnej. W tej dziedzinie SI zapewnia możliwości związane z zarządzaniem stylem życia czy diagnostyką.
Po wejściu w życie rozporządzenia AI Act pojawiło się dużo wątpliwości co do tego, na ile takie regulacje mogą usankcjonować stosowanie sztucznej inteligencji, a na ile okażą się barierą wdrożeniową. Wątpliwości te dotyczyły w dużej mierze właśnie wdrożeń w medycynie.
– Wiele europejskich firm narzeka na regulacje, które narzucają, w jaki sposób sztuczną inteligencję należy tworzyć, budować i w jaki sposób należy przetwarzać dane. To ma swoje wady i zalety. Z jednej strony ta wolnoamerykanka dotycząca danych może doprowadzić do bardzo nieprzewidywalnych konsekwencji, typu niepokoje społeczne. Z drugiej strony w Europie mamy takie podejście, że jeśli coś jest dla nas ważne, my o tym rozmawiamy i staramy się to uregulować. Tak naprawdę za 20 lat będziemy mogli powiedzieć, czy europejskie firmy miały przewagę, czy nie. Dzisiaj na to za wcześnie, dzisiaj obstawiamy jeden konkretny kierunek i może się to dla nas skończyć dobrze, a może się skończyć źle i nikt tego nie wie – ocenia ekspert DXC Polska.
Czytaj także
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.