Newsy

„Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” najbardziej opiniotwórczymi mediami dekady

2014-06-06  |  06:00
Mówi:Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań Instytutu Monitorowania Mediów

Paweł Sanowski, prezes Instytutu Monitorowania Mediów

  • MP4
  • „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” to najczęściej cytowane, a zarazem najbardziej opiniotwórcze media ostatniej dekady – wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów. W rankingu rozgłośni radiowych zwyciężyła stacja RMF FM (szóste miejsce w ogólnym rankingu mediów), a wśród telewizji – TVN24 (czwarte miejsce w ogólnym rankingu). Raport najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce IMM przygotowuje nieprzerwanie od ponad dekady.

    Możemy mówić o dwóch zwycięzcach w kategorii „Najbardziej opiniotwórcze media dekady. Są nimi „Rzeczpospolita i „Gazeta Wyborcza te dwa tytuły miały ponad 100 tys. cytowań w ciągu ostatnich 10 lat i zdecydowanie przodują w rankingu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań Instytutu Monitorowania Mediów.

    Zwraca uwagę na duży dystans w zestawieniu IMM między tymi dwoma dziennikami a pozostałymi mediami. Trzecia w rankingu redakcja „Dziennika Gazety Prawnej” ma niecałe 40 tys. cytowań. Dopiero na czwartym miejscu w ogólnym zestawieniu znalazła się stacja telewizyjna, a na szóstym – radio.

    Główny ranking telewizyjny zdominowany jest przez dwóch wydawców – TVN i Telewizję Publiczną. Na informację TVN24 powoływano się 31,5 tys. razy. Następna w kolejności jest główna stacja TVN (15,2 tys.), później dwa kanały telewizji publicznej – TVP1 i TVP INFO (odpowiednio 5,3 tys. oraz 4,1 tys.), kolejne miejsce zajmuje TVN24 Biznes i Świat (wcześniej TVN CNBC – 2,5 tys.).

    Radio również ma swoich przedstawicieli w rankingu głównym.

    W tej kategorii na przestrzeni lat można było zaobserwować silną rywalizację między RMF FM a Radiem ZET. Palmą pierwszeństwa wymieniały się przez 10 lat, ale zdecydowanie prowadzi RMF FM (24,2 tys. cytatów), tuż za nim Radio ZET (18,3 tys.), następnie Tok FM (9,4 tys.) i dwie rozgłośnie publiczne – Program 1 i Program 3 Polskiego Radia (odpowiednio 7,4 tys. oraz 6,4 tys.) – wylicza Magdalena Grabarczyk-Tokaj.

    W ogólnym zestawieniu dziesięciu najczęściej cytowanych mediów nie pojawił się żaden portal internetowy. Wśród mediów elektronicznych liderem jest onet.pl (11,9 tys. cytowań). W czołówce znalazły się również portale wp.pl i interia.pl (5 tys. i 4,7 tys.)

    Interesująca jest różnorodność tematyczna mediów w tej kategorii. W rankingu znalazły się bowiem serwisy ekonomiczne typu money.pl, portal sportowy sportowefakty.pl czy branżowe wirtualnemedia.pl – zwraca uwagę Grabarczyk-Tokaj.

    Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce IMM przygotowuje nieprzerwanie od ponad dekady. Co miesiąc analizie poddawanych jest prawie tysiąc źródeł, materiałów prasowych, audycji radiowych i telewizyjnych, w których wyszukiwane są cytowania, które pierwotnie pojawiały się na łamach innych mediów – prasy, radia, telewizji i portali internetowych.

    Wyniki naszych badań są wykorzystywane w programach motywacyjnych dla pracowników mediów. Z naszych informacji wynika, że niejednokrotnie premie były otrzymywane za dostanie się na odpowiednie miejsce w rankingu – przyznaje w rozmowie z Newserią Paweł Sanowski, prezes Instytutu Monitorowania Mediów.

    Jego zdaniem badanie ma także bardzo duże znaczenie dla branży public relations.

    Raport jasno pokazuje, z którymi mediami należy współpracować, żeby osiągnąć odpowiedni efekt. Inaczej współpracujemy z mediami, które nie są opiniotwórcze, a inaczej pracujemy z tymi opiniotwórczymi. Ranking prowadzony na bieżąco, miesiąc po miesiącu, rok po roku, który daje bardzo rzetelne wyniki, zawiera bardzo istotne informacje zarówno dla specjalistów z dziedziny public relations, jak i dla drugiej strony, czyli dla wydawców – podkreśla Sanowski.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.