Mówi: | Mirosław Przedpełski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polski Związek Piłki Siatkowej |
Ruszyły ostre przygotowania Polski do Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej
Po zakończeniu Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, przygotowania do kolejnej wielkiej imprezy sportowej ruszają pełną parą. Za dwa lata w Polsce 23 drużyny będą walczyć o tytuł mistrza świata w siatkówce mężczyzn. – Ze strony organizacyjnej wiele rzeczy już zostało zrobionych – zapewnia prezes Polskiego Związku Piłki Siatkowej Mirosław Przedpełski. – Warto by jeszcze pomyśleć, jak tę imprezę wykorzystać do promocji kraju.
Polski Związek Piłki Siatkowej ostro ruszył z przygotowaniami do Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej. Jak podkreśla Mirosław Przedpełski, przed organizatorami wciąż jest dużo pracy, mimo że wiele uzgodnień i przygotowań już zostało zamkniętych. Turniej odbędzie się jesienią 2014 roku w sześciu miastach Polski: w Gdańsku, Sopocie, Łodzi, Katowicach, Krakowie, Bydgoszczy i Wrocławiu.
– Wszystkie umowy z miastami mamy już podpisane, poza Krakowem. Tam dopiero podpiszemy umowę, ale jest już list intencyjny. Wszystko jest uzgodnione, co w miastach będziemy mówić, jakie kwestie będziemy promować i co robić – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mirosław Przedpełski, prezes Polskiego Związku Piłki Siatkowej.
Dopięte prawie na ostatni guzik są również kwestie odpowiedniej infrastruktury sportowej.
– Wszystkie hale są gotowe oprócz Krakowa, gdzie dopiero powstaje. Ale nawet, jeśli Kraków nie zdąży wybudować, to mamy rezerwowe hale. Ta baza jest już w Polsce gotowa. My nie musimy budować stadionów, mamy sprawdzone hale, na których graliśmy imprezy, więc z tym nie ma żadnego problemu – zapewnia Mirosław Przedpełski, porównując czekające Związek wyzwania z tymi, przed którymi stali organizatorzy Euro 2012.
Jednocześnie dodaje, że podobnie jak w przypadku piłkarskiego turnieju, warto wykorzystać obecność wielkich sportowców oraz kibiców do promocji Polski na świecie.
– Musimy rozmawiać nie tylko z miastami, ale i Polską Organizacją Turystyczną oraz z rządem., również Radę Promocji Polski można w to włączyć. Euro pokazało, jak można fajnie wykorzystać sport do promocji kraju. Teraz po prostu trzeba wykorzystać Mistrzostwa Świata w Piłce Siatkowej również pod względem turystycznym – podkreśla prezes Przedpełski.
Tym bardziej, że przed Euro 2012 mocno postawiono na rozwój infrastruktury hotelarskiej, ale również transportowej, czyli lotnisk, dróg i kolei.
Zdaniem prezesa PZPS, nie można porównywać pod względem promocji, obu sportowych wydarzeń.
– Euro w Polsce było promowane bardzo mocno również przez UEFA. Budżet UEFA wynosi teraz 4 mld euro, więc to jest zupełnie inna skala przedsięwzięć. Ale myślę, że jak się dobrze postaramy, to możemy bardzo dużo dla Polski osiągnąć, promując nasze mistrzostwa – zapewnia Mirosław Przedpełski.
Jak podkreśla, całkowity koszt organizacji MŚ w 2014 roku waha się od 150 mln do 200 mln zł. W dużej części pokrywa je PZPS oraz Telewizja Polsat, która wykupiła prawa do transmisji pierwszego w Polsce siatkarskiego mundialu. Szef Związku zapowiada jednak, że w sprawie finansowania będzie rozmawiał jeszcze z minister sportu i turystki, Joanną Muchą. Wierzy, że uda się znaleźć środki rządowe, które pomogłyby w promowaniu Polski poprzez zorganizowanie na światowym poziomie sportowej imprezy.
– Oczywiście, my sobie poradzimy organizacyjnie, jeśli chodzi o przeprowadzenie turnieju, zakwaterowanie drużyn, itd., Ale uważam, że trzeba wykorzystać tę imprezę do promocji Polski i na to głównie są potrzebne pieniądze. Ja już rozmawiałem i z premierem, i z panią minister. Będziemy te rozmowy kontynuować. Jest taka szansa – zapewnia prezes Przedpełski.
Jak powiedziała Agencji Informacyjnej Newseria Joanna Mucha, na razie nie można ze strony ministerstwa czy rządu deklarować żadnych kwot.
– Proszę pamiętać, w jakim zakresie pomagał rząd w organizacji Euro. To były głównie inwestycje infrastrukturalne, związane właśnie z samą organizacją – mówi Joanna Mucha. – Natomiast rząd polski w żaden sposób nie finansował PZPN-u i organizatorów po stronie piłkarskiej.
Zapewniła jednocześnie, że resort włączy się w finansowanie organizacji turnieju siatkarskiego.
Czytaj także
- 2024-05-16: Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-01-29: Polska Akademia Nauk wymaga reform organizacyjnych i finansowych. W ubiegłym roku 40 proc. pracowników w instytutach zarabiało poniżej płacy minimalnej
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
- 2024-01-17: Więcej rezerwacji na zimowy wypoczynek niż rok temu. Ponad połowa Polaków planuje zimą wyjazd
- 2024-01-29: Dobre prognozy dla polskiej branży turystycznej na 2024 rok. Dużym problemem jest jednak brak pracowników
- 2024-02-02: Możliwość kupienia alkoholu podczas meczów może zwiększać ryzyko agresywnych zachowań kibiców. Skala takich przypadków okazuje się jednak marginalna
- 2024-01-30: Ewa Minge: Trenuję z synem kickboxing. W ten sposób daję odpocząć mojej psychice, bo wyrzucam na worku złe emocje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.