Mówi: | Andrzej Sowiński |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Lenovo w Polsce |
Sprzedaż komputerów w Polsce o 2 proc. wyższa. Liderem rynku pozostaje Lenovo, które zamierza też zdobyć rynek smartfonów
Krajowy rynek komputerów jak dotąd opiera się obserwowanemu na świecie spadkowi. W ostatnim kwartale zanotował 2-proc. wzrost sprzedaży. Lenovo – obecne w Polsce od 10 lat – ma ponad 35-proc. udział w tym rynku i chce wzmacniać swój udział w kategorii komputerów stacjonarnych. Tym bardziej że klienci coraz chętniej sięgają po urządzenia All-in-One umożliwiające prace w różnych trybach. Jednocześnie spółka duży nacisk kładzie na najszybciej rosnący segment, czyli urządzenia mobilne.
– Ostatnie 10 lat w branży IT to olbrzymie zmiany – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Sowiński, dyrektor generalny Lenovo w Polsce. – Pamiętam pierwsze komputery stacjonarne. Dziś rynek w zdecydowanej większości jest mobilny: coraz mniejsze urządzenia, coraz dłużej pracujące zdalnie, na bateriach. Postępuje miniaturyzacja i chmura. To zupełnie inny świat.
Jak wynika z danych zajmującej się analizą rynku IT firmy International Data Corporation (IDC), w drugim kwartale br. sprzedano na świecie ok. 66 mln komputerów osobistych, aż o 11,8 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Spadki odnotowali niemal wszyscy najwięksi producenci.
– Ogólne prognozy dotyczące rynku komputerów osobistych nie są zbyt optymistyczne – wskazuje Andrzej Sowiński. – Mówią o tym, że rynek raczej nie będzie rósł, może nawet odnotuje spadki. Jestem jednak pozytywnie nastawiony. Polska jako jeden z nielicznych krajów w Europie, który w ostatnich kwartałach zanotował nieznaczny, ale jednak wzrost sprzedaży komputerów. To dobra prognoza na przyszłość.
IDC wskazuje, że Polska, Czechy i Rumunia to trzy kraje, które w 2014 roku odnotowały wzrost sprzedaży PC. Ich szacowana dynamika wyniosła odpowiednio 8, 19 oraz 24,5 proc. Według autorów opracowania progres wynikał m.in. z modernizacji sprzętów związanej z zakończeniem wsparcia technicznego dla wycofywanego z użytku środowiska Windows XP. Nie znaczy to jednak, że wprowadzenie na rynek nowego systemu Windows 10 automatycznie spowoduje podobną wymianę.
– Nadal będzie zwrócony ku urządzeniom mobilny, a w kategorii urządzeń stacjonarnych coraz więcej sprzedaży będzie generował segment All-in-One [urządzenia konwertowalne, umożliwiające pracę w różnych trybach – red.] – uważa Sowiński. – Co ciekawe, na polskim rynku również bardzo dynamicznie rozwija się sektor gamingowy, czyli komputery i urządzenia peryferyjne przeznaczone dla graczy – zarówno przenośne, jak i stacjonarne. W swojej ofercie mamy teraz wyłącznie te przenośne, ale planujemy nowości również dla graczy w kategorii komputerów stacjonarnych.
Lenovo jest liderem na polskim rynku komputerów osobistych. W ostatnim raportowanym kwartale udział firmy przekroczył 35 proc. – dwa razy więcej niż ma druga firma w rankingu. Koncern jest także najpoważniejszym graczem w kategorii tabletów (blisko 30 proc.). Poprzez kupioną od Google'a markę Motorola grupa chce mieć także istotne udziały w rynku smartfonów.
Na świecie Lenovo nadal najwyższe przychody uzyskuje ze sprzedaży PC, ale odsetek ten jest niższy niż kilka kwartałów temu. W ubiegłym roku obrotowym grupa sprzedała 60 mln komputerów, 76 mln smartfonów (trzecia pozycja na świecie) i 12 mln tabletów (również trzecie miejsce). Jeszcze w pierwszym półroczu roku obrotowego 2014/2015 przychody z PC odpowiadały za 82 proc. sprzedaży, tymczasem pod koniec ubiegłego roku już tylko za około dwie trzecie. Rośnie natomiast znaczenie produktów mobilnych oraz urządzeń kierowanych do odbiorców biznesowych.
– Dopiero zaczynamy naszą przygodę ze smartfonami w Polsce, ale będziemy bardzo intensywnie promowali i sprzedawali markę Motorola – zapowiada Andrzej Sowiński. – Chcemy być mocni także w kategorii serwerów, które przejęliśmy od IBM. W każdej z grup produktowych mamy zamiar być numerem jeden również na krajowym rynku.
W Polsce Lenovo będzie się skupiać na utrzymywaniu pozycji lidera w kategorii PC, przy czym szczególną uwagę chce poświęcić kategorii All-in-One. W segmencie tabletów sytuacja w Polsce jest nietypowa, bo oprócz produktów typowo budżetowych, sporym powodzeniem cieszy się półka premium.
– Tradycyjne komputery, mimo że od wielu lat wróżono im koniec, nadal mają się bardzo dobrze i jest to część rynku, która znajduje się w bardzo dobrej kondycji, zwłaszcza w segmencie klienta biznesowego – przekonuje dyrektor Lenovo Polska.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.