Mówi: | Anna Somorowska |
Firma: | Sieć Przedsiębiorczych Kobiet |
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
– Polki są bardzo przedsiębiorcze, zaczynając od domu i codziennego radzenia sobie w kwestiach podstawowych, życiowych, poprzez przedsiębiorczość w rozumieniu kreatywności, umiejętności zarabiania na życie, samostanowienia. Przodują w Europie i narastająca w ciągu ostatnich co najmniej kilkunastu lat przedsiębiorczość kobiet w Polsce może być powodem do dumy – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Anna Somorowska z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości powołując się na raport ManpowerGroup „Czego pragną pracownicy”, podaje, że dla 81 proc. kobiet rozwój zawodowy ma istotne znaczenie. Odsetek ten jest wyższy niż w przypadku mężczyzn aż o 11 pp. Kobiety wykazują także większą chęć do rozwijania swoich kompetencji zawodowych i trzy razy częściej niż mężczyźni deklarują chęć udziału w szkoleniach i kursach – wynika z opracowania „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju: jak uczą się obecnie pracownicy?”, przygotowanym przez Nowe Motywacje i Mobile Institute.
– W Sieci Przedsiębiorczych Kobiet obserwujemy narastającą grupę przedsiębiorczych kobiet w sieci. To 53 tys. kobiet, więc mogę powiedzieć, że networking, chęć uczenia się jest ogromna – ocenia ekspertka.
Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Biznes na obcasach” wskazuje, że według danych z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na koniec 2023 roku w Polsce było blisko 883,4 tys. aktywnych działalności gospodarczych założonych przez kobiety, co stanowiło 34 proc. wszystkich jednoosobowych działalności gospodarczych. Co piąta działalność założona przez kobietę zajmowała się handlem. Niewiele mniej (17 proc.) prowadziło działalność związaną z opieką zdrowotną oraz pomocą społeczną. Na tle pozostałych branż wyróżniają się działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (15 proc.) oraz pozostała działalność usługowa (12 proc.).
– Kobiety, które chcą uruchomić samodzielnie swoją własną firmę lub wejść w partnerstwo, w spółkę, najczęściej chcą nie tylko realizować swoje misje, marzenia, i to różni często kobiety od mężczyzn, ale przede wszystkim chcą tworzyć lepsze jutro. Ta misja, życiowe podejście, samostanowienie o sobie, samodzielność, bycie również panią swojego przedsiębiorstwa są po to, żeby wytwarzać coś, co się może przydać innym, i często chcemy realizować przede wszystkim nasze własne wizje i pomysły – przekonuje Anna Somorowska.
O rosnącej roli kobiet w biznesie przekonanych jest 83 proc. respondentów badania „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” Bigram i ThinkTank. Głównym atutem pań są rosnące doświadczenie zawodowe oraz umiejętność adaptacji do zmian, czyli kluczowe dziś kompetencje na rynku pracy i w biznesie. Co więcej, kobiety aktywniej niż panowie inwestują we własny rozwój, zarówno w zakresie wykształcenia formalnego, jak i poprzez dodatkowe szkolenia i kursy.
Jednocześnie jednak, jak wynika z raportu PIE, strach przed utratą stabilizacji, jaką daje praca na etacie, obawa przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem swojej firmy. Kobiety wskazują też na trudności z godzeniem działalności gospodarczej i funkcji opiekuńczych, życia rodzinnego. Prowadzenie własnego biznesu ma zróżnicowany wpływ na życie rodzinne polskich przedsiębiorczyń. Według wyników badań Fundacji Sukces Pisany Szminką 44 proc. z nich twierdzi, że ułatwia życie rodzinne, np. z powodu elastycznych godzin, ale jednocześnie 31 proc. deklaruje, że jest to utrudnienie.
– Kobiety przed własnym biznesem najczęściej powstrzymuje strach, brak wiary we własne siły, często bardzo niskie poczucie własnej wartości. Dlatego w sieci uczymy wzmacniania poczucia własnej wartości, pomagamy, żeby nas było więcej i można było pracować jeden na jeden, mentor biznesowy, mentorka biznesowa z daną osobą, aby się nie bać, bo popełnienie błędu nie jest porażką, ale tym, na czym się uczymy. Strach można ograniczyć – wskazuje ekspertka z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
Sieć Przedsiębiorczych Kobiet wskazuje, że blokady i lęki spowodowane przekonaniami ograniczają nasze działania. Uświadomić to może proces mentoringowy, warto poszukać też takiego środowiska, które będzie budujące i wspierające, np. przez networking. W ramach sieci można wziąć udział w programach, które pomagają rozwijać przedsiębiorczość. Klub Mentorek to społeczność kobiet dzielących się swoją wiedzą, doświadczeniem, praktykami i wsparciem. Klub Black Swan Prestige to z kolei społeczność dojrzałych i doświadczonych kobiet sukcesu, które nie osiadają na laurach i wciąż są ciekawe nowej wiedzy, doznań i wartościowych relacji. Klub jest miejscem rozmów, spotkań ze sztuką, rozbudowy sieci kontaktów oraz edukacji finansowej. Można również wziąć udział w programach, które pomagają w stawianiu pierwszych kroków we własnym biznesie czy rozwoju firmy na zagranicznych rynkach.
– Programów, które dotyczą przedsiębiorczych kobiet, mamy sporo, wśród nich program Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, mamy programy w boosterach, wszystkich filiach, które uruchamiane są na terenie całej Polski. Obecnie to ponad 16 boosterów w każdym regionie – mówi Anna Somorowska.
Czytaj także
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-07-07: Firmy czekają na ostateczne przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur. Mają być gotowe w wakacje
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-24: Qczaj: Po miesiącu w Tajlandii przeżywam jakieś przebudzenie. Ostatnio miałem w życiu dużo różnych trudności
- 2025-07-15: Dostawy elektrykiem w centrum Warszawy. DACHSER wprowadził do Polski swój bezemisyjny program
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.