Newsy

Prezes UKE: Cały świat telekomunikacyjny zauważył potrzebę promowania kobiet

2012-04-02  |  06:50
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • MP4

    "Dziewczyny na politechniki" - pod takim hasłem w tym roku obchodzony będzie Światowy Dzień Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego. Zaledwie co trzeci student uczelni technicznej to kobieta, a na kierunkach typowo technicznych studentki stanowią zaledwie kilka procent ogółu. Tegoroczne obchody mają zachęcić dziewczyny do wyboru specjalizacji dotąd uważanych za męskie.

    Światowy Dzień Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego przypada na 17 maja. Z inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych obchodzony jest od 2007 roku.

     - Tegoroczne obchody Światowego Dnia Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego odbywają się pod hasłem "Girls and Women in ICT". Hasło tegorocznych obchodów zostało ustalone przez Radę Ministrów Telekomunikacji ITU, czyli Międzynarodowego Związku Telekomunikacji ONZ - mówi Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, która jest jednym z patronów obchodów.

    Celem wydarzenia jest naświetlenie problemu niewystarczającej liczby kobiet w branży teleinformatycznej, zarówno w firmach, jak i na związanych z branżą kierunkach studiów. Według badań z 2011 roku kobiety stanowiły 34 proc. studentów na uczelniach technicznych. Jednak odsetek studentów płci żeńskiej na typowo technicznych kierunkach spada do liczby jednocyfrowej. Zaledwie co piąty zatrudniony w branży teleinformatycznej jest kobietą.

     - Dziewczęta myślące o wyborze kierunków technicznych często funkcjonują w obszarze stereotypów, że świat techniki i nowoczesnej technologii jest światem męskim. Jednak wszelkie badania wskazują na to, że rynek pracy będzie się zwiększał i będzie potrzebował nowych, wykwalifikowanych pracowników w tym obszarze. Dlatego warto tam poszukiwać kierunków pracy i swojego rozwoju - wyjaśnia założenia Światowego Dnia Magdalena Gaj.

    Również Komisja Europejska ostrzega o rosnącym deficycie wykwalifikowanych inżynierów w krajach członkowskich UE. Z ostatnich raportów wynika, że w 2015 może brakować 700 tys. specjalistów z branży ICT.

     - Cały świat telekomunikacyjny zauważył potrzebę promowania dziewcząt uczących się na kierunkach technicznych - dodaje prezes UKE.

    Obchody Światowego Dnia Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego rozpoczęły sie już pod koniec lutego i potrwają do połowy czerwca.

     - W kwietniu będziemy poszukiwać kobiet, które odniosły sukcesy w tej branży, nie tylko w administracji, ale też na stanowiskach dyrektorów, prezesów firm związanych z telekomunikacją, z nowoczesnymi technologiami. Chcemy zaprezentować ich sylwetki, żeby przeprowadzić z nimi ciekawe wywiady - mówi Magdalena Gaj.

    W maju zaplanowana jest debata pt. "Kobiety i dziewczęta w teleinformatyce" w Sali Kolumnowej w Sejmie, gdzie uczestnicy będą rozmawiać na temat perspektyw i szans zawodowych kobiet w branży.

     - Na konferencji będziemy mówić i pokazywać dobre przykłady kobiet, które odniosły sukcesy w branży, aby zachęcić dziewczyny do studiowania na kierunkach technicznych - dodaje prezes UKE.

    W Polsce nad obchodami Światowego Dnia patronat objęli m.in. prezydent Bronisław Komorowski, marszałek Sejmu Ewa Kopacz, minister administracji i cyfryzacji Michał Boni, minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka oraz prezes UKE Magdalena Gaj.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.