Newsy

W rekordowym tempie przybywa wypożyczalni kamperów. Pandemia spopularyzowała ten sposób podróżowania

2021-05-28  |  06:15
Mówi:Dariusz Wawrzyniak
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa
  • MP4
  • Pandemia przysłużyła się branży karawaningowej. Rośnie zarówno sprzedaż kamperów i przyczep kempingowych, jak i liczba wypożyczalni tych pojazdów. – Nie jesteśmy w stanie nawet oszacować, ile ich powstało w Polsce w ostatnich 12 miesiącach, a i tak trudno znaleźć wolne terminy w szczycie sezonu. Widać, że ten sposób spędzania wolnego czasu jest coraz bardziej popularny – mówi Dariusz Wawrzyniak, prezes zarządu Stowarzyszenia Polska Grupa Caravaningowa. W czasie pandemii kampery chętnie są też wykorzystywane jako mobilne biura.

    Kampery i przyczepy kempingowe gwarantują bezpieczeństwo podróżowania w czasie pandemii. Ludzie to dostrzegli i coraz więcej osób zakochuje się w karawaningu, a co najważniejsze, przekonują do tej pasji kolejne osoby. Rynek wynajmu kamperów i przyczep kempingowych urósł bardzo mocno i bez wątpienia ten rok pod każdym względem będzie rekordowy – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Wawrzyniak.

    Jak wynika z informacji płynących z rynku, obecnie trudno o jakiekolwiek wolne terminy najmu pojazdów na wakacje w tzw. wysokim sezonie, czyli od połowy czerwca do połowy września.

    Możemy śmiało mówić o tym, że ludzie coraz chętniej wybierają karawaning jako sposób na podróżowanie i formę spędzania wolnego czasu. To przede wszystkim wolność, niezależność, a także bezpieczeństwo. Cały czas, niezależnie od miejsca, w którym się zatrzymamy, jesteśmy u siebie, w swoim domu na kołach. Tylko od nas zależy, gdzie się zatrzymamy i spędzimy noc – dodaje prezes zarządu Polskiej Grupy Caravaningowej.

    Jak podkreśla, w czasie pandemii, w zależności od okresu i obowiązujących rozporządzeń rządowych, podróżowanie było znacznie ograniczone. Kempingi, które są na świeżym powietrzu, mimo że wydają się bezpiecznymi miejscami, również nie mogły przyjmować gości.

    – Zgodnie z nowymi rozporządzeniami jest już dopuszczone podróżowanie i zatrzymywanie się na kempingach, jednak w rygorze sanitarnym, przy zajętości 50 proc. parceli – zaznacza Dariusz Wawrzyniak. – Wszystkie kempingi w Polsce, szczególnie te, które są przystosowane do kamperów i przyczep, są bardzo dobrze wyposażone, zarówno od strony zabezpieczenia sanitarnego, jak i bieżącej dezynfekcji.

    Regulacje obowiązujące w Polsce i dotyczące podróżowania kamperami są dość ogólne, jeśli chodzi o wymogi np. w zakresie infrastruktury. To w zasadzie właściciele kamperparków czy pól namiotowych decydują o tym, w jaką infrastrukturę uzbroją swoje miejsca.

    – W Polsce jest coraz więcej profesjonalnie przygotowanych miejsc dla kamperów i przyczep kempingowych. Na większości kempingów jest miejsce, gdzie można zrzucić tzw. szarą wodę, napełnić kampera czystą wodą czy też podpiąć się do prądu. Ta infrastruktura jest na europejskim poziomie. Można już wymienić kilkadziesiąt kempingów w Polsce, które oferują standard znany z Włoch czy Chorwacji – zapewnia prezes Polskiej Grupy Caravaningowej.

    Jak dodaje, wiele pojazdów jest już całkowicie niezależnych od infrastruktury. Są wyposażone m.in. w solary, które produkują prąd, lub w możliwość wcześniejszego napełniania zbiorników na wodę. Zwykle mają one ok. 100 l pojemności, więc przy rozsądnym gospodarowaniu daje to niezależność nawet przez kilka dni. Z drugiej strony widać coraz więcej inwestycji w odpowiednią infrastrukturę.

    – Dostawcy gotowych boxów na pola kempingowe w tej chwili mają zamówienia na kolejne dwa–trzy lata. Widzimy więc, że rynek się zmienia, i to tylko na lepsze – podkreśla ekspert.

    SPGC podaje, że zdecydowana większość nowych kamperów sprzedaje się w Polsce „na firmę”. Pojazdy kupują właściciele mikro-, małych i dużych przedsiębiorstw. Możliwe, że to początek nowego trendu w branży karawaningowej – pracy zdalnej na kółkach. Kamper jako mobilne biuro to opcja dla wszystkich, którzy mogą pracować zdalnie, m.in. dla programistów, przedstawicieli handlowych, dziennikarzy, grafików, księgowych czy copywriterów.

    Serwis motorhome.pl podaje, że w latach 2016–2020 rynek kamperów w Polsce dynamicznie się rozwijał. W 2018 roku zarejestrowano w sumie 518 nowych samochodów kempingowych, co stanowiło wzrost o ponad 50 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W 2019 roku było ich już 724. Z kolei w 2020 roku nastąpił kolejny rekordowy skok – zarejestrowano 1040 aut. SPGC i PZPM podają, że pierwszy kwartał br. przyniósł wzrost rejestracji nowych i importowanych kamperów i przyczep kempingowych odpowiednio o 156 proc. i 162 proc. w ujęciu rocznym. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.