Newsy

Tylko co piąta firma pracuje w nowoczesnym biurze. Designerska przestrzeń nie jest kluczowa

2019-03-01  |  06:10

W Polsce jedynie ok. 20 proc. organizacji pracuje w nowoczesnych przestrzeniach biurowych, co oznacza, że 80 proc. nadal ma stare biura – mówi Karina Kreja, ekspert Kinnarps. To zaś oznacza dobre perspektywy dla rynku aranżacji wnętrzarskich i ekspertów, którzy je projektują. Atrakcyjna wizualnie przestrzeń i designerskie meble nie muszą bowiem oznaczać, że w danym biurze dobrze się pracuje. Do tego potrzebna jest właściwa aranżacja, dopasowana do potrzeb i stylu pracy konkretnej firmy.

– Organizacje coraz lepiej rozumieją, że aby pozyskać pracowników, muszą zaoferować im atrakcyjną przestrzeń. W związku z tym szukają dla siebie identyfikacji, oryginalnego kodu. Potencjał rynku nowoczesnych aranżacji meblarskich jest bardzo duży. Szacujemy, że obecnie w Polsce tylko około 20 proc. organizacji pracuje w nowoczesnych przestrzeniach biurowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karina Kreja, ekspert strategii środowiska pracy w Kinnarps, jednej z największych organizacji dostarczających rozwiązań aranżacji wnętrz biurowych.

Jak wynika z raportu Leesman Index „The Next 250k”, blisko 90 proc. pracowników biurowych deklaruje, że design miejsca pracy ma dla nich istotne znaczenie. Nowoczesne i odpowiednio zaaranżowane biuro stanowi nie tylko wizytówkę firmy w oczach klientów i kontrahentów, lecz także realnie wpływa na efektywność pracowników, budzi ich pozytywne skojarzenia z firmą i może stanowić dodatkowy atut w walce o młode talenty.

– Na świecie i w krajach zachodnich organizacje przeszły już ten etap rozwoju kilka lat temu, ale proces reorganizacji biur wcale nie jest zakończony. One cały czas się zmieniają, dlatego że coraz lepiej rozumiemy potrzeby organizacji, jesteśmy w stanie coraz lepiej na nie odpowiadać. Dlatego nawet te firmy, które już mieszkają w nowych biurach, cały czas ulepszają swoją przestrzeń – mówi Karina Kreja.

Jak podkreśla, dobrze zaprojektowana przestrzeń biurowa to wyzwanie dla specjalistów, bo nie ma na nią jednego, uniwersalnego wzorca. Biuro musi być dopasowane do indywidualnego profilu firmy, odpowiadać na jej zapotrzebowanie. Częstym błędem jest np. skupianie się na wystroju wnętrza i atrakcyjności biura z pominięciem jego walorów użytkowych.

– Istnieje dużo pięknych biur, na które jako specjalista patrzę z przerażeniem, ponieważ pod płaszczykiem pięknej aranżacji kryją się oczywiste błędy. Przez nie w tych miejscach nie będzie się dobrze pracowało – podkreśla Karina Kreja.

Najczęstsze błędy w projektowaniu przestrzeni biurowych wynikają z pominięcia analizy rzeczywistych potrzeb przyszłych lokatorów. W efekcie przyszłe biuro może być piękne, ale nieprzystosowane do profilu firmy.

– Dobrym przykładem jest zaprojektowanie pięknego call center, ale pozbawionego jakiejkolwiek aranżacji akustycznej, przez co osoby pracujące w takim otoczeniu nie są w stanie wykonywać poprawnie swoich obowiązków, bo to miejsce nie wycisza dźwięku. Podobnie jest z intensywnością projektu – jeśli za dużo się dzieje na danej przestrzeni, jej użytkownicy nie są w stanie ze sobą współpracować. Z kolei biuro zaprojektowane zbyt ekstensywnie powoduje, że użytkownicy rozbiegają się po nim i nie jesteśmy w stanie stworzyć warunków do pracy zespołowej – mówi Karina Kreja.

W projekcie biura nie tylko trzeba uwzględnić elementy takie jak klimatyzacja, rozkład stanowisk, poziom nasłonecznienia, lecz także wziąć pod uwagę przepływ informacji między pracownikami czy zapewnić im miejsce do pracy zespołowej etc.

To, co najważniejsze w biurze, nie jest widoczne, więc nie wystarczy zobaczyć go na zdjęciach. Trzeba wejść, posłuchać, dotknąć – chociażby po to, żeby sprawdzić wrażenia akustyczne. Dopiero wtedy wiemy, czy dana przestrzeń odpowiada potrzebom użytkowników. Najgorszym błędem, jaki się może wydarzyć, jest dostarczenie pięknego biura, zrobionego naprawdę w najwyższych standardach, które zupełnie nie jest użytkownikom potrzebne – podkreśla ekspertka Kinnarps.

Zaaranżowanie takiej przestrzeni, która będzie wygodna dla pracowników i atrakcyjna w oczach klientów, wiąże się jednak z pewnymi wydatkami.

 Koszt zaprojektowania przestrzeni biurowej wynika ze stosunkowo złożonej kalkulacji. Jeżeli mamy wynajętą przestrzeń biurową, to sama aranżacja kosztuje dzisiaj od 100 do 300 euro za mkw. Natomiast wyposażenie tego biura to koszt od około 5 do 10 tys. zł za stanowisko pracy – mówi Karina Kreja.

Taki wydatek należy jednak potraktować jako inwestycję, bo atrakcyjne i właściwie zaprojektowane biuro może być narzędziem employer brandingu, stanowiąc przewagę firmy w procesie rekrutacji i pozyskiwania wykwalifikowanych specjalistów, a nawet zwiększyć kreatywność i efektywność pracowników oraz wpłynąć na poziom absencji chorobowych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Prawo

Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.