Mówi: | Karol Domżała |
Funkcja: | zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych |
Firma: | Compensa TU SA Vienna Insurance Group |
Świadomość ubezpieczeniowa motocyklistów rośnie. Co trzeci dokupuje do OC polisę następstw nieszczęśliwych wypadków
Pierwsze dni ciepłej pogody to jednocześnie start sezonu motocyklowego. Popularność jednośladów na krajowych drogach rośnie z każdym rokiem, co wynika m.in. z wygody i niższych kosztów utrzymania w porównaniu z samochodem osobowym. Ich posiadacze przed wyjazdem na drogi powinni jednak pamiętać nie tylko o obowiązkowej polisie OC, ale i ubezpieczeniach dobrowolnych, które w razie stłuczki bądź poważniejszego wypadku będą chronić motocyklistę i sam pojazd. Jak wskazuje Karol Domżała z Compensy, ceny takich polis na przestrzeni ostatnich lat mocno spadły.
– W 2022 roku odnotowano w Polsce rekordową liczbę wydanych praw jazdy kategorii A, która uprawnia do poruszania się motocyklem. Zainteresowanie nimi rośnie już niemal z każdym rokiem – mówi agencji Newseria Biznes Karol Domżała, zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
W ślad za rekordowym zainteresowaniem rośnie również sprzedaż i rejestracje nowych motocykli. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w całym 2022 roku zarejestrowano nieco ponad 23,9 tys. motocykli, co stanowiło blisko 11-proc. wzrost r/r. To drugi najlepszy rezultat od 2015 roku (25,9 tys. rejestracji) – wówczas był to wynik boomu na 125-tki, kiedy umożliwiono jazdę nimi posiadaczom prawa jazdy kategorii B.
– Wzrost popularności motocykli może wynikać z kilku powodów. Pierwszym jest to, że koszty eksploatacji motocykla są znacznie niższe niż koszty eksploatacji samochodu osobowego. Poza tym jazda motocyklem – szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich – pozwala zaoszczędzić czas poświęcany na dojazdy chociażby do pracy, ponieważ jednoślad jest pojazdem niewielkich rozmiarów i może sprawnie poruszać się w korkach. Nie bez znaczenia jest też fakt, że jazda na motocyklu zapewnia po prostu ogromną frajdę – mówi Karol Domżała.
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami motocykl podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC, tak samo jak samochód osobowy. Za brak takiej polisy motocykliście grożą kary, a ich wysokość zależy od długości przerwy w ubezpieczeniu. Jeśli jest ona dłuższa niż dwa tygodnie, kierowca zostanie ukarany grzywną 1160 zł.
– OC nie jest jedynym ubezpieczeniem, na które warto, aby motocykliści zwrócili uwagę. W razie wypadku są oni bowiem bardziej narażeni na uszczerbek na zdrowiu niż kierowcy samochodów osobowych. Nie chroni ich karoseria, pasy czy poduszka powietrzna, dlatego są narażeni na ryzyko dużo poważniejszych urazów – mówi ekspert Compensy.
Jak podkreśla, niestety większość właścicieli motocykli poprzestaje na obowiązkowym OC. Co istotne, w razie wypadku z winy motocyklisty taka polisa ochroni tylko osoby poszkodowane i nie pokryje kosztów leczenia samego ubezpieczonego, jeśli on też ucierpi w zdarzeniu. Z ostatnich danych Policji wynika, że w 2021 roku motocykliści uczestniczyli w ponad 2 tys. wypadków drogowych, w których zginęło 215 osób, a prawie 1,9 tys. zostało rannych.
– Na szczęście świadomość ubezpieczeniowa wśród motocyklistów wzrasta i ze statystyk Compensy wynika, że już co trzeci motocyklista do ubezpieczenia OC dołącza również ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków – mówi Karol Domżała.
Jak wskazuje, obowiązkowa polisa OC nie chroni też motocykla i nie pokryje kosztów jego naprawy po wypadku. Dlatego właściciele jednośladów powinni się również zastanowić nad ubezpieczeniem autocasco. Jego dodatkową zaletą jest fakt, że taka polisa zadziała również w przypadku kradzieży motocykla (według danych KGP w 2021 roku w Polsce zgłoszono kradzież 1340 jednośladów, w większości z przestrzeni otwartych – niestrzeżonych parkingów, podwórek i posesji).
– Wśród motocyklistów wciąż pokutuje mit, że ubezpieczenie AC jest bardzo drogie i jego cena sięga kilkudziesięciu procent wartości motocykla. Tymczasem na przestrzeni ostatnich lat rynek ubezpieczeniowy bardzo mocno się zmienił. Co najmniej kilka towarzystw zaktualizowało swoją ofertę ubezpieczeniową i dzisiaj ubezpieczenie autocasco dla motocykla można zawrzeć już od 4 proc. jego wartości – mówi zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Czytaj także
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-26: W anestezjologii dokonał się skokowy postęp. To dziś jedna z najbezpieczniejszych dziedzin medycyny
- 2024-03-12: Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych przetwarzanych w różnych urzędach. NIK zapowiada kontrole we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-02-29: Związki domagają się zmian na kolei. Problemem jest rozdrobnienie rynku i nieefektywne zagospodarowanie czasu pracy maszynistów
- 2024-01-26: Ochrona danych osobowych na coraz wyższym poziomie. Zarówno świadomość, jak i przepisy wymagają jednak poprawy
- 2024-02-09: Bezpieczeństwo w polskich szpitalach pozostawia wiele do życzenia. Dotyczy to zarówno pacjentów, jak i personelu medycznego
- 2024-01-10: Niskie temperatury to sezon na częste awarie akumulatorów. Ten problem to zmora także dla kierowców elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.