Mówi: | Ilona Antoniszyn-Klik |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
W maju W. Pawlak poleci pierwszym rejsem LOT-u do Chin
Waldemar Pawlak udaje się z wizytą do Pekinu. Poleci pierwszym rejsem oferowanym przez polskiego przewoźnika bezpośrednio do Chin. - To będzie misja gospodarcza - mówi Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.
- Planujemy pierwszą. dużą wizytę premiera Pawlaka Polskimi Liniami Lotniczymi w maju. Jesteśmy pewni, że będzie miał ze sobą przedstawicieli biznesu, którzy przy okazji tej wizyty będą mogli nawiązać bardzo dobre kontakty gospodarcze - zapewnia Ilona Antoniszyn-Klik.
Waldemar Pawlak chce kontynuować to, co zainicjował podczas grudniowej wizyty prezydent Bronisław Komorowski. Spotkania z przedstawicielami władz i z chińskimi przedsiębiorcami przynoszą wymierne rezultaty.
O szczegółach wizyty resort gospodarki na razie nie chce mówić.
- Przede wszystkim planujemy komisję mieszaną na wysokim szczeblu, gospodarczą chińsko-polską. Resztę programu chcielibyśmy ujawnić krótko przed wyjazdem. Proszę mi wierzyć, że będzie to program bardzo interesujący - mówi wiceminister gospodarki.
To nie jedyne spotkanie na najwyższym szczeblu władz planowane na najbliższe miesiące. W kwietniu do Polski przylatuje chiński premier, Wen Jiabao. Zdaniem Waldemara Pawlaka intensywne kontakty oznaczają, że relacje z Chinami zyskują konkretny wymiar, zarówno gospodarczy, jak i polityczny.
Rozwijaniu współpracy polsko-chińskiej ma sprzyjać program Go China, zainicjowany przez 4 ministerstwa: gospodarki, sportu i turystyki, rolnictwa i spraw zagranicznych oraz 4 agencje państwowe: PAIIIZ, PARP, ARR i POT. Celem programu jest pobudzenie eksportu polskich towarów do Chin, przyciagnięcie chińskich inwestorów do Polski i zachęcenie polskich przedsiębiorców do inwestowania w Państwie Środka.
Pierwszy rejs LOT-u do Pekinu z Pawlakiem na pokładzie
Czytaj także
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2023-09-18: Chiny otwarcie dążą do pozycji światowego hegemona. Wykorzystują organizacje międzynarodowe do realizacji tego celu
- 2023-10-02: Marek Kamiński: Być może kiedyś będę chciał samotnie przejść w poprzek Antarktydę, nikt tego jeszcze nie zrobił o własnych siłach. Nie wykluczam także komercyjnego lotu w kosmos
- 2023-06-26: Ceny ropy naftowej niższe niż przed rokiem o jedną trzecią. Powodem jest słaby popyt, zwłaszcza ze strony Chin
- 2023-05-04: Indie przejmują od Chin pałeczkę lidera światowego wzrostu. Na ich korzyść przemawia nie tylko demografia, ale też niskie koszty pracy
- 2023-04-21: Chińska gospodarka notuje niewidziane od miesięcy ożywienie. Długoterminowo zbierają się nad nią czarne chmury
- 2023-02-28: W rok po inwazji Rosji na Ukrainę ceny surowców wróciły do poziomów sprzed wojny. Teraz duże znaczenie będzie mieć odbicie w Chinach
- 2023-02-27: Oparte na sztucznej inteligencji systemy oceny obywateli mogą prowadzić do wielu nadużyć. Unijne prawo ma ich zakazać
- 2023-01-20: Turystyka budzi się z zastoju. W 2022 roku Polacy wrócili do masowego podróżowania
- 2022-12-29: Wielu ekonomistów prognozuje recesję w 2023 roku. Polska może jednak uniknąć tego scenariusza
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.