Newsy

W tym roku catering świąteczny wyjątkowo popularny. Koszty samodzielnego gotowania mogą być wyższe niż zamówienie gotowych potraw

2022-12-15  |  06:20
Mówi:Tadeusz Müller
Funkcja:kucharz, restaurator
Firma:właściciel firmy cateringowej Dieta Z Liścia
  • MP4
  • Polacy coraz chętniej decydują się na świąteczny catering, bo samodzielne przygotowanie wigilijnych posiłków dla całej rodziny jest niezwykle czasochłonne. Dodatkowo zamówienie gotowych porcji dla konkretnej liczby osób może być także bardziej opłacalne cenowo. – Wystartowaliśmy na początku grudnia ze sprzedażą posiłków na wigilię i mamy większy ruch niż rok temu – mówi kucharz Tadeusz Müller. To też oznacza, że coraz więcej osób zamawia dania wegańskie, bo takie oferuje jego firma cateringowa Dieta Z Liścia. Chociaż najczęściej zamawiane są pierogi i bigos wege, również ze względu na ich cenę, to dużym zainteresowaniem cieszą się nowości takie jak m.in. bakłażan po żydowsku czy śledzie roślinne po kaszubsku.

    Podejście Polaków do świętowania zaczyna się zmieniać. Coraz więcej osób woli celebrować wyjątkowe chwile z bliskimi, zamiast poświęcać długie godziny na sprzątanie czy gotowanie tradycyjnych świątecznych potraw. Zamawiając catering wigilijny, nie trzeba się martwić planowaniem menu i listą zakupów, a czas zaoszczędzony na staniu w kolejkach, gotowaniu i sprzątaniu kuchni można przeznaczyć na inne przyjemności.

    – W tym roku zainteresowanie cateringiem świątecznym jest zaskakująco wysokie, być może dlatego że więcej pracujemy, wzięliśmy więcej etatów, żeby wyrównać sytuację ekonomiczną spowodowaną kryzysem. Jesteśmy zdziwieni, że tak kompulsywnie Polacy zamawiają cateringi na świąteczny stół – mówi agencji Newseria Lifestyle Tadeusz Müller, kucharz i restaurator.

    W tym roku Polacy muszą się liczyć ze znacznie większymi wydatkami na organizację świąt w związku z dużymi podwyżkami cen żywności. Jak wynika z danych GUS, w listopadzie br. produkty żywnościowe i napoje bezalkoholowe podrożały o 22,3 proc. w ciągu roku. Bardziej szczegółowe dane za październik pokazują, że ryby są droższe niż rok temu o 22,6 proc., mięso o 25 proc., jaja – o 21,7 proc., mąka – o ponad 45 proc., warzywa – o 17 proc., a owoce – o 14 proc. Rekordzistą jest cukier, który podrożał o blisko 98 proc. Zdaniem restauratora te oficjalne – i tak wysokie – wzrosty mają się nijak do rzeczywistości, bo ceny niektórych produktów poszły w górę o ponad 100 proc. Do oszczędności na świątecznych przygotowaniach konsumentów mogą jednak zmusić inne, pilniejsze wydatki.

    Na pewno Polacy wydadzą w tym roku mniej pieniędzy na wigilię, dlatego że muszą poradzić sobie z innymi wydatkami, ale jednak coś na tym stole musi być. Nie dla wszystkich jest to łatwe, żeby samemu zrobić wigilię, samemu wszystkie dania wykonać, w związku z tym na rynku jest bardzo dużo ofert gotowych wigilii. Myślę, że to jest nadal atrakcyjne rozwiązanie – mówi właściciel firmy cateringowej Dieta Z Liścia.

    Jak zauważa, klienci coraz chętniej wybierają świąteczny catering, bo z jednej strony jest to oszczędność czasu, a z drugiej – pieniędzy.

    – Wydatek ok. 400 zł na to, żeby zapełnić cały stół potrawami wigilijnymi przygotowanymi przez nas, wydaje się nie aż tak wysoki. Porównując to z własnymi kosztami przygotowania stołu wigilijnego, które mogą sięgać tysiąca złotych, to rzeczywiście może być to fajna alternatywa – ocenia kucharz.

    Przewagą cateringu może być precyzyjne zamówienie ilości jedzenia odpowiadającej liczbie osób przy stole. Przy samodzielnych zakupach i gotowaniu łatwiej o przeszacowanie potrzebnej na świąteczny czas żywności. W efekcie po świętach duża jej część ląduje na śmietniku.

    – W czasach szalonej inflacji warto rozpisać sobie, ile jest osób na wigilii i ile jedna osoba jest w stanie zjeść. Takie notatki zawsze pomagają. Średnio jedna osoba zjada ok. 500 gramów podczas posiłku, załóżmy, że podczas wigilii to będzie 700 gramów. Nie ma więc co przesadzać – mówi Tadeusz Müller.

    Tegorocznym hitem zamówień są pierogi – tutaj w wersji z kapustą, grzybami i pigwą  – oraz bigos z roślinnymi dodatkami i kotletami sojowymi.

    Są to produkty bardziej ekonomiczne, a bardzo tradycyjne. Można się tym najeść podczas wigilii. Nie musi być to szlachetna ryba, dlatego że pozostajemy w kręgu wegetariańskich dań. Jest to na pewno mniejszy paragon zakupowy w tak trudnym czasie – mówi kucharz. – Ceny tych produktów w tym roku, mimo szalonej inflacji, są nadal atrakcyjne: pierogi są po 35–40 zł, bigosy z roślinnymi dodatkami to ok. 50 zł za kilogram.

    W okresie przedświątecznym firmy cateringowe pracują na zwiększonych obrotach. Właściciel Diety Z Liścia ze sprzedażą posiłków na wigilię wystartował na początku grudnia. Jak podkreśla, Polacy są przywiązani do tradycyjnych potraw, takich jak karp czy postne pierogi, ale chętnie sięgają po nowości.

    – Mamy jeszcze większy ruch niż rok temu, być może też dlatego, że w tym roku wprowadziliśmy premierowo autorskie dania wegańskie, takie jak: bakłażan po żydowsku czy śledzie roślinne po kaszubsku. Te produkty budzą duże zainteresowanie i jestem bardzo zadowolony, że roślinna wigilia jest coraz popularniejsza. Może też dlatego dużo klientów się do nas zwraca – mówi Tadeusz Müller. 

    Jak zaznacza, wśród zamawiających są zarówno klienci indywidualni, jak i firmy, które organizują przyjęcia wigilijne dla swoich pracowników.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.