Newsy

Warszawa chce stworzyć przestrzeń dla innowacyjnych firm

2014-05-21  |  06:50

Stołeczny samorząd podpisał list intencyjny w sprawie utworzenia kompleksowego systemu wsparcia lokalnych start-upów. Projekt ma pomagać najmniejszym firmom w zdobywaniu kapitału na start i rozwój. Blisko 90 proc. warszawskich firm stanowią małe i mikropodmioty, dlatego prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz liczy, że projekt przyczyni się do wzrostu ich konkurencyjności, a w konsekwencji – do szybszego rozwoju miasta. Partnerami miasta w tym projekcie są Giełda Papierów Wartościowych oraz Stowarzyszenie Aula.

– Wspólnie z Giełdą Papierów Wartościowych będziemy promować i zachęcać wszystkich, którzy chcą w start-upy zainwestować, po to, żeby one mogły funkcjonować, żeby było jak najmniej nieudanych inicjatyw. Chociaż w Ameryce często się mówi, że jak ktoś chociaż raz nie zbankrutował, to znaczy, że nie ma doświadczenia. Niemniej jednak chcielibyśmy, żeby one się kończyły powodzeniem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

Warsaw Startup Space to wspólny projekt m.st. Warszawa, Giełdy Papierów Wartościowych oraz Stowarzyszenia Aula. Według prezesa GPW, ma on stworzyć kompleksową przestrzeń dla młodych przedsiębiorców, która będzie ułatwiała zakładanie i rozwijanie własnego biznesu.

– Będzie to polegało na zapewnieniu im przestrzeni fizycznej, dostępu do odpowiednich urządzeń teleinformatycznych, aparatury, porad finansowych, prawnych, marketingowych, finansowania i promocji – wyjaśnia Adam Maciejewski, prezes GPW.

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, polega na poszukiwaniu inwestorów, którzy będą skłonni wyłożyć niewielkie sumy pieniędzy na innowacyjny projekt. Niewielkie kwoty w formie pożyczki, darowizny lub zakupu udziałów pozwalają zbierać kapitał nawet bardzo ryzykownym przedsięwzięciom, które nie mogą liczyć na sfinansowanie poprzez np. kredyt bankowy. Również regulowany rynek kapitałowy oraz rynek długu, ze względu na koszty wejścia oraz emisji, pozostają poza zasięgiem większości młodych przedsiębiorców. Crowdfunding pozwala wypełnić tę lukę i uchronić przed wykluczeniem z rynku finansowego wiele ryzykownych i śmiałych inicjatyw.

Obok braku środków finansowych, w przypadku start-upów sporą barierą rozwoju mogą być podatki oraz składki ZUS. Według organizacji zrzeszających pracodawców, problemem jest nie tylko ich wysokość, lecz również złożoność samego systemu. W przypadku bardzo ryzykownych start-upów może to zniechęcać potencjalnych innowatorów do wejścia na rynek ze swoimi pomysłami. Prezydent Warszawy zwraca jednak uwagę, że przedsiębiorcy mają pewną elastyczność, bo mogą rozliczać się liniowo według stawki 19 proc.

– Kwestia systemu podatkowego to jest oczywiście kwestia ogólnopaństwowa. Ale biorąc pod uwagę to, że start-upy mogą płacić podatek PIT 19-proc., to jest już pewien postęp w porównaniu do sytuacji przedtem – uważa prezydent Warszawy.

Według Gronkiewicz-Waltz także regulacje dotyczące zakładania działalności gospodarczej są obecnie znacznie bardziej przyjazne, niż to było w przeszłości. Niemniej jednak, Polska jako kraj członkowski UE nie może w dowolny sposób kształtować swoich regulacji, bo jest ograniczona przez prawo europejskie. Zdaniem Gronkiewicz-Waltz, niska innowacyjność polskich firm jest uwarunkowana także kulturą, która na tle tle kultury proinnowacyjnej w USA jest widoczną barierą rozwoju start-upów.

– Zakładanie działalności już jest dość szybkie, bo rejestruje się u nas w każdej dzielnicy, można nawet online założyć działalność gospodarczą. Nie ma tutaj problemu. Na pewno nie ma u nas jeszcze takiej kultury biznesowej jak w Stanach Zjednoczonych, a jesteśmy w Europie i też jesteśmy trochę ograniczani niektórymi przepisami Unii Europejskiej. Niemniej jednak będziemy się starali, żeby było jak najłatwiej – mówi prezydent Warszawy. 

Długoterminowym celem projektu Warsaw Startup Space jest wspieranie innowacyjności polskiej gospodarki oraz promowanie wizerunku Warszawy jako miasta przedsiębiorczego i dynamicznego. To z kolei ma przyciągać kolejnych inwestorów i przedsiębiorców – zarówno do miasta, jak i na rynek kapitałowy. Stołeczny samorząd podejmuje także inne inicjatywy, które mają wspierać rozwój lokalnej przedsiębiorczości i innowacyjności. 

 Z Unii Europejskiej przydzieliliśmy ponad 60 mln zł dla ponad 3 tys. przedsiębiorców i będziemy to kontynuować. Teraz mamy więcej, mamy ponad 100 mln zł środków z Unii. To jest pomoc w infrastrukturze, jest Centrum Przedsiębiorczości na Smolnej, gdzie można uzyskać wszelkie informacje, jeśli się chce założyć działalność gospodarczą, różnego typu usługi innowacyjne. I tam też przedsiębiorcy mogą się spotkać, podzielić się informacjami, mogą też początkowo wynająć, po cenach nierynkowych taką powierzchnię, jeśli jeszcze nie mają środków na biuro – wyjaśnia Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.