Mówi: | Anna Kozłowska-Pietraszko, dyrektor ds. komunikacji, Digital Care Michał Dąbrowski, dyrektor ds. finansowych, członek zarządu, Digital Care |
Większość Polaków wymienia smartfony co dwa lata, ale chciałaby częściej. Na popularności zyskuje wynajem elektroniki
60 proc. Polaków ma smartfon, który ma nie więcej niż półtora roku – wynika ze Smart Barometr 2022 zrealizowanego przez Digital Care i Kantar. Zdecydowana większość wymienia urządzenia mobilne co dwa lata lub rzadziej, choć wielu badanych podkreśla, że woleliby częściej. Dlatego na popularności zyskuje najem smartfonów, który pozwala na wymianę sprzętu na nowszy model bez czekania na wygaśnięcie umowy z operatorem. Wciąż jednak najpopularniejszym miejscem zakupów urządzeń mobilnych są salony operatorów komórkowych.
Prawie trzy czwarte użytkowników smartfonów korzysta na co dzień z jednego urządzenia, ale 28 proc. używa dwóch lub więcej. Najczęściej wybierane są smartfony z systemem operacyjnym Android (86 proc.), a 12 proc. Polaków, głównie osoby młode, używa smartfonów z systemem iOS.
– Są to głównie urządzenia do 1000 zł. Aż 60 proc. Polaków ma urządzenia właśnie do tej kwoty, natomiast już ponad 30 proc. Polaków używa smartfonów wartych ponad 1000 zł. To o 10 punktów procentowych więcej niż w poprzedniej edycji naszego badania. Najdroższe urządzenia (powyżej 2000 zł) cieszą się największą popularnością w grupie 18–29 lat – mówi agencji Newseria Biznes Anna Kozłowska, dyrektor komunikacji w Digital Care. – Co ważne, Polacy nie tylko kupują droższe smartfony, ale też coraz chętniej dokupują do nich akcesoria.
Wśród najpopularniejszych akcesoriów zintegrowanych ze smartfonami są bezprzewodowe słuchawki (58 proc.) oraz głośniki (40 proc.). Smartwatche nosi 38 proc. badanych, a smartbandy – 22 proc. Znacznie rzadziej integrujemy nasze telefony z samochodem lub telewizorem (po 1 proc.).
Z badania Smart Barometr 2022 wynika, że Polacy najczęściej kupowali swoje telefony u operatorów komórkowych (33 proc.), w stacjonarnych sklepach RTV/AGD (26 proc.) oraz na Allegro (13 proc.), a także w innych sklepach internetowych (6 proc.). 82 proc. osób decyduje się na wymianę urządzenia co dwa lata lub rzadziej.
– Jedynie 20 proc. badanych wymienia swój smartfon na nowy co rok lub półtora roku. Natomiast pytani o to, jak często chcieliby wymieniać swój smartfon, aż 40 proc. odpowiada, że chciałoby to robić co roku lub częściej – dodaje Anna Kozłowska.
Mimo to 60 proc. badanych deklaruje, że korzysta ze smartfona, który ma nie więcej niż półtora roku. To o ponad 10 pkt proc. więcej niż w 2019 roku. Najczęściej wskazywanym powodem wymiany telefonu jest awaria starego urządzenia (44 proc.) lub jego zniszczenie (36 proc.), a także brak wsparcia technologicznego ze strony producenta (25 proc.). 31 proc. wymienia smartfon wtedy, kiedy otrzyma nową, atrakcyjną ofertę.
Badanie Digital Care i Kantaru pokazało także, że podczas zakupu smartfona Polacy coraz częściej szukają lepszej jakości i wybierają droższe modele. Blisko połowa płaci za nowy telefon jednorazowo kartą lub gotówką, a druga połowa korzysta z możliwości rozłożenia płatności w czasie – dolicza je do swojego abonamentu za usługi telekomunikacyjne lub korzysta z rat 0 proc. Częściej też decydują się na wynajem lub leasing, szczególnie dotyczy to marki Apple.
– W iMad minął rok od czasu wprowadzenia oferty najmu i aktualnie już co trzeci smartfon w naszej sieci jest wynajmowany. Dodatkowo w kanale online jest to już ponad 90 proc. wszystkich urządzeń – wymienia dyrektor komunikacji w Digital Care.
Najpopularniejsze modele to iPhone 13, iPhone 13 Pro i iPhone 13 Pro Max. Najchętniej na wynajem decydują się klienci indywidualni (41 proc. ogółu klientów sieci iMAD) i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (37 proc.). 22 proc. stanowią klienci korporacyjni – średnie i duże firmy.
– Klienci decydujący się na najem wybierają wszystkie dostępne w ofercie modele telefonów, natomiast dominują urządzenia high-endowe, premium. Telefony są najpopularniejszym przedmiotem najmu, natomiast dość popularne są również laptopy i tablety – uściśla Michał Dąbrowski, członek zarządu i dyrektor finansowy Digital Care.
Wśród największych korzyści płynących z najmu wskazywane są możliwość wymiany urządzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70 proc.) oraz niska opłata miesięczna (52 proc.). Eksperci Digital Care dodają do tego jeszcze proekologiczne korzyści – po zakończeniu najmu telefony są odnawiane i ponownie trafiają do dostępnej puli. Tym bardziej że większość klientów planuje wymienić urządzenie, kiedy tylko na rynku pojawi się nowy model telefonu (50 proc.), lub zwrócić urządzenie i podpisać umowę na kolejne (20 proc.).
Czytaj także
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-08-21: Prawie połowie najemców zdarzyły się opóźnienia w czynszu. Co 10. zwlekał co najmniej miesiąc
- 2024-09-02: Na rynku najmu brakuje większych mieszkań, a popyt na nie rośnie. Coraz popularniejszy może się stać najem domów
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-17: Nieuczciwi najemcy bardziej chronieni przez prawo niż właściciele mieszkań. Konieczne są zmiany przepisów i sprawny system eksmisyjny
- 2024-05-06: Letnie igrzyska olimpijskie napędzają paryski rynek najmu krótkoterminowego. Nawet co piąty mieszkaniec Paryża chce wynająć swoje mieszkanie na czas olimpijskich zmagań
- 2024-04-02: Rynek wynajmu krótkoterminowego bardzo szybko rośnie. Co roku przybywa na nim kilka tysięcy apartamentów i domów wakacyjnych
- 2023-12-19: Branża nieruchomości analizuje wymogi ESG i ryzyka związane z ich niewdrożeniem. Wśród nich ograniczony dostęp do finansowania i niższe wyceny budynków
- 2023-11-16: Polacy inwestują z myślą o spokojnej emeryturze. Wciąż niewielu z nich korzysta przy tym z dobrowolnych programów emerytalnych
- 2023-08-02: Coraz więcej mieszkań jest wynajmowanych od firm i funduszy. Do końca tej dekady ich liczba na rynku przekroczy 100 tys.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.