Newsy

W.Pawlak: Liczę, że min. Rostowski zlikwiduje akcyzę na ekologiczne auta

2012-05-17  |  06:50
Mówi:Waldemar Pawlak
Funkcja:Wicepremier, Minister Gospodarki
  • MP4

    Minister gospodarki chce przekonać ministra finansów, że na ekologii i energooszczędności można zarobić. Resort finansów czeka na konkretne rozwiązania.

      – Bardzo zależy nam na tym, żeby szeroko spopularyzować energooszczędne rozwiązania. A szczególnie zachęcać do nowych przedsięwzięć takich jak pompy ciepła, liczniki inteligentne, inwestowanie w mikroźródła, solary czy inne źródła do produkcji energii elektrycznej, np. wiatraki czy panele słoneczne – wymienia Waldemar Pawlak, wicepremier i szef resortu gospodarki. 

    Wicepremier wskazuje na tzw. ekologiczne samochody, jako rozwiązanie mające pomóc w oszczędzaniu energii. 

     – Rozmawiałem ostatnio z ministrem Rostowskim, żeby "odpuścił sobie" akcyzę od samochodów, które są oszczędne, szczególnie hybrydowych i elektrycznych. Na razie sobie tylko porozmawialiśmy  –  informuje Waldemar Pawlak. –  Natomiast mam nadzieję, że zrozumie, że może na tym więcej zarobić, bo dostanie teraz duży VAT. Potem będą niższe przychody z podatków od paliw płynnych, natomiast pojawią się podatki od energii elektrycznej.

    Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym stawka podatku na samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2 tys. cm3 wynosi 18,6 proc., a dla pozostałych –  3,1 proc. podstawy opodatkowania. 

     – Ważne jest, żeby widzieć w efektywności energetycznej pewien bardzo prosty mechanizm, że w czasie kryzysu, kiedy jest niższa wartość pieniądza, wtedy opłaci się inwestować w przedsięwzięcia, które oszczędzają energię. Bo mniej płacimy za tego typu instalacje, jak choćby za pompę ciepła. Jeżeli mamy pracę, uzyskujemy dobre dochody, to opłaci się zainstalować w domu pompę ciepła, bo później, na emeryturze, koszty eksploatacji tego typu urządzeń i w ogóle pozyskania ciepła dla gospodarstwa domowego będą znacznie niższe – tłumaczy szef resortu gospodarki.

    Na konkretne rozwiązania zmotoryzowani muszą jeszcze poczekać. 

     – Nie wpłynął żaden projekt dotyczący akcyzy na samochody hybrydowe czy elektryczne. Zatem nie prowadzimy prac w tym zakresie – informuje Sylwia Stelmachowska z biura prasowego Ministerstwa Finansów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    European Financial Congress 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu

    O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo, stąd postulat, by uczestnicy rynku składali przysięgę na wzór przysięgi Hipokratesa. Zgodnie z nią mieliby dbać o to, by zastosowania technologii miały wymiar etyczny. Zdaniem ekspertów potrzebnych jest też więcej szczegółowych regulacji.

    Bankowość

    Zapóźnienie w transformacji może obniżyć konkurencyjność całej gospodarki. Konieczne przyjęcie ustawy o ochronie klimatu

    – Biznes jest gotowy na Fit for 55 i co ciekawe, banki też są na to gotowe. Natomiast niegotowe są polskie regulacje i polska energetyka. Tym, co jest nam teraz w Polsce potrzebne, są dobre strategie i dobre planowanie – ocenia Ilona Jędrasik, nowa prezes zarządu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, polska energetyka musi zdecydowanie przyspieszyć z transformacją w kierunku odnawialnych źródeł, ponieważ w scenariuszu business as usual konsekwencją może być spadek konkurencyjności całej krajowej gospodarki.

    Transport

    CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej

    Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pod znakiem zapytania. Nowy rząd wciąż przeprowadza audyty. Budowa, zapowiadana jako największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii, to nie tylko plan potężnego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale także obejmująca cały kraj przebudowa sieci kolejowej. – Powinniśmy obniżać temperaturę sporu wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i przechodzić do konkretnych, bardziej operacyjnych decyzji – ocenia Michał Litwin dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.