Mówi: | Waldemar Pawlak |
Funkcja: | Wicepremier, Minister Gospodarki |
W.Pawlak: Liczę, że min. Rostowski zlikwiduje akcyzę na ekologiczne auta
Minister gospodarki chce przekonać ministra finansów, że na ekologii i energooszczędności można zarobić. Resort finansów czeka na konkretne rozwiązania.
– Bardzo zależy nam na tym, żeby szeroko spopularyzować energooszczędne rozwiązania. A szczególnie zachęcać do nowych przedsięwzięć takich jak pompy ciepła, liczniki inteligentne, inwestowanie w mikroźródła, solary czy inne źródła do produkcji energii elektrycznej, np. wiatraki czy panele słoneczne – wymienia Waldemar Pawlak, wicepremier i szef resortu gospodarki.
Wicepremier wskazuje na tzw. ekologiczne samochody, jako rozwiązanie mające pomóc w oszczędzaniu energii.
– Rozmawiałem ostatnio z ministrem Rostowskim, żeby "odpuścił sobie" akcyzę od samochodów, które są oszczędne, szczególnie hybrydowych i elektrycznych. Na razie sobie tylko porozmawialiśmy – informuje Waldemar Pawlak. – Natomiast mam nadzieję, że zrozumie, że może na tym więcej zarobić, bo dostanie teraz duży VAT. Potem będą niższe przychody z podatków od paliw płynnych, natomiast pojawią się podatki od energii elektrycznej.
Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym stawka podatku na samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2 tys. cm3 wynosi 18,6 proc., a dla pozostałych – 3,1 proc. podstawy opodatkowania.
– Ważne jest, żeby widzieć w efektywności energetycznej pewien bardzo prosty mechanizm, że w czasie kryzysu, kiedy jest niższa wartość pieniądza, wtedy opłaci się inwestować w przedsięwzięcia, które oszczędzają energię. Bo mniej płacimy za tego typu instalacje, jak choćby za pompę ciepła. Jeżeli mamy pracę, uzyskujemy dobre dochody, to opłaci się zainstalować w domu pompę ciepła, bo później, na emeryturze, koszty eksploatacji tego typu urządzeń i w ogóle pozyskania ciepła dla gospodarstwa domowego będą znacznie niższe – tłumaczy szef resortu gospodarki.
Na konkretne rozwiązania zmotoryzowani muszą jeszcze poczekać.
– Nie wpłynął żaden projekt dotyczący akcyzy na samochody hybrydowe czy elektryczne. Zatem nie prowadzimy prac w tym zakresie – informuje Sylwia Stelmachowska z biura prasowego Ministerstwa Finansów.
Czytaj także
- 2021-09-16: Zespół Kombii: Wielu naszych fanów twierdzi, że „5” to nasz najlepszy album. Jesteśmy dumni z tego krążka i nic byśmy na nim nie zmienili
- 2020-08-26: Grzegorz Skawiński: Lato zawsze było dla nas sezonem żniw. W tym roku nie zagraliśmy żadnego koncertu
- 2019-03-14: Dla 65 proc. Polaków patriotyzm przejawia się w kupowaniu krajowych produktów. Wybory przy sklepowych półkach mają przełożenie na gospodarkę
- 2018-06-05: Polska aplikacja pozwoli zamówić zdjęcie zrobione w kosmosie. Spectator pozwala monitorować wybrane obszary na Ziemi
- 2018-06-13: Dobra sytuacja branży poligraficznej w Polsce. Problemem nie jest niskie czytelnictwo, ale terminy płatności i kondycja finansowa wydawców
- 2017-11-07: Liderzy zespołu Kombii napisali książkę „Królowie życia”. Opisali w niej prawie pięćdziesiąt lat swojej obecności na scenie muzycznej
- 2017-12-05: Waldemar Tkaczyk: z Grzegorzem Skawińskim bardzo dobrze się rozumiemy, nie tylko muzycznie
- 2017-02-01: Spaliny z silników diesla są równie groźne co azbest. Koncerny będą odchodzić od tych napędów i stawiać na hybrydy i wodór
- 2016-07-27: Spada liczba udzielanych kredytów. Po raz pierwszy od miesięcy zmniejszyła się także ich wartość
- 2016-03-15: Gwiazdy śledzą nowinki motoryzacyjne. Wybrały się na premierę najnowszych modeli Volvo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu
O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo, stąd postulat, by uczestnicy rynku składali przysięgę na wzór przysięgi Hipokratesa. Zgodnie z nią mieliby dbać o to, by zastosowania technologii miały wymiar etyczny. Zdaniem ekspertów potrzebnych jest też więcej szczegółowych regulacji.
Bankowość
Zapóźnienie w transformacji może obniżyć konkurencyjność całej gospodarki. Konieczne przyjęcie ustawy o ochronie klimatu
– Biznes jest gotowy na Fit for 55 i co ciekawe, banki też są na to gotowe. Natomiast niegotowe są polskie regulacje i polska energetyka. Tym, co jest nam teraz w Polsce potrzebne, są dobre strategie i dobre planowanie – ocenia Ilona Jędrasik, nowa prezes zarządu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, polska energetyka musi zdecydowanie przyspieszyć z transformacją w kierunku odnawialnych źródeł, ponieważ w scenariuszu business as usual konsekwencją może być spadek konkurencyjności całej krajowej gospodarki.
Transport
CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pod znakiem zapytania. Nowy rząd wciąż przeprowadza audyty. Budowa, zapowiadana jako największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii, to nie tylko plan potężnego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale także obejmująca cały kraj przebudowa sieci kolejowej. – Powinniśmy obniżać temperaturę sporu wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i przechodzić do konkretnych, bardziej operacyjnych decyzji – ocenia Michał Litwin dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.