Mówi: | Tomasz Bojęć |
Funkcja: | partner zarządzający |
Firma: | ThinkCo |
Wraz ze wzrostem cen standardowych nieruchomości rośnie zainteresowanie segmentem premium. Co 10. lokal w Polsce ma podwyższony standard
Segment mieszkań luksusowych w Polsce stanowi ok. 1 proc. rynku, a mieszkań o podwyższonym standardzie – do 10 proc. – wynika z szacunków firmy ThinkCo. Zdecydowana większość, bo 85 proc., ofert luksusowych apartamentów pochodzi z pięciu polskich miast – Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Krakowa i Gdyni. – Im droższe mieszkania na rynku standardowym, tym bardziej akceptowalne dla wielu nabywców jest zapłacenie jeszcze więcej za zakup mieszkania na rynku luksusowym – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.
– Chcieliśmy zrozumieć, jaka jest skala rynku nieruchomości premium, przyjrzeć mu się i zastanowić, jaki jest jego wpływ na polski rynek, jakie są zalety i wady, na ile może wpływać negatywnie i pozytywnie, jakie czynniki na niego rzutują. Wnioski z naszego raportu pokazały, że skala rynku jest mniejsza, niż się wielu ludzi spodziewa, natomiast jego wpływ jest niebagatelny i raczej pozytywny – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Bojęć.
Z raportu „Z wyższej półki. Mieszkania o podwyższonym standardzie i luksusowe” ThinkCo, przygotowanego przy współpracy z Otodom, NOHO Investment i Renters.pl, wynika, że łącznie w pięciu miastach w Polsce: Warszawie, Gdyni, Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu znajduje się 85 proc. wszystkich luksusowych apartamentów. Najbardziej rozbudowanym rynkiem nieruchomości o podwyższonym standardzie i luksusowych jest Warszawa. W stolicy znajduje się 27 proc. ofert mieszkań o podwyższonym standardzie oraz 31 proc. luksusowych apartamentów. Autorzy raportu wskazują, że segment mieszkań luksusowych w Polsce stanowi ok. 1 proc. rynku, a mieszkań o podwyższonym standardzie – do 10 proc. Z ogłoszeń sprzedaży może jednak płynąć mylne wrażenie, że segmenty te są znacznie większe.
– Większość ofert występujących na rynku, które używają określenia „luksusowe”, „apartament” czy „premium”, nadużywa tego określenia, w rzeczywistości nie spełniając podstawowych wymagań związanych z tym faktem – zauważa partner zarządzający ThinkCo. – Rynek premium to nie jest to, jak wyposażymy mieszkanie, jak je wyremontujemy, ale to, w jakich warunkach ono występuje, jak wygląda cały budynek, jaka jest jego skala, proporcje metrażu do liczby pokoi, jakie są udogodnienia w budynku czy w jakiej lokalizacji się on znajduje.
Na rynku nieruchomości nie ma jednego uniwersalnego pojęcia, które wyznacza segment premium. Najczęściej mieszkania tej klasy definiuje ich ograniczona podaż. Typowe dla niej są również przestronne apartamenty z wysokim sufitem usytuowane w wyjątkowych lokalizacjach i oferujące spektakularny widok z okna, a także dodatkowe usługi, m.in. concierge. Klienci są w stanie zapłacić więcej za wysoką jakość.
Segment premium obejmuje mieszkania, których cena za 1 mkw. jest o co najmniej 80 proc. wyższa względem średniej miejskiej. Im lepsza lokalizacja czy widok z okna, tym cena wyższa. Przykładowo wartość 1 mkw. lokali ze spektakularnym widokiem, położonych na co najmniej 15. piętrze jest wyceniania o 10 proc. powyżej średniej za mkw. dla całego segmentu. W przypadku, gdy mediana cen za mkw. pobliskich nieruchomości przekracza 20 tys. zł, wartość mieszkania premium jest wyceniana o przeciętnie 19 proc. więcej.
Z analizy ThinkCo wynika, że na zakup lokalu najczęściej decydują się osoby, które dzięki przypływowi gotówki są w stanie przenieść się do mieszkania o wyższym standardzie, często przy przynajmniej częściowym wsparciu kredytem. Od swojego nowego domu oczekują większego komfortu. Kolejna grupa klientów to zamożni obcokrajowcy, głównie Ukraińcy i Białorusini, którzy przez niestabilną sytuację w swoich krajach zamieszkali w Polsce i czują, że zostaną na dłużej. Ludzie sukcesu, przedsiębiorcy, osoby publiczne z bardzo zasobnym portfelem traktują nieruchomości jako wizytówkę. Przyciąga ich wyjątkowa lokalizacja, równie ważne są też komfort i elegancja.
– Im droższe są mieszkania na rynku standardowym, tym bardziej akceptowalne dla wielu nabywców jest zapłacenie jeszcze więcej za zakup mieszkania na rynku luksusowym. Skoro mają już dużo zapłacić za nieruchomość, to płacą jeszcze nieco więcej, ale za wyższy standard. Natomiast nie spodziewamy się tego, aby realnie skala tego rynku wzrosła drastycznie – ocenia Tomasz Bojęć.
W latach 2020–2023, w trudnych warunkach geopolitycznych i makroekonomicznych, apartamenty o najwyższym standardzie utrzymały lub podwyższyły swoją wartość. Cena za 1 mkw. w topowych lokalizacjach w Warszawie oscyluje w granicach 30–40 tys. zł, a w pojedynczych przypadkach ceny transakcyjne są jeszcze wyższe. Cytowani w raporcie analitycy Hamilton May przewidują, że w 2024 roku wartość nieruchomości luksusowych będzie rosła, choć wolniej niż w latach ubiegłych.
Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w 2023 roku” podaje, że rynek luksusowych nieruchomości szybko się rozwija i wysokie ceny nie zniechęcają nabywców. W 2022 roku popyt przewyższał podaż. Szacuje się, że wartość rynku nieruchomości mieszkalnych premium i luksusowych w Polsce wyniosła 2,8 mld zł i wzrosła o 9 proc. w stosunku do 2021 roku.
– Również zainteresowanie najemców rośnie. Choć polski rynek najmu jest nadal w powijakach i uchodzi za substandard wobec mieszkalnictwa własnościowego, co wynika z naszych mechanizmów kulturowych, własnościowych. To też powoduje, że najemcy w naturalny sposób nie myślą o sobie w takiej kategorii, że mogliby wynajmować premium – wskazuje partner zarządzający ThinkCo.
Coraz więcej osób decyduje się też na wynajem luksusowych lokali, choć wciąż jest to stosunkowo niewielka grupa. Na najem częściej decydują się osoby, które nie lubią się przywiązywać do jednego miejsca. Niejednokrotnie posiadają nieruchomości, ale najem pozwala im mieszkać w miejscach o wyższym standardzie i lepszej lokalizacji.
– Ci bardziej świadomi najemcy to osoby, które widzą sens w tym, żeby wynająć mieszkanie za powiedzmy 10 tys. zł miesięcznie w sytuacji, w której koszt jego zakupu wyniósłby 4 czy 5 mln, co oznacza, że rata byłaby wyższa niż 10 tys., gdyby wzięły je w kredyt. Te pieniądze, które przeznaczyłyby na kredyt, przeznaczają na zakup na przykład mniejszych mieszkań na rynku standardowym, a jednocześnie samemu wynajmują droższe mieszkanie na rynku najmu luksusowego – tłumaczy ekspert.
Inną grupą są ekspaci, najczęściej specjaliści w międzynarodowych organizacjach, którzy w Polsce przebywają jedynie tymczasowo i mieszkają w nieruchomościach wynajmowanych przez pracodawcę. Atrakcyjne mieszkanie traktowane jest jako benefit pracowniczy.
Czytaj także
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-24: Tegoroczne zmiany w podatku od nieruchomości budzą dużo pytań. Przedsiębiorcy apelują o doprecyzowanie przepisów
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-06-13: 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę
- 2025-05-09: Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.