Mówi: | Diana Turek |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Sedlak & Sedlak |
Wyższe zarobki, ale i droższe życie. Przeprowadzka do dużego miasta nie zawsze się opłaca
Duże miasta zwiększają szanse na wyższą pensję. Często jednak życie w nich jest dużo droższe niż w mniejszych miejscowościach. Tak niewątpliwie jest w stolicy. Zarówno średnia pensja, jak i koszty utrzymania w Warszawie są 20–30 proc. wyższe niż w innych miastach.
– Zarobki w Warszawie są najwyższe. Średnie wynagrodzenie to ok. 5 tys. zł i jest zdecydowanie największe spośród wszystkich miast. Ale w innych większych miastach, jak Kraków, Poznań czy Wrocław zarobki również są wyższe niż w mniejszych miastach województwa i oscylują około 4 tys. zł – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Diana Turek z firmy doradczej Sedlak & Sedlak.
Przeprowadzka do większego miasta i wyższa pensja wcale nie muszą oznaczać poprawienia sytuacji finansowej i standardu życia. Proporcjonalnie rosną bowiem koszty utrzymania.
– W Warszawie to są najwyższe kwoty – mówi Diana Turek. – W pozostałych dużych miastach są one niższe o 20–30 proc., ale również wysokie. Jeżeli chcemy się przenieść z małej miejscowości bądź z wioski do dużego miasta, to trzeba mieć świadomość, że wydatki na życie będą zdecydowanie wyższe.
Zdaniem ekspertki, różnice w cenach żywności, na którą przeznaczamy 25 proc. naszej pensji, nie powinny być odczuwalne, kiedy przenosimy się z jednego dużego miasta do drugiego.
– Wówczas to będą raczej koszty stałe. Ale podejmując decyzję warto zorientować się, jakie są koszty najmu mieszkań, zakupu mieszkań oraz koszty różnego rodzaju usług i ochrony zdrowia, bo one też są wyższe w większych miastach – podkreśla Diana Turek.
Tym bardziej, że koszty związane z użytkowaniem mieszkań i korzystanie z nośników energii stanowią dziś średnio ok. 1/5 procent naszych miesięcznych wydatków, zajmując drugie miejsce, po wydatkach na żywność.
Z analizy firmy Sedlak & Sedlak wynika, że najdroższe lokale są w Warszawie i Krakowie, gdzie ceny za m2 kształtują się odpowiednio na poziomie 8,7 tys. zł i 7,1 tys. zł. W Katowicach i Łodzi mieszkania są ponad dwukrotnie tańsze niż w stolicy. Podobne różnice widać w ofertach wynajmu mieszkań.
Województwo mazowieckie przoduje też w wysokich cenach paliw i transportu miejskiego, co ma również kluczowe znaczenie dla decyzji o przeprowadzce. Na ten cel przeznaczamy ok. 10 proc. naszych miesięcznych wydatków.
Zdaniem Diany Turek, przed podjęciem takiej decyzji, powinniśmy przeanalizować, czy nowe wynagrodzenie jest proporcjonalne w stosunku do tego, o ile wyższe będą koszty życia. Poza porównaniem tych dwóch aspektów ważne jest również zapoznanie się z sytuacją na rynku pracy w danym mieście.
– Warto sprawić, jakie są zarobki w danej miejscowości, to po pierwsze – mówi ekspert firmy Sedlak & Sedlak. – Poza tym, warto przeanalizować, czy w naszym zawodzie i w naszej branży znajdziemy zatrudnienie w mieście, które sobie wybierzemy.
Czytaj także
- 2024-05-09: Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-05-08: Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-05-06: Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.