Newsy

Za kilka lat oddziały bankowe do likwidacji. Sprzedaż produktów całkowicie wirtualna

2012-10-16  |  06:14
Mówi:Mariusz Grendowicz
Funkcja:Przewodniczący Rady Programowej Banking Forum
Firma:prezes zarządu BRE Banku w latach 2008-2010
  • MP4
     – Oddział bankowy będzie „pieśnią przeszłości” za parę lat – mówi ekonomista, Mariusz Grendowicz, przewodniczący Rady Programowej Banking Forum i były prezes zarządu BRE Banku. Dyskusja na temat przyszłości tradycyjnych placówek bankowych od dłuższego czasu porusza środowisko.

     – Produkt bankowy jest w stu procentach wirtualny, w związku z tym nie ma tak naprawdę ani jednego powodu, dla którego w najbliższych latach nie powinno być tak, że dystrybucja tego produktu nie będzie w stu procentach wirtualna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Grendowicz, który przewodniczy Radzie Programowej Banking Forum.  

    Oznaczałoby to rychłą likwidację, przynajmniej części oddziałów central bankowych. Zdaniem Grendowicza bankom do tej pory brakowało mechanizmów, które pozwalałyby im przełożyć tradycyjne modele działania na dzisiejsze rozwiązania technologiczne.  

    W tej chwili mamy oddziały wirtualne, które w niektórych bankach są już wdrażane – zauważa. - Za pomocą oddziału wirtualnego mamy kontakt z najlepszymi doradcami. 

    Co pozwala bankom na elastyczność w działaniu. Ani wirtualny doradca, ani – tym bardziej - klient nie są zobligowani godzinami otwarcia placówki. Kontakt może odbywać się w dowolnym, dogodnym dla nich czasie. 

     – Bank używa oddziału bankowego do sprzedawania klientom bardziej wysublimowanych produktów, jak na przykład produkty inwestycyjne czy kredyty hipoteczne  – uważa prezes zarządu BRE Banku w latach 2008-2010. – A wydaje mi się, że jedyna wartość oddziału bankowego za parę lat, będzie to jego wartość marketingowa, czyli tak naprawdę podobna do billboard’u. 

    Trudno dziś oszacować, ile placówek starci sens istnienia. 

    – Zależy to w dużej mierze od tego jak dynamicznie banki podejdą do tego procesu – mówi Grendowicz, dodając, że im wcześniej zdecydują się one na ten krok, tym dla nich lepiej. 

    – Widzimy na co dzień kurczące się dochody banków, jak i to, że pomysłów na zarabianie przez banki jest coraz mniej – zwraca uwagę. – A jednak za bankami ciągnie się olbrzymia infrastruktura oddziałowa, która jak wiemy kosztuje. 

    Zmiana technologiczna pozwoliłaby, nie tyle wyeliminować koszty, co na pewno mocno je ograniczyć. Pytanie tylko, co stanie się z pracownikami, zatrudnionymi w placówkach.

    Widzę to nie jako jakiś dramatyczny, rewolucyjny proces, a raczej ewolucyjny – odpowiada Grendowicz. – To, czy to będzie ewolucyjne czy rewolucyjne, zależy od tego, co wydarzy się na polskiej scenie bankowej w ramach tego, co dzieje się z europejskimi bankami.  

    Według ekonomisty trudno przypuszczać, by którykolwiek z banków mógł sobie pozwolić na odstąpienia od tego typu zmian.

     – Nie wyobrażam sobie, aby ktokolwiek pozostał nieprzekonany przy tego typu rozwiązaniach technologicznych – dodaje Mariusz Grendowicz, przewodniczący Rady Programowej Banking Forum
    Kolejna, czwarta już edycja Banking Forum rozpoczyna się w środę. Poświęcona będzie m.in. kierunkom rozwoju polskiej bankowości, a także nowym regulacjom, dotyczącym sektora bankowego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.