Mówi: | Dorota Bachman |
Funkcja: | prezes Ravelo w Grupie PWN, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej |
Zakupy świąteczne będą rekordowe. Prawie 40 proc. budżetów na prezenty konsumenci zostawią w e-sklepach
37 proc. świątecznych budżetów na prezenty trafi do sklepów internetowych – wynika z badania Deloitte. To drugi – po Niemcach – wynik w Europie. Znaczenie e-zakupów w handlu rośnie nie tylko od święta. 80 proc. z 26 mln internautów regularnie odwiedza platformy e-commerce’owe, a ponad połowa przynajmniej raz dokonała zakupu w sieci. Kluczem do zwiększania tego odsetka jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa – podkreśla Dorota Bachman, prezes Ravelo, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej.
– Niemal 26 mln Polaków jest świadomymi internautami. Z tego 80 proc. odwiedza regularnie platformy e-commerce’owe. To nie tylko e-sklepy, lecz także instytucje finansowe i porównywarki cenowe. Z drugiej strony ponad 50 proc. dokonało przynajmniej jednego zakupu. Różnica, czyli te 30 proc. internautów, to ludzie, którzy niebawem zaczną kupować w internecie – mówi agencji Newseria Dorota Bachman, prezes Ravelo z Grupy PWN, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej. – Ci ludzie chcę poczuć się bezpiecznie i szukają możliwości sprawdzenia, w jaki sposób dokonać ostatecznie zakupu.
Z badania Deloitte „Zakupy świąteczne 2016” wynika, że średnio każdy z konsumentów wyda na prezenty w sieci 42 euro. 18 proc. Polaków, jeśli nie znajdzie prezentu w tradycyjnym sklepie, poszuka go online. Za e-zakupami najczęściej przemawiają elastyczny czas dokonywania zakupów i dostawa do domu (odpowiednio 79 i 75 proc.). Dodatkową zaletą są rozbudowane prawa konsumentów kupujących w sieci.
– Jako klient mamy prawo kupić towar i właściwie bez podania żadnej przyczyny zwrócić go. W ciągu 14 dni mamy obowiązek poinformować sklep, że chcemy dokonać zwrotu, natomiast w ciągu kolejnych 14 dni mamy obowiązek ten towar wysłać. Wtedy otrzymujemy od sklepu pełny zwrot kosztów takiego zakupu – podkreśla Bachman.
Zakupy w sieci są łatwe i przyjemne, jednak konieczne jest zachowanie kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa.
– Przede wszystkim trzeba sprawdzać opinie o sklepach, wiarygodność sklepu i jego historię. W szczególności przed okresem świątecznym bardzo ważne jest to, żeby kupować w sklepach wiarygodnych, które działają dłużej niż rok – mówi Dorota Bachman.
W ocenie prezes Ravelo istotne jest sprawdzenie na stronie e-sklepu, czy firma ma adres stacjonarny siedziby i telefon kontaktowy. Warto przejrzeć zapisy regulaminu sklepu, a kiedy jesteśmy zdecydowani na zakup i nie znamy sklepu, warto sprawdzić REGON lub KRS danego podmiotu. Wystarczy wpisać te numery w wyszukiwarce internetowej, aby uzyskać podstawowe informacje o e-sklepie.
– Warto również sprawdzić, jakie są koszty dostawy, jakie są formy płatności, czy ta płatność jest realizowana bezpiecznie dla nas. Tych wymiarów bezpieczeństwa jest bardzo dużo – wymienia Bachman. – Izba Gospodarki Elektronicznej od 4 lat prowadzi akcje edukacyjną „Kupuje w internecie" i w tym roku wydała poradnik, jak kupować online. Zawiera on najważniejsze wskazówki bezpiecznych e-zakupów. Na stronie akcji można przeczytać, jakie inne elementy są istotne, w szczególności elementy prawne, na co należy zwrócić uwagę.
Według raportu PwC „Klient w świecie cyfrowym” łącznie 55 proc. Polaków, kupując towary lub usługi, wybiera elektroniczne kanały sprzedaży. Pozostali korzystają z tradycyjnych sklepów, ale 43 proc. osób z tej grupy i tak przegląda produkty w internecie przed ostatecznym zakupem.
Paysafecard podaje na podstawie własnych badań, że polscy internauci w wieku 18–29 lat na zakupy w internecie wydają miesięcznie średnio 350 zł, podczas gdy młodzi Europejczycy w wieku 20–29 lat przeznaczają na ten cel około 136 euro na miesiąc. Raport „E-commerce in Europe” PostNord/DirectLink stwierdza, że liczba Polaków robiących zakupy w zagranicznych e-sklepach wzrosła już do 36 proc. w tym roku wobec 24 proc. w ubiegłym roku.
Czytaj także
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-01-10: Ewa Minge: W moich książkach pokazuję, jak tworzy się celebrytów. Właściciele farm hodujących takie postaci zarabiają potężne pieniądze
- 2024-01-17: Przyspieszają prace nad obowiązkowym czipowaniem psów i kotów. Ogólnopolski rejestr pomoże zwalczać bezdomność i karać znęcających się nad zwierzętami
- 2024-01-25: Naukowcy chcą nauczyć pojazdy autonomiczne podejmowania decyzji moralnych. Pracują nad bardziej realistycznymi scenariuszami dla sztucznej inteligencji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.