Mówi: | Paweł Korzec |
Funkcja: | Systems Engineering Manager, Eastern Europe |
Firma: | VMware |
Zarządy firm i szeregowi pracownicy muszą wiedzieć więcej o ochronie informacji. Odpowiedzialność leży już nie tylko po stronie działów IT
Rolą dyrektorów IT jest również edukowanie członków zarządu w zakresie zapewnienia ochrony informacji w firmie. Ujawnienie danych powierzonych przez kontrahentów może narazić firmę nie tylko na utratę klientów i straty wizerunkowe, lecz także na odpowiedzialność prawną. Jeśli zarządy będą zdawać sobie sprawę ze skali zagrożeń, działom IT będzie łatwiej uzyskać odpowiednie środki na zapewnienie bezpieczeństwa. Edukacja musi dotyczyć też szeregowych pracowników.
– Utrata informacji może być bardzo szkodliwa z punktu widzenia zarówno finansów, jak i aspektów wizerunkowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Korzec, Systems Engineering Manager, Eastern Europe, VMware. – Przykładem mogą być banki. To instytucje społecznego zaufania, a zatem są one zobligowane do zabezpieczania danych w taki sposób, aby nikt niepowołany nie miał do nich dostępu. Bank nie może dopuścić do utraty jakichkolwiek informacji.
Jak podkreśla Paweł Korzec, świadomość potrzeby ochrony danych jest w firmach wysoka, nie zawsze jednak praktyka nadąża za teorią.
– O bezpieczeństwie musimy myśleć wielowymiarowo, np. już na etapie budowania aplikacji (tzw. security by design). Można to porównać z regularnym i profilaktycznym odwiedzaniem dentysty – przekonuje Korzec. – Drugi model polega na tym, że dbamy o zabezpieczenia wówczas, gdy zdarza się jakiś incydent. Czyli – pozostając przy powyższym przykładzie – idziemy do dentysty dopiero wtedy, kiedy boli nas ząb. Trzecia, najgorsza opcja, to wyrwanie zęba, bo nic nie jesteśmy w stanie zrobić. W takiej sytuacji dane bezpowrotnie znikają, a na to zarządy nie mogą pozwolić.
Podczas niedawnej konferencji Executive Exchange VMware zapytał swoich klientów o rolę dyrektorów IT w budowaniu świadomości zarządu na temat tego, jak ważna jest ochrona informacji. 80 proc. uczestników uznało ją za bardzo dużą, 20 proc. za dużą. Na podobne pytanie dotyczące roli dyrektorów IT w procesie uświadamiania wszystkich pracowników organizacji uczestnicy odpowiedzieli w następujący sposób: 60 proc. uznało ją za bardzo dużą, 40 proc. za dużą.
– Zarząd określa ogólne wymogi oraz jest odpowiedzialny za ochronę informacji, natomiast to właśnie dyrektorzy IT odpowiadają za sposób wdrożenia danej reguły bezpieczeństwa oraz za edukację zarządów w tym zakresie. Robią to również po to, by otrzymać konkretne budżety na bezpieczeństwo – mówi Korzec.
Jak podkreśla ekspert, zarząd musi mieć odpowiednią wiedzę, by oddelegować zadania do dyrektorów IT. Do tego potrzebne są także mechanizmy i narzędzia, które pozwolą im weryfikować procedury związane z zapewnieniem bezpieczeństwa.
– Każda osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo powinna mieć wgląd w systemy i możliwość monitorowania poziomu bezpieczeństwa za pomocą odpowiednich raportów – podkreśla Paweł Korzec.
Kolejnym wyzwaniem związanym z ochroną danych osobowych jest umożliwienie kontroli poziomu bezpieczeństwa uprawnionym instytucjom takim jak Generalny Inspektor Danych Osobowych czy Komisja Nadzoru Finansowego. Większość uczestników Executive Exchange uznała, że w tej dziedzinie rola dyrektorów IT jest już mniejsza: 40 proc. uznało ją za dużą i średnią, a 20 proc. za małą. Jak tłumaczy Korzec, wynika to z przekonania wielu osób, że to właśnie zarząd powinien odpowiadać przed organami kontrolnymi.
– Różnice w ocenie roli dyrektora IT w zapewnianiu zgodności z regulacjami wynikają z faktu, że to zarząd bądź właściciel firmy są odpowiedzialni za utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, zlecając zadania i kontrolując ich wykonanie i utrzymanie. Zatem realizacja mechanizmów bezpieczeństwa w zależności od firmy spoczywa na różnych osobach funkcyjnych (CSO, CIO, ABI czy dyrektor IT) – mówi Paweł Korzec.
Czytaj także
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-21: Prawa dzieci wciąż nie są wszędzie respektowane i chronione. W Polsce brakuje ważnego mechanizmu ochrony międzynarodowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.