Ataki DoS i login hasło - najczęstsze incydenty. Analiza F5
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA) jest drugim najczęściej atakowanym regionem pod względem liczby ataków DoS po Azji i Pacyfiku, Chinach i Japonii (APCJ). Wśród incydentów zgłaszanych przez organizacje finansowe, najwyższy odsetek stanowią ataki na login i hasło.
Według nowych badań przeprowadzonych przez F5 Labs rośnie liczba ataków typu Denial-of-Service (DoS) i na login-hasło, takich jak brute force i upychanie poświadczeń. Analiza obejmująca incydenty zgłoszone do F5 SIRT w latach 2018-2020 wykazała również, że coraz powszechniejsze są ataki na API.
Atakujący, jak zawsze, wybierają najbardziej efektywne sposoby osiągnięcia zysku. Nasze słabości to ich możliwości. Zdecydowanie możemy spodziewać się większej liczby ataków na loginy i hasła, DoS oraz API - powiedział Raymond Pompon, dyrektor F5 Labs.
DoS wszechobecny
F5 Labs informuje w analizie, że aż 32% wszystkich zgłaszanych co roku incydentów do F5 SIRT to ataki DoS – odsetek ten rośnie. W 2020 roku obejmowały one już 36% zgłoszonych incydentów.
Większość ataków DoS to sieciowe ataki wolumetryczne – zalewanie pakietami(powszechnie znane jako TCP SYN lub UDP floods). F5 SIRT otrzymywało również zgłoszenia o atakach typu „Slow POST / Slowloris”, zaprojektowanych w celu inicjowania i utrzymania jak największej liczby otwartych połączeń u ofiary ataku. 19% zgłoszonych incydentów DoS dotyczyło ataków na DNS.
Ataki DoS były najczęściej raportowane w regionie APCJ - 57% zgłoszonych do SIRT incydentów. Kolejna na linii ognia EMEA odnotowała 47%, następnie Stany Zjednoczone i Kanada zgłosiły 33% oraz Ameryka Łacińska – 30%. W regionie EMEA odnotowano największy wzrost odsetka zgłoszonych incydentów. W 2018 r. wyniósł on 2,2%, a w 2020 r. aż 23&, co stanowi ogromny wzrost o 945%.
Najbardziej atakowanymi sektorami były usługi i instytucje edukacyjne, przy czym w obu przypadkach ataki DoS stanowiły 59% wszystkich incydentów. Kolejne najczęściej atakowane sektory to finanse i organizacje publiczne (odpowiednio 36% i 28%).
Stały problem - ataki na login i hasło
Ataki na login i hasło nieustannie rosną z roku na rok. Pomimo niewielkiego spadku w 2019 r., F5 Labs zauważyło, że stanowiły 32% wszystkich zgłoszonych incydentów SIRT w ciągu ostatnich trzech lat. Oddzielna analiza w czwartej edycji raportu F5 Phishing and Fraud Report również wykazała, że liczba przypadków phishingu wzrosła o 220% podczas szczytu pierwszych fal pandemii COVID-19 w porównaniu ze średnią roczną.
Ataki login i hasło były najczęściej zgłaszanym rodzajem incydentów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, stanowiąc 45% wszystkich zgłoszonych incydentów. LATAM zajął drugie miejsce (40%), za nim znalazły się EMEA (30%) i APCJ (11,7%).
Najbardziej ucierpiały organizacje sektora bankowego i finansowego (46% wszystkich incydentów), a następnie sektor publiczny (39%) i usługodawcy (27,8%).
Instytucje finansowe lepiej bronią swoich systemów, ale napastnicy celują w najsłabsze ogniwo: ich klientów. Organizacje świadczące usługi finansowe nie są w stanie ustalić, czy konsument ponownie wykorzystuje swoje hasło w innym miejscu – w tym również w miejscach słabiej zabezpieczonych - dodaje Pompon.
Ataki na API są coraz powszechniejsze
Analiza F5 Labs podkreśla również rosnący problem ataków na interfejsy API, które są szeroko stosowane w chmurze, aplikacjach mobilnych, w ofertach typu SaaS oraz kontenerach.
Spośród wszystkich zgłoszonych incydentów F5 SIRT 4% było związanych z API, a 75% z nich to ataki na hasło i login. Sektor finansowy i usługowy to czołowe branże zgłaszające ataki API.
Ponieważ interfejsy API to w zasadzie loginy internetowe, login i hasło zapewniają często wyższy poziom dostępu do krytycznych aplikacji. Niepokojące jest to, że osoby atakujące wykorzystują ataki hasło-login, takie jak brute force, zdając sobie sprawę, że 69% naruszeń API w 2019 r. wynikało ze słabych mechanizmów kontroli dostępu - powiedział Pompon.
F5 Security Incident Response Team (F5 SIRT) wspiera klientów w obsłudze incydentów bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym. W 2020 roku F5 Labs przeanalizowało sytuację z początku pandemii bazując na przypadkach zgłoszonych do F5 SIRT. Całość analizy bierze pod uwagę przypadki zgłoszone do F5 SIRT w latach 2018

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.