Biznes bez wycieku. Jak bronić się przed szpiegami
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Cyfrowe narzędzia do inwigilacji są dziś bardzo łatwo dostępne. Sprawiają, że szpiegostwo przemysłowe przestaje być domeną specjalistów. Jak można się bronić przed podsłuchem i innymi sposobami wykradania poufnych informacji?
Specyfikacje techniczne produktów, dane dotyczące prowadzonych badań czy testów, strategiczne plany rozwoju przedsiębiorstw, umowy handlowe – wszystko to może być łakomym kąskiem dla szpiegów przemysłowych. Metody ich działania częściowo pokrywają się ze „zwykłym” szpiegostwem. Celem jest dotarcie do poufnych informacji. Mówiąc wprost: chodzi o wykradzenie własności intelektualnej lub dyskretnych danych. Oczywiście wymaga to działań niejawnych i nielegalnych. Na tym polega najważniejsza różnica pomiędzy szpiegostwem przemysłowym a wywiadem gospodarczym, który koncentruje się na gromadzeniu i analizie danych ze źródeł powszechnie dostępnych.
– Szpiegostwo przemysłowe jest coraz poważniejszym problem, choć trudno tu o statystyki. Firmy nie zawsze zgłaszają tego typu zdarzenia. Po pierwsze dlatego, że takie działania bardzo trudno udowodnić. Po drugie, często nie chcą ujawniać, że padły ofiarą szpiegostwa i jakieś dane nie były odpowiednio kontrolowane – mówi detektyw Jakub Zyna, ekspert firmy Spy Shop, wiodącej polskiej sieci sklepów z profesjonalnymi urządzeniami szpiegowskimi i zabezpieczającymi przed inwigilacją.
Obserwuje się, że zwłaszcza kraje z gospodarkami Hi-Tech, bazujące na innowacyjności, zwracają coraz baczniejszą uwagę na zagrożenia związane ze szpiegostwem przemysłowym. Globalizacja zwiększa stopień złożoności procesów, współzależności i powiązań. Im szybsze staje się tempo zmian rynkowych oraz im większą rolę w budowaniu pozycji biznesowej odgrywają technologie, tym większa pokusa, by sięgać po takie sposoby. Dotarcie do poufnych informacji oznacza zdobycie przewagi konkurencyjnej.
Wykraść know-how
Jakiego typu informacje są szczególnie interesujące z punktu widzenia szpiegów przemysłowych? W grę wchodzą tu dane typowo biznesowe, jak wyniki sprzedaży, informacje związane z kontraktami czy przetargami, naukowe, czyli dotyczące obszaru badań i rozwoju, oraz techniczne, związane z procesami produkcji, organizacją łańcuchów dostaw itp. W praktyce, wszystkie te obszary oczywiście się zazębiają, ale zawsze jest tu wspólny mianownik: informacje z zakresu kluczowego know-how, jakim dysponuje lub jaki rozwija konkurencja, to w biznesie ogromny kapitał.
Szczególnie zagrożone są branże elektroniczna, chemiczna czy farmaceutyczna albo przemysł budowy maszyn. Decydują o tym długie procesy rozwoju produktów i ogromne znaczenie innowacji. Osobną grupę stanowią tzw. produkty podwójnego zastosowania, czyli takie towary, materiały czy technologie, które mogą być wykorzystywane zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych.
Szpiegostwo bardziej cyfrowe
Można powiedzieć, że w tradycyjnym modelu szpiegostwa korporacyjnego kluczową rolę odgrywały osobowe źródła informacji. Np. w 1993 roku Opel oskarżył o szpiegostwo przemysłowe Volkswagena. W 2003 roku Lockheed Martin zarzucił to samo Boeingowi. Te przykład łączy jedno: za każdym razem „wyciek” danych powodowali ludzie, pracownicy zmieniający pracodawcę.
– Kontrolowanie, kto, kiedy i jak posiada dostęp do poufnych danych, to nadal kluczowa kwestia, ale w ostatnich latach coraz większego znaczenia nabierają jednak narzędzia elektroniczne i teleinformatyczne, czyli inwigilacja cyfrowa – dodaje detektyw Jakub Zyna.
Inwigilacja dla każdego
Kiedyś takie urządzenia nie były łatwo dostępne. Teraz każdy czytelnik tego artykułu może się przekonać, że wystarczy kilka kliknięć, by kupić np. urządzenie podsłuchowe do ukrycia w listwie zasilającej. Zresztą świetnym narzędziem inwigilacji może być nawet zwykły telefon. Współczesne urządzenia mają bardzo duże możliwości rejestracji i transmisji danych. Wystarczy umieścić odpowiednio przygotowany telefon w pomieszczeniu, w którym prowadzone są narady lub inne ważne konsultacje.
Istnieją też bardziej zaawansowane metody, przypominające trochę filmy szpiegowskie, ale jak najbardziej realne. W tym urządzenia nagrywające lub monitorujące ukryte w okularach, piórach i długopisach lub przenośnych pamięciach USB. Profesjonalne mikrofony umożliwiają rejestrację rozmów z odległości nawet kilkudziesięciu metrów.
– Biznes zawsze wiąże się z konkurowaniem, a niektórzy rynkowi rywale sięgają w tej grze po środki, które chociaż zostały stworzone do innych celów, to mogą być wykorzystane do pozyskiwania poufnych danych. Obsługa tego typu urządzeń często nie wymaga ani specjalistycznej wiedzy, ani przygotowania i doświadczenia – podkreśla detektyw.
Jak się bronić
Rozwój środków inwigilacji pociąga za sobą rozwój arsenału narzędzi do obrony. Przykładem takiego rozwiązania może być telefon szyfrujący.
– Dobry telefon tego rodzaju powinien być wyposażony w silny standard kryptograficzny, uniemożliwiający przechwycenie komunikacji, zarówno rozmów, jak i różnego typu wiadomości. Powinien też blokować szpiegujące oprogramowanie i zapobiegać śledzeniu użytkownika. Koniecznie musi też zapewniać bezpieczeństwo wszystkich danych w razie utraty urządzenia – wyjaśnia ekspert firmy Spy Shop.
Inny przykład to generator szumu, który blokuje pracę profesjonalnych mikrofonów w zasięgu 30-40 m. Chroni przez klasycznymi formami podsłuchu, a także podsłuchami sejsmicznymi czy laserowymi, rejestracją dźwięku za pomocą dyktafonów czy za pomocą telefonu komórkowego wniesionego do sali konferencyjnej.
– Takie urządzenie wytwarza tzw. biały szum, skutecznie zagłuszając większość dostępnych na rynku urządzeń podsłuchowych i rejestrujących. Warto zwracać uwagę na szczegóły. Generator nie powinien posiadać np. żadnych zewnętrznych przycisków. Na pozór jest to mało istotne, w praktyce bardzo ważne. To dodatkowe zabezpieczenie przed wyłączeniem – zauważa ekspert.
Jedynym dostępnym urządzeniem, które zapewnia całkowitą ochronę przed każdym rodzajem podsłuchu czy możliwością rejestracji, jest obecnie Druid DS-600. To akustyczny system przeciwpodsłuchowy. – To sprzęt wysokospecjalistyczny, ale zasada działania jest względnie prosta, a już na pewno łatwo z niego korzystać. Urządzenie analizuje dźwięki rozmowy i generuje dynamicznie zakłócenia akustyczne. W ten sposób powoduje, że jest niezrozumiała dla osoby, która ją podsłucha lub zarejestruje. Odfiltrowanie zapisanego sygnału nie jest możliwe nawet przy zastosowaniu specjalistycznych narzędzi i algorytmów – mówi detektyw Jakub Zyna.
Dodaje, że arsenał środków od obrony przed inwigilacją stale się rozbudowuje i unowocześnia. – Cały czas pojawiają się nowe rozwiązania. W tej dziedzinie świetnie widać, jak szybki jest dziś postęp technologiczny.
Spy Shop
Firma Spy Shop Paweł Wujcikowski jest obecna na polskim rynku od 2007 roku. Specjalizuje się w sprzedaży służącego do inwigilacji i kontrinwigilacji, a także do pozyskiwania i ochrony informacji oraz zabezpieczenia mienia. Oferowane produkty charakteryzują się , optymalną ceną oraz łatwą obsługą, dlatego są używane zarówno przez profesjonalistów, jak i amatorów. Spy Shop współpracuje z instytucjami rządowymi, służbami porządku publicznego, kancelariami prawnymi, agencjami detektywistycznymi i ochrony. Oferowany sprzęt pozwala firmom i przedsiębiorstwom kontrolować efektywność i rzetelność pracowników, chronić przed szpiegostwem przemysłowym i wyciekiem poufnych danych. Dzięki dostępnym urządzeniom można sprawdzić lojalność partnerów i chronić swoją rodzinę. To wszystko wpływa na poprawę i podnosi . W Polsce sieć Spy Shop obejmuje dziewięć dużych miast. Sprzedaż prowadzona jest równocześnie za pośrednictwem https://www.spyshop.pl/.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.