Biznes bez wycieku. Jak bronić się przed szpiegami
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Cyfrowe narzędzia do inwigilacji są dziś bardzo łatwo dostępne. Sprawiają, że szpiegostwo przemysłowe przestaje być domeną specjalistów. Jak można się bronić przed podsłuchem i innymi sposobami wykradania poufnych informacji?
Specyfikacje techniczne produktów, dane dotyczące prowadzonych badań czy testów, strategiczne plany rozwoju przedsiębiorstw, umowy handlowe – wszystko to może być łakomym kąskiem dla szpiegów przemysłowych. Metody ich działania częściowo pokrywają się ze „zwykłym” szpiegostwem. Celem jest dotarcie do poufnych informacji. Mówiąc wprost: chodzi o wykradzenie własności intelektualnej lub dyskretnych danych. Oczywiście wymaga to działań niejawnych i nielegalnych. Na tym polega najważniejsza różnica pomiędzy szpiegostwem przemysłowym a wywiadem gospodarczym, który koncentruje się na gromadzeniu i analizie danych ze źródeł powszechnie dostępnych.
– Szpiegostwo przemysłowe jest coraz poważniejszym problem, choć trudno tu o statystyki. Firmy nie zawsze zgłaszają tego typu zdarzenia. Po pierwsze dlatego, że takie działania bardzo trudno udowodnić. Po drugie, często nie chcą ujawniać, że padły ofiarą szpiegostwa i jakieś dane nie były odpowiednio kontrolowane – mówi detektyw Jakub Zyna, ekspert firmy Spy Shop, wiodącej polskiej sieci sklepów z profesjonalnymi urządzeniami szpiegowskimi i zabezpieczającymi przed inwigilacją.
Obserwuje się, że zwłaszcza kraje z gospodarkami Hi-Tech, bazujące na innowacyjności, zwracają coraz baczniejszą uwagę na zagrożenia związane ze szpiegostwem przemysłowym. Globalizacja zwiększa stopień złożoności procesów, współzależności i powiązań. Im szybsze staje się tempo zmian rynkowych oraz im większą rolę w budowaniu pozycji biznesowej odgrywają technologie, tym większa pokusa, by sięgać po takie sposoby. Dotarcie do poufnych informacji oznacza zdobycie przewagi konkurencyjnej.
Wykraść know-how
Jakiego typu informacje są szczególnie interesujące z punktu widzenia szpiegów przemysłowych? W grę wchodzą tu dane typowo biznesowe, jak wyniki sprzedaży, informacje związane z kontraktami czy przetargami, naukowe, czyli dotyczące obszaru badań i rozwoju, oraz techniczne, związane z procesami produkcji, organizacją łańcuchów dostaw itp. W praktyce, wszystkie te obszary oczywiście się zazębiają, ale zawsze jest tu wspólny mianownik: informacje z zakresu kluczowego know-how, jakim dysponuje lub jaki rozwija konkurencja, to w biznesie ogromny kapitał.
Szczególnie zagrożone są branże elektroniczna, chemiczna czy farmaceutyczna albo przemysł budowy maszyn. Decydują o tym długie procesy rozwoju produktów i ogromne znaczenie innowacji. Osobną grupę stanowią tzw. produkty podwójnego zastosowania, czyli takie towary, materiały czy technologie, które mogą być wykorzystywane zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych.
Szpiegostwo bardziej cyfrowe
Można powiedzieć, że w tradycyjnym modelu szpiegostwa korporacyjnego kluczową rolę odgrywały osobowe źródła informacji. Np. w 1993 roku Opel oskarżył o szpiegostwo przemysłowe Volkswagena. W 2003 roku Lockheed Martin zarzucił to samo Boeingowi. Te przykład łączy jedno: za każdym razem „wyciek” danych powodowali ludzie, pracownicy zmieniający pracodawcę.
– Kontrolowanie, kto, kiedy i jak posiada dostęp do poufnych danych, to nadal kluczowa kwestia, ale w ostatnich latach coraz większego znaczenia nabierają jednak narzędzia elektroniczne i teleinformatyczne, czyli inwigilacja cyfrowa – dodaje detektyw Jakub Zyna.
Inwigilacja dla każdego
Kiedyś takie urządzenia nie były łatwo dostępne. Teraz każdy czytelnik tego artykułu może się przekonać, że wystarczy kilka kliknięć, by kupić np. urządzenie podsłuchowe do ukrycia w listwie zasilającej. Zresztą świetnym narzędziem inwigilacji może być nawet zwykły telefon. Współczesne urządzenia mają bardzo duże możliwości rejestracji i transmisji danych. Wystarczy umieścić odpowiednio przygotowany telefon w pomieszczeniu, w którym prowadzone są narady lub inne ważne konsultacje.
Istnieją też bardziej zaawansowane metody, przypominające trochę filmy szpiegowskie, ale jak najbardziej realne. W tym urządzenia nagrywające lub monitorujące ukryte w okularach, piórach i długopisach lub przenośnych pamięciach USB. Profesjonalne mikrofony umożliwiają rejestrację rozmów z odległości nawet kilkudziesięciu metrów.
– Biznes zawsze wiąże się z konkurowaniem, a niektórzy rynkowi rywale sięgają w tej grze po środki, które chociaż zostały stworzone do innych celów, to mogą być wykorzystane do pozyskiwania poufnych danych. Obsługa tego typu urządzeń często nie wymaga ani specjalistycznej wiedzy, ani przygotowania i doświadczenia – podkreśla detektyw.
Jak się bronić
Rozwój środków inwigilacji pociąga za sobą rozwój arsenału narzędzi do obrony. Przykładem takiego rozwiązania może być telefon szyfrujący.
– Dobry telefon tego rodzaju powinien być wyposażony w silny standard kryptograficzny, uniemożliwiający przechwycenie komunikacji, zarówno rozmów, jak i różnego typu wiadomości. Powinien też blokować szpiegujące oprogramowanie i zapobiegać śledzeniu użytkownika. Koniecznie musi też zapewniać bezpieczeństwo wszystkich danych w razie utraty urządzenia – wyjaśnia ekspert firmy Spy Shop.
Inny przykład to generator szumu, który blokuje pracę profesjonalnych mikrofonów w zasięgu 30-40 m. Chroni przez klasycznymi formami podsłuchu, a także podsłuchami sejsmicznymi czy laserowymi, rejestracją dźwięku za pomocą dyktafonów czy za pomocą telefonu komórkowego wniesionego do sali konferencyjnej.
– Takie urządzenie wytwarza tzw. biały szum, skutecznie zagłuszając większość dostępnych na rynku urządzeń podsłuchowych i rejestrujących. Warto zwracać uwagę na szczegóły. Generator nie powinien posiadać np. żadnych zewnętrznych przycisków. Na pozór jest to mało istotne, w praktyce bardzo ważne. To dodatkowe zabezpieczenie przed wyłączeniem – zauważa ekspert.
Jedynym dostępnym urządzeniem, które zapewnia całkowitą ochronę przed każdym rodzajem podsłuchu czy możliwością rejestracji, jest obecnie Druid DS-600. To akustyczny system przeciwpodsłuchowy. – To sprzęt wysokospecjalistyczny, ale zasada działania jest względnie prosta, a już na pewno łatwo z niego korzystać. Urządzenie analizuje dźwięki rozmowy i generuje dynamicznie zakłócenia akustyczne. W ten sposób powoduje, że jest niezrozumiała dla osoby, która ją podsłucha lub zarejestruje. Odfiltrowanie zapisanego sygnału nie jest możliwe nawet przy zastosowaniu specjalistycznych narzędzi i algorytmów – mówi detektyw Jakub Zyna.
Dodaje, że arsenał środków od obrony przed inwigilacją stale się rozbudowuje i unowocześnia. – Cały czas pojawiają się nowe rozwiązania. W tej dziedzinie świetnie widać, jak szybki jest dziś postęp technologiczny.
Spy Shop
Firma Spy Shop Paweł Wujcikowski jest obecna na polskim rynku od 2007 roku. Specjalizuje się w sprzedaży służącego do inwigilacji i kontrinwigilacji, a także do pozyskiwania i ochrony informacji oraz zabezpieczenia mienia. Oferowane produkty charakteryzują się , optymalną ceną oraz łatwą obsługą, dlatego są używane zarówno przez profesjonalistów, jak i amatorów. Spy Shop współpracuje z instytucjami rządowymi, służbami porządku publicznego, kancelariami prawnymi, agencjami detektywistycznymi i ochrony. Oferowany sprzęt pozwala firmom i przedsiębiorstwom kontrolować efektywność i rzetelność pracowników, chronić przed szpiegostwem przemysłowym i wyciekiem poufnych danych. Dzięki dostępnym urządzeniom można sprawdzić lojalność partnerów i chronić swoją rodzinę. To wszystko wpływa na poprawę i podnosi . W Polsce sieć Spy Shop obejmuje dziewięć dużych miast. Sprzedaż prowadzona jest równocześnie za pośrednictwem https://www.spyshop.pl/.

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii


Praca

Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
Baza magazynowa zbóż w Witoldowie to obiekt zarządzany od 30 lat przez spółkę Top Farms Wielkopolska, która prowadzi działalność na gruntach dzierżawionych z Zasobów Skarbu Państwa. Teraz baza ma zostać rozebrana, a wydzierżawiona ziemia – trafić do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Spółka Top Farms wnioskowała do KOWR-u o utworzenie ośrodków produkcji rolniczej, które umożliwiłyby dalsze funkcjonowanie wielu takich strategicznych obiektów rolniczych. Brak decyzji KOWR jest zagrożeniem dla stabilności dużych, nowoczesnych gospodarstw towarowych, a tym samym również dla bezpieczeństwa żywnościowego Polski.
Konsument
Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież

Wprowadzanie kolejnych zakazów w ustawie tytoniowej nie przyniesie spodziewanego rezultatu – oceniają lekarze i terapeuci pracujący z osobami uzależnionymi. Według nich należy osobno rozpisać działania rozwiązujące problem na poziomie osób dorosłych, które już palą, i te, które będą nakierowane na ochronę dzieci i młodzieży przed dostępem do wyrobów nikotynowych. Stowarzyszenie Jump93 wraz z przedstawicielami środowisk psychiatrycznych i zdrowia publicznego zaapelowało o systemowe podejście do polityki nikotynowej, z uwzględnieniem potencjału strategii redukcji szkód.
Bankowość
Rynek oczekuje pierwszego cięcia stóp procentowych w Polsce w maju. Są ku temu przesłanki ekonomiczne

Na podstawie ostatnich wypowiedzi prof. Adama Glapińskiego, przewodniczącego Rady Polityki Pieniężnej, ekonomiści oczekują, że już na posiedzeniu 7 maja może zapaść pierwsza od ponad półtora roku decyzja o zmianie poziomu stóp procentowych w dół. RPP dostosuje się w ten sposób do polityki głównych banków centralnych oraz słabnącej presji inflacyjnej. Zdaniem prezesa Q Value będzie to działanie w dobrym kierunku, choć spóźnione i być może spowodowane czynnikami politycznymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.