Komunikaty PR

Budowanie strategii firmy to obowiązek, nie fanaberia. Sprawdź dlaczego.

2021-07-08  |  08:00
Biuro prasowe

W biznesie nasz „apetyt” na prostotę nie powinien przeważać nad potrzebą dokładności. Zwłaszcza gdy w grę wchodzi przyszłość firmy. W świecie, w którym dyrektorzy generalni są przepełnieni kofeiną, zestresowani i w tzw. niedoczasie, wielu uległo pokusie sięgnięcia po szablonowe działania. Działania, które sprawiają, że budowanie strategii firmy staje się zlepkiem różnorodnych pomysłów. Pomysłów opartych na krótkowzroczności. Choć czasem nawet i takich brakuje. Dziś porozmawiajmy o strategii firmy. Twojej firmy.

Budowanie strategii firmy – liczby, które nie kłamią

Według danych CEIDG każdego dnia w naszym kraju powstaje około 1000 firm. Długotrwałe zwlekanie ze wdrożeniem strategii marketingowej jest ryzykowną grą. Grą, w której możesz przegrać w walce o uwagę klienta, a tym samym stracić zysk. Jednocześnie „Ogólnopolskie badanie strategii marketingowej w firmach” wskazało, że 54% badanych firm posiada strategię marketingową, a do jej braku przyznaje się natomiast 43%. I choć wynik 54% brzmi optymistycznie, to w praktyce prawie połowa polskich przedsiębiorstw nie przeprowadziła analizy rynku, ani nie posiada celów, do których dąży. Do tego warto dodać, że wśród respondentów, którzy nie posiadają strategii marketingowej, aż 77% uważa, że jej wdrożenie miałoby pozytywny wpływ na biznes. A 50% Aż z nich wskazuje brak odpowiednich zasobów i kompetencji, które pozwalają na samodzielnie opracowanie strategii marketingowej.

- Skutecznej strategii nie da się wymyślić od niechcenia w ciągu kilku godzin – tłumaczy Sebastian Kopiej z Commplace. - Budowanie strategii firmy wiąże się z wykonaniem szeregu analiz, chociażby analizy SWOT. Bywa, że całodniowe spotkanie osób decyzyjnych kończy się z listą możliwości, w tym nieprecyzyjnymi strategiami, takimi jak „rozwijamy biznes na arenie międzynarodowej”. Spis jest pozbawiony jednak jakichkolwiek pogłębionych audytów, badań i wywiadu biznesowego. A momencie, w którym ich nieprzemyślane „plany działania” zawodzą, obwiniają strategię – bagatelizując jej rolę. W takiej sytuacji warto rozważyć wsparcie ekspertów, którzy posiadają odpowiednie zasoby – wiedzę, narzędzia, doświadczenie. Specjaliści wskażą, w jakim kierunku należy podążać, aby osiągnąć wzrost istotnych z punktu widzenia naszego biznesu wskaźników – dodaje ekspert z Commplace.

Na początku był chaos…

A potem pojawiła się strategia. Budowanie strategii firmy pozwoli wyznaczać jasną ścieżkę i kierunek działań. Żadna firma nie może liczyć na sukces, jeśli nie ma planu. Plan strategiczny działa jak mapa drogowa, jasno określając najlepszą trasę dla Twojej organizacji w nadchodzących latach. Niezależnie od tego, czy obejmuje rok, trzy czy pięć lat w przyszłość, może pomóc Twojej organizacji w sprostaniu czekającym wyzwaniom. Wyobraź sobie prostą sytuację – na rynku pojawia się 5 nowoczesnych narzędzi marketingowych. Do tego osoba, która zajmowała się strategią firmy, musi wziąć kilkumiesięczny urlop. Efekt? Pozostali pracownicy, bez wiedzy w danym obszarze zaczynają działać ad hoc, czasem realizując działania zaprzeczające wartościom i celom firmy. W rezultacie w najlepszym przypadku pojawia się chwilowy kryzys, w najgorszym – słupki sprzedażowe lecą w dół. Posiadanie dokumentu, jakim jest strategia firmy, pozwoliłoby uniknąć pułapek, które czekają na współczesnych managerów. W momencie, w którym istnieje niepewność dotycząca dalszych działań, wystarczy sięgnąć po dokument i skonfrontować rzeczywistość z ustalonymi celami, analizami rynku. To znacznie ułatwia realizację planu. Planu skierowanego na sukces. A jak pokazują wyniki „Ogólnopolskiego badania strategii marketingowej w firmach” o strategii marketingowej wiedzą głównie przedstawiciele zarządu, marketingu i sprzedaż. Co ciekawe - 7% respondentów wyznało, że strategia najczęściej znajduje się jedynie w „głowie prezesa”. Pozostałe działy często nie mają wglądu do tego dokumentu lub nie wiedzą o jej istnieniu.

Potwierdzenie w historii

Ucz się od najlepszych. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, przyjrzyj się działaniom wielkich strategów. Ciekawym przykładem jest cesarz francuski – Napoleon. Dzięki temu, że posiadał przemyślaną strategię, jego sukcesy militarne na polach bitwy pozwoliły Francji zyskać niesamowitą renomę na całym świecie. Cesarz miał świadomość, że za sukcesem wygrane bitwy stoi sukces żołnierzy – ich motywacji, możliwości, mocnych stron. Dodatkowo wizerunku swojej „marki osobistej” nie opierał na potrzebie chwili. Konsekwentnie budował go, wzmacniając co jakiś czas konkretnymi działaniami. Był w nich spójny. A spójność przekuwał w wiarygodność. Ta z kolei pozwala zwiększyć zaufanie i lojalność. Czyż nie brzmi to jak przepis na sukces marki?

Budowanie strategii firmy wymaga dyscypliny. Ta jednak jest fundamentem sukcesu. Zakładając, że dążysz do rozwoju swojego biznesu, nie pozwól, aby konkurencja wyprzedziła cię w walce o pozycje lidera. Stwórz strategię. Wyeliminuj przypadkowość.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Ekologiczne rozwiązania poprawiające akustykę wnętrz Biuro prasowe
2025-08-11 | 12:30

Ekologiczne rozwiązania poprawiające akustykę wnętrz

Współczesne wnętrza coraz częściej łączą estetykę z funkcjonalnością, a zrównoważony rozwój staje się kluczowym elementem projektowania. Ekologiczne
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego

Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska​ proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.

Handel

Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.

Nauka

Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej​ odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.