Komunikaty PR

Co to jest REGON i dlaczego jest ważny dla Twojej firmy?

2024-08-30  |  11:20
Biuro prasowe
Stock

Każdy przedsiębiorca w Polsce, niezależnie od wielkości swojej firmy, musi dopełniać wielu formalności. Jednym z istotnych elementów tej biurokratycznej układanki jest numer REGON. Choć często kojarzy się jedynie z serią cyfr, w rzeczywistości Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Co to jest REGON?

REGON to skrótowiec od Rejestru Gospodarki Narodowej, znanego także jako Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej. Rejestrem tym zarządza prezes Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), a dane w nim są na bieżąco aktualizowane. Każda firma, organizacja, instytucja publiczna oraz jednostki samorządu terytorialnego prowadzące działalność na terenie Polski muszą być zarejestrowane w systemie REGON za pomocą unikalnego 9-cyfrowego numeru identyfikacyjnego. Numer REGON służy głównie celom statystycznym, ale pełni również inne istotne funkcje w procesie administracyjnym i ewidencyjnym.

Jak wskazuje artykuł na Firmove.pl - REGON - co to jest i kiedy się go nadaje? REGON, wspomniany ciąg cyfr jest logicznie uzasadniony i nieprzypadkowy. Dwie pierwsze oznaczają podmioty regionalnie. Sześć kolejnych to tak zwany numer seryjny. Ostatni element to cyfra kontrolna. Taka procedura klasyfikacji podmiotów jest unikalna i przypisana na stałe do danego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi numer REGON powinny mieć nadane nie tylko przedsiębiorstwa i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, ale także:

  • jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
  • jednostki lokalne wyżej wymienionych podmiotów, np. filie, czy oddziały.


Warto nadmienić, że w tym ostatnim przypadku numer REGON może składać się z 14 cyfr. Taka struktura umożliwia precyzyjną identyfikację i klasyfikację podmiotów w ramach narodowego systemu statystycznego.

Jak uzyskać numer REGON?

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej numer ten jest przydzielany automatycznie podczas rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dla spółek oraz innych form prawnych numer REGON jest nadawany po zarejestrowaniu firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Gdy z kolei organizacji nie dotyczy obowiązek wpisu do KRS i CEIDG, niezbędne jest złożenie osobnego wniosku do GUS o wpis do rejestru REGON na druku RG-OP lub RG-OF (np. dla rolników). Jest nie mniej ważny od innych identyfikatorów i kodów, np. PKD czy NIP. O tym, jakie funkcje pełnią poszczególne rejestry i co to jest PKD, też przeczytasz na portalu dla przedsiębiorców Firmove.pl.

Dlaczego numer REGON jest tak istotny?

Znaczenie numeru REGON nie jest obecnie aż tak duże, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Od 2009 roku nie jest on już wymagany w obrocie urzędowym, co oznacza, że nie używamy go w przypadku wystawiania faktur oraz dokumentów składanych do urzędu skarbowego i ZUS. Czy to oznacza, że jego posiadanie jest już tylko biurokratycznym obowiązkiem? Niekoniecznie. REGON:

  • umożliwia dokonanie rejestracji przez osobę prawną znaku towarowego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej;
  • pozwala na identyfikację statystyczną – to na jego podstawie GUS prowadzi dokładne badania dotyczące struktury rynku, ogólnych trendów gospodarczych czy liczby przedsiębiorstw w danej branży. Dzięki temu organy państwowe mogą lepiej zrozumieć i monitorować sytuację ekonomiczną kraju;
  • podnosi wiarygodność biznesową – to jeden ze sposobów na weryfikację uczciwości i kondycji partnerów. Potencjalni kontrahenci mogą sprawdzić dane firmy w publicznej bazie (np. imię i nazwisko właściciela, rodzaj działalności, formę prawną, datę powstania), co zwiększa zaufanie w relacjach biznesowych.
     

Zrozumienie roli i znaczenia tego identyfikatora jest kluczowe dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia działalności gospodarczej na polskim rynku.

Źródło informacji: Firmove.pl

Materiał promocyjny

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od
Firma Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność
2025-06-17 | 13:45

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Sieć operacyjna DPD Polska powiększyła się o nowoczesny oddział zlokalizowany w Bydgoszczy. Nowa placówka, mieszcząca się przy ul. Petersona 2, oficjalnie rozpoczęła
Firma Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
2025-06-06 | 11:00

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Saïd Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz AICPA & CIMA ogłosiły rozpoczęcie drugiego wspólnego programu dla wyższej kadry kierowniczej w zakresie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.