Komunikaty PR

Czy dzisiaj tylko nieliczni mogą kupić mieszkanie?

2021-06-29  |  01:00
Biuro prasowe

Czy dzisiaj tylko nieliczni mogą kupić mieszkanie? Podsumowanie I półrocza na rynku nieruchomości inwestycyjnych

 

Grunty pod budowę domów podrożały od 30% w górę, a o pozyskanie kolejnych terenów pod inwestycje jest coraz trudniejsze. Mogłoby się wydawać, że w czasie pandemii doszliśmy do punktu krytycznego, gdzie coraz mniej osób decyduje się na nieruchomości inwestycyjne. Czy tak faktycznie jest, a Polacy stracili zainteresowanie zakupem domu, mieszkania czy wynajmem? Jakie trendy panują na rynku nieruchomości i w którą stronę to zmierza?

Preferencje się zmieniły – to prawda, jednak to wcale nie oznacza, że dzisiaj już nie inwestujemy. W zasadzie jest wręcz przeciwnie. Popyt i podaż to podstawowe prawa, którymi rządzi się rynek, nie tylko rynek nieruchomości. To właśnie one wyznaczają kurs i wpływają na trendy mieszkaniowe w Polsce. W pierwszym półroczu 2020 roku odnotowano spadek liczby nieruchomości z rynku pierwotnego o 5-7%. Z kolei w pierwszym półroczu 2021 roku - ogromny wzrost. Na rynek trafiło blisko o 25% więcej domów jednorodzinnych w stosunku do poprzedniego roku. Ta sytuacja dobitnie pokazuje, że Polacy w dalszym ciągu chcą inwestować, ale zmieniły się ich priorytety. Można zapytać: dlaczego? Odpowiedź jest prosta – w dobie pandemii, kiedy wszyscy zostaliśmy zmuszeni do przebywania we własnych czterech kątach, dom z ogródkiem, nawet jeśli niewielkim, może być wart znacznie więcej, niż luksusowy apartament w wieżowcu.

Dostępność mieszkań na rynku a działania deweloperów i ceny

Na przestrzeni ostatnich lat ceny na rynku nieruchomości to prawdziwa sinusoida, a przyznać też trzeba, że w świecie zmienionym przez pandemię, także on uległ pewnej transformacji. - Na rynku nieruchomości obserwuje się wyraźną kategoryzację klientów. Jeśli spojrzymy na to od strony użytkownika, to mieszkania kupowane są częściej jako zabezpieczeni kapitału – wyjaśnia Michał Chimko, ekspert z firmy Horyzont Inwestycji. - Zmalał apetyt na inwestycje pasywne. Inwestorzy zadowalają się znacznie niższą stopą zwrotu, mając na uwadze ochronę swojego kapitału. – zauważa.

Druga grupa ludzi to przeciętni Polacy, których pandemia doświadczyła w nieco inny sposób. Zamknięci w mieszkaniu o niewielkim metrażu w centrum miasta, bez możliwości kontaktu ze światem i pracując zdalnie, szukają lepszej przestrzeni do życia. Rynek deweloperski kwitnie w przypadku sprzedaży szeregówek i niewielkich bliźniaków, dających możliwość zorganizowania sobie komfortowego miejsca, na wypadek powtórki ze szczytu kolejnych fal pandemii. - Taki obrót spraw sprzyja wzrostowi cen nieruchomości ze względu na duży popyt wygenerowany likwidacją lokat i uwolnieniem kapitału inwestorskiego wycofanego z banków – informuje Paweł Kuczera, Prezes Zarządu Horyzontu Inwestycji.

Pandemia i zachowania Polaków – jak działamy w tak trudnym momencie?

Niespełna rok temu banki podniosły wysokość wpłat własnych przy udzielaniu kredytu na mieszkania i lokale o 20-25%, co przełożyło się na rynek inwestycyjny. Większy wkład własny okazał się ograniczeniem dla wszystkich tych, którzy nie mogli pozwolić sobie na wydanie tak dużej sumy pieniędzy, a tym samym dokonać inwestycji w dom lub mieszkanie. Na szczęście sytuacja unormowała się już jaki czas temu, a wiele banków wróciło do znanych z poprzednich lat 10% wartości wkładu własnego, udzielając kredytu na pozostałą sumę.

Wpływ pandemii na zachowania Polaków można obserwować także w przypadku lokat bankowych. W 2021 roku na lokatach znajduje się około 280 miliardów złotych, czyli o 80 miliardów mniej niż na początku 2020 roku. Przyczyny należy dopatrywać się w oprocentowaniu, które dzisiaj jest praktycznie zerowe. Polacy zdecydowali się przenieść swoje oszczędności na prywatne konta albo zainwestować i uniknąć w ten sposób skutków rosnącej inflacji.

Nowe trendy mieszkaniowe, czyli gdzie chcą mieszkać Polacy

Od czasów zakończenia pierwszej fali pandemii można obserwować nowe kierunki i trendy mieszkaniowe Polaków. Zdecydowanie zmieniły się nasze preferencje – tak jak do tej pory ważne było, aby mieszkać jak najbliżej centrum miasta i miejsca pracy, tak dzisiaj istotne jest, aby mieć kawałek własnej przestrzeni na świeżym powietrzu obok swojego domu. Większość skłania się do zakupu działki pod budowę domu czy gotowego domku, przy którym będzie odrobina zieleni. To efekt nie tylko ograniczeń nałożonych na Polaków, ale i sposobu pracy – w końcu większość z nas pracuje zdalnie. - Obserwujemy również trend zmierzający w kierunku kupowania małych domków zlokalizowanych w miejscowościach turystycznych – nad jeziorem, nad morzem czy blisko lasu. Wpływ na to mają także ostatnie zmiany prawne, które pozwalają na budowę domu do 70 m2 w podstawie na tzw. zgłoszenie. Oznacza to, że dzisiaj najprawdopodobniej będzie  można wybudować dom o powierzchni ponad 100 m2, na który nie potrzeba żadnych zezwoleń – zauważa Marcin Kuryło, współwłaściciel Horyzontu Inwestycji. Na takie rozwiązanie najczęściej decydują się osoby, które mogą sobie pozwolić na budowę dwóch domów – jednego blisko pracy, drugiego do wyjazdów na weekendy, relaksu i odpoczynku.

Horyzont Inwestycji to firma, która specjalizuje się w wąskiej dziedzinie inwestowania pieniędzy, jaką jest rynek nieruchomości. Inwestuje w mieszkania,  grunty, buduje całe osiedla oraz przeprowadza rewitalizacje całych obiektów. Na przełomie ostatniego, kryzysowego roku, firma zrealizowała ponad 100 inwestycji, na łączną kwotę blisko 60.000.000 złotych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.