Czy gotówka przestała być królem?
Sektor usług finansowych przechodzi właśnie cyfrową transformację, która jest w dużej mierze napędzana przez klientów z tego sektora. Płatności zbliżeniowe przeżyły gwałtowny wzrost popularności podczas pandemii, ponieważ społeczeństwo coraz częściej wybiera bezpieczniejsze i bardziej efektywne metody płatności. Technologie finansowe (FinTech) pozwalają tradycyjnym instytucjom dogonić nowoczesne banki i wprowadzać innowacje w sposobie oferowania nowych usług w celu zaspokojenia potrzeb konsumentów. Technologie te obejmują m.in. mobilne aplikacje bankowe, chatboty zwiększające jakość obsługi klienta czy uczenie maszynowe zapewniające ochronę przed oszustwami. W miarę jak społeczeństwo staje się coraz bardziej cyfrowe i bezgotówkowe, w jaki sposób branża FinTech będzie wykorzystywać i chronić dane klientów?
Lepsze zrozumienie potrzeb klientów
Choć pandemia przyspieszyła przejście na płatności bezgotówkowe – po części ze względu na ich bezpieczniejszą, bezstykową naturę – to już wcześniej zmierzaliśmy w tym kierunku. Według raportu NBP[1] za rok 2020, gotówką w Polsce zrealizowano już tylko 46,4% transakcji, kiedy to w na przełomie lat 2011/2012 było to aż 81,8%.
Najważniejszą korzyścią płynącą z coraz bardziej bezgotówkowego społeczeństwa jest ogromna ilość danych, jaką ze sobą niesie, jednak prawdziwą przewagę zapewnia dopiero ich odpowiednie wykorzystanie. Dzięki temu można lepiej zrozumieć oczekiwania swoich klientów, a to właśnie klienci bezgotówkowi kreują szybko zmieniające się potrzeby. Od produktów bankowych oczekują większej personalizacji, a jednocześnie prostoty i łatwości obsługi.
Powszechnie dostępne aplikacje bankowości internetowej i płatności zbliżeniowe nie tylko spełniają te oczekiwania, lecz także stanowią bardziej efektywne metody płatności. Patrząc w przyszłość, liderzy branży usług finansowych muszą wyciągać wnioski z danych, aby zapewniać klientom doskonałą obsługę, która nie tylko zaspokoi bieżące potrzeby klientów, ale również zachęci ich do korzystania z produktów w przyszłości.
Obawy klientów związane z płatnościami bezgotówkowymi
O ile płatności cyfrowe pozwalają instytucjom finansowym lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów, to ryzyko wykorzystania danych klientów przez oszustów stało się poważnym problemem. Wyraźnie widać, skąd biorą się te obawy, zwłaszcza u osób przyzwyczajonych do płatności gotówkowych, które nie pozostawiają śladu cyfrowego. Wraz z demokratyzacją danych konsumenci stali się o wiele bardziej świadomi swoich cyfrowych śladów i często zastanawiają się nad tym, kto i do czego wykorzystuje ich dane podczas dokonywania zakupu. Nie wspominając o wzroście liczby przypadków naruszeń bezpieczeństwa danych i cyberprzestępczości podczas pandemii.
Dobra wiadomość jest jednak taka, że oprócz przestrzegania lokalnych przepisów dotyczących ochrony danych instytucje świadczące usługi finansowe mogą wykorzystywać dane i ich analizę do identyfikowania pojawiających się zagrożeń, a także uzyskiwać informacje ułatwiające przewidywanie potencjalnych oszustw i ostrzeganie przed nimi. Wykorzystanie potencjału danych w tym ewoluującym środowisku pomoże instytucjom finansowym przewidywać zachowania konsumentów i zachować czujność wobec ewentualnych zagrożeń.
Jakie instytucje finansowe dokonują transformacji cyfrowej?
Aby móc odnaleźć się w tej nowej, cyfrowej rzeczywistości, tradycyjne instytucje finansowe analizują swoją dotychczasową infrastrukturę techniczną oraz inwestują w nowoczesne dane i narzędzia analityczne, które pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby klientów i przyspieszyć transformację cyfrową. Było to obiektem szczególnego zainteresowania firmy Tableau. Chcieliśmy stworzyć platformę analityczną, która nie tylko zapewniłaby klientom widoczność ich danych, lecz także pomogła w ich przygotowaniu, zarządzaniu nimi, dostępie do nich i wyborze miejsca ich przechowywania, co jest niezwykle istotne w wysoce regulowanych branżach, takich jak sektor usług finansowych.
Dane leżą u podstaw cyfrowej transformacji sektora usług finansowych. Mają one ogromny potencjał, a firmy starają się zmienić swoje modele biznesowe, aby w pełni go wykorzystać. Jednak stare systemy i brak odpowiednich umiejętności mogą tworzyć ogromne przeszkody – 44% firm z sektora usług finansowych ma trudności z integracją nowych technologii ze starszymi systemami. Firma Garanti BBVA podjęła się ambitnego projektu przekształcenia swoich 900 tradycyjnych oddziałów w centra usług wykorzystujące technologie cyfrowe i z powodzeniem umożliwiła swoim pracownikom samodzielne używanie narzędzi analitycznych.
Sektor usług finansowych szybko się zmienia i aby dobrze prosperować, musi obecnie oferować swoim klientom bezproblemowe i zintegrowane usługi. Te firmy, które w pełni wykorzystają swoje dane, odniosą sukces, a te, które tego nie zrobią, czeka niepewna przyszłość. Istnieje szereg implikacji społeczeństwa bezgotówkowego, a wykorzystanie danych i narzędzi analitycznych jest sposobem na najlepsze przygotowanie się firm do tej nowej ery. Do tej pory gotówka była królem, ale jasne jest, że teraz koronę noszą dane.
[1] „Raport o obrocie gotówkowym w Polsce w 2020 r.”

Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy

Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta

Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.