Komunikaty PR

Dziennikarze i dziennikarki dla Planety

2024-02-23  |  01:00

Dziennikarze i dziennikarki oraz twórcy internetowi odpowiedzialnie informujący na temat zmiany klimatu, konsekwentnie pogłębiający swoją wiedzę o klimacie zasługują na wsparcie i docenienie. Dlatego powstała strona www.dziennikarzedlaplanety.pl, prezentująca sylwetki, motywacje i pracę takich osób. Strona to niezależna od redakcji inicjatywa Fundacji Climate Strategies Poland.  

- Strona Dziennikarze dla planety powstała dla zwrócenia uwagi na kluczową rolę, jaką dziennikarze i dziennikarki pełnią w przekazywaniu informacji o zmianie klimatu. Po przyznaniu pierwszej nagrody im. Andrzeja Woyciechowskiego w kategorii Dziennikarz dla Planety upewniliśmy się jak wielu jest świetnych twórców i ludzi mediów profesjonalnie zajmujących się tematem klimatu. Zasługują na docenienie - mówi dr Agnieszka Liszka- Dobrowolska, współzałożycielka fundacji. - Zależy nam bardzo na podniesieniu rangi dziennikarstwa klimatycznego i wiedzy o klimacie w polskich mediach. Gorąco zachęcamy dziennikarki, dziennikarzy oraz redakcje do dołączenia do projektu, a organizacje pozarządowe i klimatyczne do doceniania i wspierania osób mediów, które cechuje pogłębione zrozumienie tematu zmiany klimatu oraz celność działań w tym obszarze - dodaje. 

W czasie, kiedy zmiana klimatu stanowi jedno z największych wyzwań, przed jakim stoi ludzkość, a dezinformacja w tym obszarze lawinowo rośnie, rola mediów jest nie do przecenienia. Dziennikarze i twórcy internetowi stają się kluczowymi postaciami w budowaniu świadomości na temat zmiany klimatu, jej przyczyn, konsekwencji i możliwych sposobów działania na rzecz ich ograniczania. Odgrywają także kluczową rolę w identyfikowaniu i demaskowaniu dezinformacji oraz fake newsów. 

Inicjatywa Dziennikarze dla planety wyróżnia dziennikarzy, którzy posiadają wiedzę i zrozumienie problemu zmiany klimatu, a w codziennej pracy odważnie sięgają po tematy związane z konsekwencjami tego procesu, a także budują świadomość tego zjawiska wśród konkretnych grup, m.in. wśród przedsiębiorców.  

Strona dziennikarzedlaplanety.pl prezentuje sylwetki wyróżniających się w tym obszarze dziennikarek i dziennikarzy. Krótkim opisom towarzyszą cytaty bohaterów strony oraz linki do przykładowych materiałów ich autorstwa nt. klimatu. Na bazie krótkich wywiadów powstała sekcja Q&A, w której można znaleźć więcej informacji na temat wartości, jakimi kierują się bohaterowie strony, a także odpowiedź na takie pytania: Jak zainteresować redakcję i kolegów z pracy tematem klimatu? czy Jak pisać o klimacie, by wzbudzać zainteresowanie i inspirować do działania?  

Na stronie Dziennikarze dla planety, można zapoznać się z sylwetkami następujących dziennikarek i dziennikarzy:  

Aleksandra Bełdowicz, Rzeczpospolita, Przemysław Białkowski, m.in. Zielona Interia, Polsat News, Szymon Bujalski, Dziennikarz dla planety, Olga Letycja Długokęcka, Biznes dla Klimatu, Małgorzata Gołota, TOK FM, Paulina Górska, Lepszy klimat, Agnieszka Hobot, Wodne Sprawy, Alicja Jankowska, Energetyka24, Joanna Kędzierska, m.in. WNP.pl, Forbes, Wojciech Kość, OKO.press, Politico, dr Magdalena Krukowska, m.in. Forbes, Magda Łucyan, TVN24, Daniel Petryczkiewicz, Krytyka Polityczna, Justyna Piszczatowska, green-news.pl, Sebastian Pypłacz, Śląska Opinia, Krzysiek Rzyman, Zielony podcast, Aleksandra i Piotr Stanisławscy, Crazy Nauka, Patryk Strzałkowski, Zielona.gazeta.pl, Marta Wierzbowska – Kujda, Teraz Środowisko, Aleksandra Włodarczyk, Świadomy Konsument Mody, Kamila Wajszczuk, 300Gospodarka.

Inicjatywa jest otwarta dla wszystkich mediów i ich reprezentantów/ek. Osoby zainteresowane dołączeniem do Dziennikarzy dla planety prosimy o kontakt mailowy: media@climatepoland.pl.

Inicjator strony Dziennikarze dla Planety Fundacja Climate Strategies Poland to organizacja non for profit, która wspiera firmy i miasta w drodze do neutralności klimatycznej.  

W 2023 roku Fundacja zainicjowała wprowadzenie nowej kategorii Dziennikarz dla planety do prestiżowego konkursu o Nagrodę Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego. Pierwszym laureatem nagrody był Patryk Strzałkowski, redaktor naczelny portalu Zielona.gazeta.pl. Celem nowej kategorii Nagrody Woyciechowskiego jest wyróżnianie dziennikarzy i dziennikarek prezentujących postawę odpowiedzialności klimatycznej w codziennej pracy, którzy wykazują się rzetelnością, wiarygodnością i bezstronnością, cechują się dogłębnym zrozumieniem tematu, innowacyjnym podejściem do opowiadania historii oraz wrażliwością na potrzeby i sytuację szczególnie narażonych grup.  

Zespół Fundacji Climate Strategies Poland składa się z ekspertów specjalizujących się w obliczaniu i redukowaniu śladu węglowego, strategów biznesowych, a także specjalistów ds. komunikacji klimatycznej, przeciwdziałania greenwashingowi i dezinformacji klimatycznej. Wspólnie wykorzystują kompetencje, doświadczenia i talenty, by spowolnić zmianę klimatu. Fundacja stanowi merytoryczne i profesjonalne wsparcie dla przedstawicieli firm i miast, pracując z nimi na rzecz przejścia od proklimatycznych deklaracji do konkretnych, skutecznych działań i redukcji emisji. Jako pierwsza w Polsce zwróciła uwagę na zagadnienie konkurencyjności klimatycznej. Fundacja włącza się aktywnie w dyskusje na temat dekarbonizacji biznesu, z myślą o mniejszych firmach opracowała i bezpłatnie udostępniła kalkulator śladu węglowego MŚP. 

Fundatorem projektu Dziennikarze dla planety jest Fundacja KR Foundation.  

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów Biuro prasowe
2025-04-10 | 17:00

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Aż 87% Polaków jest zmęczonych polaryzacją społeczną i polityczną widoczną zarówno w przestrzeni publicznej, jak i prywatnej. Z kolei prawie 80% polskich
Media i PR Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations
2025-04-10 | 10:20

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

W świecie fake newsów, dezinformacji oraz globalnych problemów profesjonalne zarządzanie komunikacją przestało być wyborem – stało się koniecznością. O tym, jak
Media i PR Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
2025-03-27 | 09:30

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na ignorowanie nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych. Rozwój technologii mobilnych sprawił, że firmy mają dostęp do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność

Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.

Polityka

Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.

Transport

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.