E-commerce motorem napędowym rozwoju firm kurierskich
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Wraz z dynamicznymi wzrostami, które w ostatnich latach na całym świecie notuje branża e-commerce, w sektorze logistyki i transportu możemy obserwować swoistą rewolucję. Wysokie poziomy zamówień internetowych to olbrzymia szansa dla wiodącej części rynku KEP, czyli firm kurierskich, paczkowych czy ekspresowych. Z perspektywy konsumentów, transakcje realizowane online są po prostu najbardziej wygodne. Komfort musi również iść w parze z procesem logistycznym. Towar ma mieć odpowiednią jakość, korzystną cenę i ekspresowo dotrzeć do odbiorcy.
KEP jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Polsce. Wystarczy przypomnieć, że cała branża w ciągu ostatniej dekady wzrosła o ponad połowę. U źródeł sukcesu e-commerce leży możliwość swobodnego zamawiania produktów wprost pod własne drzwi bez względu na miejsce, w którym aktualnie się znajdujemy. Wymagania konsumentów determinują rozwój podmiotów, świadczących usługi kurierskie. Celem samym w sobie jest maksymalne skrócenie czasu dostawy z jednoczesnym utrzymaniem ceny na stosunkowo niskim poziomie.
Reakcja na trendy
Gwałtowny postęp e-handlu wymaga od firm kurierskich śledzenia i reakcji na trendy. Standardem jest rozwój w oparciu o korzystanie z nowych technologii czy innowacyjnych rozwiązań, które mają ułatwić sprawniejszą logistykę z zachowaniem optymalizacji kosztów. Wpływ e-commerce na logistykę widać zresztą na wielu płaszczyznach. Zmiany w infrastrukturze technicznej oraz informatycznej budują przewagi konkurencyjne i umożliwiają sprawną obsługę e-klientów.
Innym ciekawym przykładem są sieci handlowe, rozszerzające swoją ofertę o zakupy przez Internet. Same usługi logistyczne nie sprowadzają się jednak wyłącznie do przygotowania i dostarczenia przesyłki. Mechanizmy generujące skuteczną realizację zlecenia zaczynają się od obsługi systemu IT, obsługi zwrotów przez reklamacje, a nawet komunikację z klientem. Świadomość konsumentów rośnie, dlatego wielu z nich chce mieć większą kontrolą nad realizacją zlecenia. Zarówno firmy kurierskie, jak i logistyczne zmierzają jednym krokiem do specjalizacji swoich usług. Nikogo nie dziwi zatem implementacja narzędzi informatycznych oraz aplikacji mobilnych. W XXI wieku jest to powszechny standard, który nie tylko przyspiesza profesjonalizację, ale również przekłada się na wzajemne zależności pomiędzy e-commerce a szeroko pojętymi logistyką czy transportem. Wspomniane zależności to przede wszystkim sprawne oraz jakościowe przejście do „ostatniej mili kurierskiej”. Końcowe, newralgiczne ogniwo łańcucha dostaw nadal wymaga wdrożenia odpowiednich narzędzi, aby funkcjonować w oparciu o automatyzację wszystkich kluczowych procesów.
Przesyłki międzynarodowe
Zauważalnym wyzwaniem dla branży KEP staje się także obsługa przesyłek międzynarodowych. W Polsce stanowią one wciąż stosunkowo niewielką ilość, ale z roku na rok rosną wprost proporcjonalnie do segmentu e-commerce. W internetowej sprzedaży transgranicznej nie brakuje oczywiście ograniczeń jak wydłużony czas dostawy czy brak możliwości monitorowania, nie wspominając już o wyższych kosztach. Mimo to konsumenci decydują się na realizację zakupów poza granicami swojego kraju. Szansę na sukces już dawno zwietrzył największy gracz na światowym rynku, czyli Chiny, które proponują Europejczykom atrakcyjne ceny wraz z darmową przesyłką.
Obecna sytuacja jest jasnym sygnałem dla całej branży, że wszelkie rodzaju ograniczenia należy jak najszybciej wyeliminować. E-commerce wymaga nieustannej mobilności i determinacji w rozwoju, tym bardziej że z badań UPS Pulse of the Online Shopper wynika, że prawie 60% potencjalnych e-klientów zrezygnowało z realizacji zakupów ze względu na długi czas dostawy.
Michał Czechowski
Dyrektor zarządzający
SwipBox Polska

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.