Eurocash i CHEP na straży niezakłóconego obiegu palet
Model poolingu paletowego od lat cieszy się w Polsce rosnącą popularnością. Transport produktów na wynajętych ze wspólnej puli nośnikach przynosi wielu producentom oszczędności od strony biznesowej, a także jest zrównoważony w swojej istocie, m.in. poprzez unikanie niepotrzebnej nadprodukcji nowych platform. Istnieje jednak pewien szkopuł: wynajęte palety muszą ostatecznie wrócić do swojego właściciela, żeby mogły cyrkulować w obiegu. A z tym w Polsce niestety bywa różnie.
– Problemem najczęściej jest niewiedza – mówi Jacek Sałaciński - Retail Key Account Manager z CHEP. – Choć niestety zdarzają się przypadki celowego odwlekania zwrotu, „magazynowania” palet na zapas, a także nielegalnego handlu wynajętymi nośnikami w punktach skupu i w internecie – dodaje. Tego typu aktywności sprzyjają też aktualne warunku rynkowe. Potężne niedobory, a w konsekwencji galopujące ceny surowców, takich jak drewno, są na rynku mocno odczuwalne i powodują, że każda dostępna paleta staje się na wagę złota. Dla przykładu: cena nowej Europalety wzrosła o prawie 40% rok do roku.
– Rozpoczynając współpracę z naszymi partnerem EUROCASH mieliśmy na uwadze rangę oraz skalę odziaływania sieci, które mogą pomóc w pełnym wybrzmieniu przekazu o potrzebie zwrotu niebieskich palet – wyjaśnia Jacek Sałaciński - Retail Key Account Manager z CHEP. Ramy tej kooperacji wydają się proste: jako wiodący hurtowy dystrybutor produktów FMCG w Polsce Eurocash dostarcza na niebieskich paletach produkty do popularnych w całym kraju sklepów, takich jak Lewiatan, Groszek, Gama czy Delikatesy Centrum. Kierowca przywożący klientom nową porcje towarów jest w stanie jednocześnie odebrać ze sklepu puste palety CHEP, zarówno te zwolnione spod towaru po poprzednich dostawach oraz te, które trafiły do danej lokalizacji kanałem innym niż sieć Eurocash. Wszystko dzieje się w ramach jednego kursu, co oznacza racjonalną optymalizacje zasobów: mniej pokonywanych kilometrów, mniej zużycia benzyny, mniej pustych przebiegów, mniejsza emisja CO2 oraz mniej ściętych drzew potrzebnych do wyprodukowania nowych palet, a także mniej wyprodukowanego dodatkowo plastiku. Krótko rzecz ujmując, to po prostu znacznie mniejsze oddziaływanie na środowisku naturalne.
– Doskonale zdajemy sobie sprawę, że łańcuchy dostaw, zachwiane epidemią, wojną w Ukrainie oraz trudnościami u przewoźników, potrzebują stałego dostępu do nośników – mówi Piotr Krzyżanowski – Menadżer ds. Wsparcia Logistyki z Grupy Eurocash. Palety trafiające z powrotem do obiegu przyczyniają się do tego, że łańcuchy dostaw producentów i dystrybutorów działają bez zakłóceń.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.