Leasing to nadal druga najczęściej wykorzystywana forma finansowania
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Najnowsza, 4 już edycja badania „Leasing Index” zrealizowanego przez Santander Leasing wskazuje, że korzystanie z leasingu (obecnie lub w przeszłości) deklaruje obecnie 36 proc. małych firm. Zainteresowanie leasingiem wzrosło o 19 pp. wśród firm, które zatrudniają od 10 do 49.
W porównaniu do badania Leasing Index przeprowadzanego w poprzednich latach, w 2023 roku spadło wykorzystanie wszystkich zewnętrznych form finansowania. Korzystanie z leasingu (obecnie lub w przeszłości) deklaruje obecnie 36 proc. przedsiębiorstw zatrudniających na stałe do 49 pracowników. Odsetek korzystających spadł więc o 13 pp. w porównaniu do 2021 roku, a w porównaniu do 2019 roku – o 7 pp. Natomiast wykorzystanie wynajmu długoterminowego obecnie deklaruje 13 proc. badanych firm. W porównaniu do 2021 roku odsetek ten spadł o 2 pp.
- Warto w tym miejscu zaznaczyć, że spadek zainteresowania leasingiem odnotowano w grupie małych firm, które zatrudniają maksymalnie 9 pracowników. Jednak zupełnie odwrotną tendencję zaobserwowano wśród większych firm, zatrudniających więcej niż 10 pracowników, gdzie w porównaniu do naszego badania z 2021 r. wzrost wyniósł aż 19 pp. – podkreśla Tomasz Jąder, prezes zarządu Santander Leasing. – Ten poziom wzrostu odzwierciedla również dynamikę inwestycji w pierwszym półroczu br., gdzie w naszym przypadku wartość udzielonego finansowania na ich realizację wzrosła o 16 proc. r/r. Na pewno pozytywny wpływ na to miała dynamika zamówień w przemyśle, a także zwiększona dostępność pojazdów, które odgrywają główną rolę w naszej branży. Te czynniki z pewnością będą determinować kolejne wzrosty odnotowane w poszczególnych segmentach rynku, co potwierdzają prognozy Związku Polskiego Leasingu. Zakładają one, że łączne aktywa finansowane przez firmy leasingowe na koniec roku 2023 mogą wynieść rekordowe ponad 100 mld zł, co oznaczałoby wzrost rok do roku na poziomie 16 proc. r/r. – dodaje.
Jeśli chodzi o zewnętrzne źródła finansowania największy spadek w porównaniu do poprzednich fal badania odnotowano w przypadku kredytów (o 23 pp.), na co oczywiście wpływ mogła mieć obecna sytuacja na rynku kredytowym i wysokie stopy procentowe. Duży spadek można zauważyć także w obszarze dotacji i subwencji krajowych (o 17 pp.), co jest odzwierciedleniem ograniczenia dotacji dla przedsiębiorców po okresie covidowym. Należy jednak zaznaczyć, że obecne korzystanie z dotacji krajowych wciąż utrzymuje się na wyższym poziomie niż przed pandemią.
Wnioski ze zrealizowanej czwartej edycji badania Leasing Index są jednoznaczne - leasing zadomowił się wśród polskich przedsiębiorców. Nie zmieniła tego zarówno epidemia COVID, wybuch wojny w Ukrainie czy też kryzys gospodarczy, z którym obecnie przedsiębiorcy się zmagają.
- Badane przez nas firmy potwierdzają apetyt na zewnętrzne finansowanie w formie leasingu. Spośród wszystkich przebadanych podmiotów aż 33 proc. planuje skorzystać z leasingu w przypadku przyszłych zakupów samochodów, maszyn czy sprzętu. Pod tym względem leasing wyprzedził kredyty i pożyczki bankowe, które jeszcze w 2021 roku były wskazywane częściej niż leasing – mówi Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.
Branże korzystające z leasingu oraz czynniki wyboru zewnętrznego finansowania
Jak wynika z badania Leasing Index, różnice w świadomości zalet leasingu zależą od wielkości firmy oraz od sektora, w którym firma prowadzi działalność. Aż 54 proc. firm z sektora produkcyjnego wskazuje, że obecnie korzysta z leasingu, z handlowego 41 proc., budowlanego 36 proc., a usługowego 20 proc.
Czynniki pozacenowe odgrywają najważniejszą rolę przy wyborze leasingodawcy w przypadku firm, które już korzystają z leasingu. 27 proc. badanych wybiera firmę leasingową w oparciu o polecenie znajomego lub innego przedsiębiorcy. Z kolei w przypadku wynajmu długoterminowego dla 28 proc. firm najważniejszym czynnikiem jest dopasowanie oferty do ich potrzeb. Przedsiębiorcy zazwyczaj są zadowoleni z warunków, na których oferowane
są formy finansowania. Niemniej, poziom ich zadowolenia z większości z nich spadł w porównaniu do 2021 roku. Leasing i wynajem długoterminowy są jednymi z najlepiej ocenianych źródeł finansowania, jednakże więcej badanych oceniło warunki, na których są oferowane jako „raczej dobre” (66 proc. w przypadku leasingu i 70 proc. w przypadku wynajmu) niż „zdecydowanie dobre” (kolejno 12 proc. i 18 proc.).
- Trend wzrostowy istotności czynników pozacenowych zaobserwowany w poprzednim badaniu utrzymuje się także w 2023 roku. Należy jednak zaznaczyć, że większe niż dotychczas znaczenie zyskało posiadanie wcześniejszych doświadczeń z firma leasingową, zarówno poprzez polecenie, jak i własne doświadczenia we współpracy usługodawcą. Najwyższa istotność aspektów związanych ze znajomością partnera finansowego nie dziwi w obecnej sytuacji rynkowej, gdzie firmy, zwłaszcza w cięższych dla siebie czasach, szukają sprawdzonych dostawców usług finansowych. Największe spadki zaobserwowaliśmy w ocenie istotności dopasowania oferty do potrzeb (o 18 pp.) oraz kwestii najniższej ceny (o 27 pp.). W 2021 roku czynniki te znajdowały się na pierwszych dwóch miejscach, obecnie odpowiednio trzecie i piąte miejsce – podsumowuje Mariusz Włodarczyk.

Pożyczka na spłatę chwilówek - czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie?

Legalne działanie w świecie kryptowalut – zgodnie z kanadyjskim prawem

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).
Handel
Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.