Nowy zarząd Soonly przygotuje pożyczkodawcę na nadzór KNF
Biuro Prasowe
Vivus Finance
Żwirki i Wigury 16c
02-092 Warszawa
biuroprasowe|soonly.pl| |biuroprasowe|soonly.pl
221 221 227
soonly.pl
Robert Szcześniewski został nowym prezesem zarządu Soonly Finance. Ewa Wernerowicz, dotychczasowa prezes, a od ponad roku także właścicielka, przechodzi do rady nadzorczej. Zarząd lidera rynku pożyczkowego także urósł z dwóch do sześciu osób. Dołączyli do niego managerowie odpowiadający za wszystkie kluczowe działy spółki.
Zamiana na stanowisku prezesa jest klamrą zamykającą transakcję polonizacji spółki z kwietnia ubiegłego roku. Osiemnaście miesięcy temu Ewa Wernerowicz, po błyskawicznych negocjacjach, przejęła polską firmę pożyczkową od łotewskiej grupy 4Finance. Tym samym odcięła się całkowicie od rosyjskiego kapitału i uratowała firmę przed wpisaniem na listę sankcyjną. Już wtedy Wernerowicz zapowiadała, że w rozwój pożyczkodawcy chciałaby zaangażować zespół zarządzający. Dynamika transakcji wymagała jednak, aby na początku maksymalnie uprościć strukturę. Teraz, po półtora roku od tamtych wydarzeń, wiceprezesami została Ewelina Makowska – radca prawny i dyrektor departamentu prawnego oraz Piotr Mazan kierujący obszarem marketingu. Do zarządu wchodzą też managerowie od wielu lat związani z firmą: Anna Panek – dyrektor HR, Katarzyna Kujawa-Lipińska odpowiedzialna za całość działalności operacyjnej i szef IT - Tomasz Michałek-Czerepak.
Sprawdzony zespół
Na czele spółki stanął Robert Szcześniewski. W latach 2009-2013 Szcześniewski pracował w Departamencie Inspekcji Bankowych Komisji Nadzoru Finansowego. Był tam odpowiedzialny m.in. za zarządzanie zespołami inspekcyjnymi i odpowiadał za ocenę zarządzania ryzykiem kredytowym. Później przez pięć lat pracował w Idea Banku, gdzie nadzorował kluczowe obszary ryzyka. W 2019 roku trafił do Soonly jako szef departamentu ryzyka, a w kolejnych latach objął także departament finansów.
Szcześniewski ukończył Finanse i Bankowość na Uniwersytecie Warszawskim oraz Zarządzanie w Szkole Głównej Handlowej. Ma też tytuł MBA Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Prywatnie jest 11-krotnym mistrzem Polski w kick-boxingu. Był członkiem kadry narodowej w tej dyscyplinie w latach 2003-2014. Jest również członkiem organizacji Mensa Polska.
Rozwój priorytetowy
Jak tłumaczy Ewa Wernerowicz powiększenie zarządu i zmiana prezesa zamyka etap budowy niezależności spółki. – Nowy zarząd to zespół sprawdzony w boju. Wszyscy mają doświadczenie bankowe, a Robert dodatkowo w pracy po stronie nadzoru. Mamy ambitne plany na przyszły rok i reprezentacja wszystkich obszarów działania spółki z poziomu zarządu pomoże nam jeszcze sprawniej rozwijać biznes – mówi Wernerowicz, która ustępując ze stanowiska prezesa przechodzi do rady nadzorczej.
Ostatni rok w branży upłyną pod znakiem regulacji rynku i ograniczenia maksymalnych kosztów pozaodsetkowych dla segmentu krótkich pożyczek aż o 60%. - Jesteśmy w stanie funkcjonować w tych nowych warunkach dzięki dużej bazie klientów i cięciu kosztów. Mamy zdolność szybkiej adaptacji do zmian i proklienckie podejście do biznesu. Dzięki temu wygląda na to, że ten rok zamkniemy przyzwoitymi wynikami – dodaje.
Dwa razy na pudle
W 2022 roku Soonly osiągnęło przychody na poziomie 371,9 mln zł i wypracowało zysk 64,6 mln zł. Wyniki te sytuują pożyczkodawcę w czołówce rynku pożyczkowego. Pod względem przychodów jest to pierwsze miejsce w branży online i trzecie na krajowym rynku pozabankowym, po Providencie (906,9 mln zł) i Everest Finanse zarządzającym marką Bocian (389,6 mln zł). W kategorii zysku lepsze wyniki wypracował także Provident (131,1 mln zł) i Profi Credit (118,8 mln zł).
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.