Komunikaty PR

Przyczyny niskiej wydajności paneli fotowoltaicznych

2023-09-06  |  01:00
Biuro prasowe

Moc paneli fotowoltaicznych średnio spada z roku na rok o nie więcej niż 0,5 proc., ale różne badania wskazują, iż w wielu przypadkach obniżka ta sięga jedynie 0,2 proc. w skali roku. Wyniki dotyczą paneli, które są zainstalowane w normalnych warunkach użytkowania, co oznacza, że nie są one narażone na ekstremalne warunki pogodowe. Dlaczego niekiedy wydajność paneli spada? I jak jej zapobiegać? Poniżej przedstawiamy kilka przykładów.

W Polsce z roku na rok rośnie popularność instalacji fotowoltaicznych. W związku z tym pojawia się coraz więcej pytań dotyczących jej funkcjonowania, a także dbałości o panele czy ich utylizacji. Warto wiedzieć, co wpływa na wydajność paneli fotowoltaicznych i jak zapobiegać problemom z niską wydajnością.

Przyczyny niskiej wydajności paneli fotowoltaicznych

Jakie są główne przyczyny spadku wydajności paneli fotowoltaicznych? To między innymi ekstremalne temperatury połączone z wysoką intensywnością promieniowania UV, zamarzająca woda towarzysząca wyjątkowo mroźnym zimom, intensywne gradobicia, wysokie wahania temperatury, zwłaszcza przebiegające z silnymi uderzeniami wiatru czy nadmierna i długotrwała wilgoć.

Jedną z przyczyn spadku wydajności paneli fotowoltaicznych jest ich delaminacja. Na czym polega?

 – Delaminacja paneli fotowoltaicznych polega na tym, że warstwy z których składa się panel fotowoltaiczny, oddzielają się od siebie lub od podłoża. Panele fotowoltaiczne składają się z kilku warstw materiałów, z których każda pełni swoją rolę w procesie generowania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego – mówi Wiktor Dowgań z INERGIS. – Ekstremalne temperatury, wilgoć, nagłe zmiany temperatury lub działanie warunków atmosferycznych mogą osłabić kleje lub inne materiały łączące warstwy. Kolejną z przyczyn mogą być wady konstrukcyjne lub starzenie się materiałów.

Czy można zapobiegać delaminacji? Kiedy proces ma już miejsce, konieczna jest wymiana panelu.

Hot spots i korozja, czyli kolejne przyczyny spadku wydajności paneli

Kolejną przyczyną spadku wydajności paneli fotowoltaicznych jest powstawanie na panelach tak zwanych gorących miejsc, czyli hot spots. Powstają one z powodu mikouszkodzeń paneli, które powstają podczas produkcji, transportu lub montażu. W przypadku hot spots może dochodzić do uszkodzenia folii EVA i lokalnego przebarwienia, a w skrajnych przypadkach – do przepalenia sprzętu. Jak rozpoznać taką wadę? Na powierzchni paneli tworzą się widoczne ślady. Eksperci są jednak zdania, że gorące miejsca nie wpływają znacząco na wydajność paneli, jednakże skracają ich żywotność.

Należy uważać na uszkodzenia mechaniczne paneli

Jedną z przyczyn spadku wydajności paneli są uszkodzenia mechaniczne. Może do nich dochodzić na etapie produkcji. Tego typu uszkodzenia są trudne do wykrycia. Często są widoczne dopiero po pewnym czasie eksploatacji paneli fotowoltaicznych. Wówczas można zauważyć na nich drobne pęknięcia, które tworzą cienką linię. Najczęściej do uszkodzeń paneli dochodzi podczas montażu. Wystarczy chwila nieuwagi, by pękło szkło czy doszło do wgniecenia.

Błędy podczas montażu mogą także powodować uszkodzenia puszek elektrycznych i łączy. Kable powinny być dokładnie zabezpieczone. Istotne jest dokładne obejrzenie instalacji po montażu. Do uszkodzeń dochodzi także podczas eksploatacji instalacji. Ta jest narażona na działanie czynników zewnętrznych takich, jak upadek gałęzi czy silny grad.

Uszkodzone elementy instalacji są niebezpieczne, ponieważ może dojść do zwarcia. Jest ono wykrywane jest przez falownik i powoduje jego odłączenia, a na wyświetlaczu sprzętu pojawi się kod błędu. Do zwarcia może dochodzić, gdyż uszkodzone są kable albo panele.

Jak zapobiegać utracie wydajności paneli?

Czy można uchronić instalację przed spadkami wydajności? Nie na wszystkie elementy mamy wpływ, jednak – zdaniem eksperta INERGIS – najważniejszy jest zakup paneli fotowoltaicznych wysokiej jakości.

 – W tym przypadku jest tylko jeden sposób – zakup jakościowych modułów, które są produkowane przez największych światowych liderów w swojej kategorii. Ci znajdują się w rankingu Bloomberg Tier 1. Aby trafić do niego należy spełniać szereg warunków. Firma powinna posiadać odpowiednie doświadczenie. Panele przedsiębiorstw z rankingu Tier 1 charakteryzują się wysoką jakością modułów oraz niską awaryjnością. Ponadto mają korzystny stosunek jakości do ceny produktu, a ich producent musi mieć wiarygodną i stabilną sytuację finansową. Należy pamiętać, że wybór słabszych jakościowo paneli będzie wiązał się z wydatkami w przyszłości na ich naprawę – kończy Wiktor Dowgań z INERGIS.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań Biuro prasowe
2024-07-04 | 17:30

73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań

Działania eko stają się coraz ważniejsze dla Polaków, a firmy stoją w coraz większym stopniu przed wyzwaniem związanym z raportowaniem niefinansowym (ESG),
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.