Komunikaty PR

Flubot – nowe zagrożenie dla smartfonów z Androidem

2021-06-21  |  01:00
Biuro prasowe

Flubot, znany też jako Cabassous, jest trojanem bankowym, który bardzo szybko rozprzestrzenia się w Niemczech, Hiszpanii, Włoszech czy Wielkiej Brytanii, ale również w Polsce. Cyberprzestępcy wykorzystują spam SMS do dostarczania złośliwego oprogramowania, imitującego popularne programy bankowe czy też firmy spedycyjne. Flubot kradnie z zainfekowanych smartfonów dane bankowe, kontaktowe czy wiadomości tekstowe. Ponadto dysponuje arsenałem poleceń, w tym możliwością wysyłania SMS-ów z treścią dostarczoną przez serwery Command & Control.

 

Systemy telemetryczne Bitdefendera wykryły ponad 100 różnych domen wykorzystywanych w kampanii do hostowania fałszywych plików APK (Android Package Kit). Domeny należą do przejętych stron, do których cyberprzestępcy wstawili złośliwe oprogramowanie w celu dalszego rozprzestrzeniania się ataków. W wielu przypadkach są to legalne witryny i domeny, aczkolwiek luki występujące w ich zabezpieczeniach pozwoliły umieścić na nich linki służące do pobierania trojana. Z analizy Bitdefendera wynika, że atakujący używają szablonów modyfikując jedynie nazwę odbiorcy i link do pobrania. Szkodnik kradnie prawdziwe nazwiska kontaktów i numery telefonów z telefonu ofiary i wysyła je na serwery hostowane przez cyberprzestępców. Następnie serwer komponuje wiadomość SMS, wykorzystując te prawdziwe informacje i odsyła je z powrotem do swojego oprogramowania na zainfekowanych telefonach. Następnie Flubot wysyła wiadomości SMS bezpośrednio z urządzenia ofiary.

 

Podobnie jak w przypadku innego trojana Teabota, operatorzy Flubot biorą na cel banki oraz ich aplikacje. Jednak lista atakowanych programów może zmienić się w dowolnym momencie. W ostatnim czasie Flubot imituje m.in takie aplikacje jak DHL Expres Mobile, FedEx Mobile czy Correos. Wśród kilku wersji językowych SMS-a istnieje również polska - Dostawa nowej przesyłki: http://thejoblessemperor[.]in/pkg/?6bh4l5qy.

 

Oczywiście osoby korzystające ze smartfonów z Androidem nie są w tym przypadku bezbronne.

Na rynku są dostępne produkty dedykowane do tych urządzeń, które skutecznie chronią nasze dane, jednym z nich jest Bitdefender Mobile Security. Jednakże podstawowy problem polega na tym, że nie wszyscy użytkownicy korzystają z systemów antywirusowych na smartfonach, chociaż bardzo często realizują te same czynności co na komputerach np. logowanie do banku. Koszt rocznej subskrypcji takich rozwiązań wynosi około 30 zł., czyli niespełna 3 zł. miesięcznie, na pytanie czy warto ryzykować przy tej kwocie każdy użytkownik musi sobie sam odpowiedzieć.

 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl  

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.